Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejbezpečnější dopravu má Berlín, nejhůře si vede Lublaň

Žijete v Praze? Oproti obyvatelům jiných metropolí čelíte menšímu riziku, že váš život skončí při dopravní nehodě. Ještě bezpečněji bydlí Berlíňané či Pařížané. Naopak obyvatelé Bratislavy, Rigy nebo Lublaně si musí v dopravním mumraji dávat velký pozor.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jan Karásek, MAFRA

V roce 2007 přišlo v pražské dopravě o život 36 lidí. Evropský úřad pro bezpečnost v dopravě (ETSC) sleduje index, podle kterého na 100 000 obyvatel zahynulo v hlavním městě Česka 2,97 člověka.

Nejlépe si v tomto indexu vede Berlín před Paříží, následují Oslo, Helsinky a Stockholm. Praha je v žebříčku 27 měst v lepším průměru, sousedy v přehledu jí jsou podobně (ne)bezpečná města Londýn a Brusel. Nejhorší výsledky patří až na Atény a Nikósii k městům bývalého východního bloku.

Úřad ETSC spočítal, že v největším ohrožení jsou ve velkoměstské dopravě chodci. Připadá na ně 43 procent obětí, druhou největší skupinou jsou cestující v autech (26 %). Následují motocyklisté s 21 procenty a cyklisté s pěti procenty.

Dobrou zprávou je, že počet usmrcených v evropských metropolích klesá. Praha není výjimkou. Ještě v roce 1997 podle  ETCS na území hlavního města zahynulo při dopravních nehodách 100 lidí, předloni Praha registrovala 62 usmrcených a loni 36.

Vůbec nejvíce mrtvých si mezi evropskými velkoměsty loni připsaly Atény s 226 oběťmi silničního provozu, následuje Londýn s 222 usmrcenými. Jenže britské hlavní město čítá na 7,5 milionu obyvatel, zatímco řecké méně než půlku.

Nejlépe se daří počet tragických střetů snižovat v Dublinu a Lisabonu.

"Výsledky naší nejnovější studie ukazují, že tam, kde zastupitelé přijali strategický program, se obyvatelé těší z přátelštějšího a bezpečnějšího prostředí," uvádí v tiskové zprávě k vývoji úmrtnosti v evropským metropolích Graziella Jost z ETSC.

Pod pojmem strategický program se skrývají nejrůznější dopravní úpravy vedoucí k menšímu počtu nehod.

Zatímco Praha patří v počtu smrtelných nehod na počet obyvatel k lepšímu evropskému průměru, údaje o usmrcených na silnicích v celé zemi řadí Českou republiku do podprůměru, neboli mezi státy s méně bezpečnými silnicemi.

Počet mrtvých na 100 000 obyvatel

Berlín

1,64
Paříž 1,70
Oslo 1,82
Helsinky 1,93
Stockholm 2,04
Vídeň  2,10
Dublin 2,17
Madrid 2,71
Londýn 2,95
Praha 2,97
Brusel 3,01
Kodaň 3,36
Amsterdam 3,37
Jeruzalém 3,62
Lisabon 4,33
Budapešť 5,90
Řím 6,02
Talin 6,30
Sofie 6,31
Bukurešť 6,32
Varšava 6,45
Atény 6,55
Bratislava 6,57
Nikósie 7,01
Riga 9,69
Vilnius 12,09
Lublaň 12,98

Počet usmrcených na silnicích evropských metropolí (a Jeruzaléma) na 100 000 obyvatel, průměr všech měst je 3,95.
Pramen: ESTC – Evropský úřad pro bezpečnost v dopravě

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...