Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sedadlo smrti už není vedle řidiče, ale i vzadu

  14:40aktualizováno  14:40
Když před týdnem policisté vyjížděli k nehodě auta s dodávkou u Mikulovic, už podle hlášení věděli, že bude zle. Srážka byla drtivá. Řidič osobního vozu nedal přednost a v troskách zemřel nejen on, ale i tři jeho spolujezdci. Ti na silnicích umírají stále častěji. Kvůli tomu, že se nepoutají.

Nepřipoutané tělo při nehodě volně putuje interiérem a je velkým nebezpečím pro zbytek posádky. | foto: Winterthur + DEKRA

Pravděpodobnost, že při nehodě zemře pasažér, a nikoli řidič, je větší a policejní statistiky ukazují, že bere za své zažité tvrzení, podle něhož je nejnebezpečnějším místem ve voze to vedle šoféra.

Častěji se umírá vzadu

Každá 184. nehoda vozu, v němž seděl člověk na zadním sedadle, skončila jeho smrtí. Místo vedle řidiče je osudné při každé 218. nehodě a řidič dokonce umírá "jen" při každé 315. nehodě. Důvod je podle šéfa dopravní policie Leoše Tržila jasný: zatímco vpředu se už lidé naučili používat bezpečnostní pásy, vzadu se cestující stále nepoutají.

"Navíc už u nás jezdí hodně vozidel, která jsou vpředu vybavená airbagy," dodává Tržil.

Každý šestý nováček se nepoutá

Zdá se, že nervózní má být nejvíce ten, kdo sedí vzadu vpravo. Statistiku ale zkresluje to, že zadní sedadla nebývají vždy obsazena. Proto nejsou čísla plně srovnatelná.

Statisticky jde na pravou zadní část vozidla nejmíň nárazů. Při nejtěžších nehodách, kdy se vůz převrátí na střechu, ale bývá právě tato strana vozu často zdeformována jako první. Totéž platí, když auto vrazí do stromu nebo sjede z vozovky.
 
"Zadní část vozidla neposkytuje dostatečnou absorpci deformační energie," doplňuje expert Petr Moos. Deformační zóny mají auta nejpropracovanější a největší vpředu. I proto radí odborníci například při nevyhnutelném střetu se zvěří bourat čelně, nesnažit se uhnout. A nabourat pak nešťastně bokem. Nové crash testy amerického pojišťovacího institutu IIHS navíc zjistily, že spousta moderních a v běžných testech bezpečných aut si neumí poradit s nárazy, které míří na roh auta (čelní náraz s malým překrytím).
 
Logicky tak umírají nejčastěji mladí lidé. Ti sedávají vzadu, když vyrazí na cestu s rodiči. Mladí také zaplňují auta do posledního místa, takže obětí je při nehodách víc.

Používejte bezpečnostní pásy

Jinak vás airbag zabije - čtěte zde

Podle čerstvého průzkumu společnosti Dunlop právě mladí lidé nejčastěji nad pásy ohrnují nos. Třetina nováčků za volantem přiznává, že se poslední dobou v autě nepřipoutala. A polovina z nich toto pravidlo porušuje cíleně a pravidelně.

Zatímco nepřipoutaný šofér zemře při každé osmadvacáté nehodě, připoutaný šofér umírá "jen" u každé 398. nehody. Spolujezdec připoutaný pásem zemře při každé 277. nehodě, nepřipásaný při každé pětadvacáté.

Zhruba stejná čísla platí i pro zadní sedačky, kde pásy zvyšují pravděpodobnost přežití desetkrát.

Navíc se lidé bez pásů nemohou spoléhat na airbagy. Naopak, v takovém případě je vystřelený airbag pro pasažéra velmi nebezpečný. Ze statistik vyplývá, že zvyšuje riziko úmrtí u nepřipoutaného řidiče či spolujezdce třikrát.

Pás musí vést přes kyčle

Opakovat, že pásy jsou pro bezpečí posádky vozu zásadní, už si policisté často ani netroufají. Každý to přece musí vědět. Přesto právě na bezpečnostní pásy se v posledních dvou letech zaměřují. Ukázalo se, že i ti, kteří se pravidelně poutají, to mnohdy dělají špatně. "Zaznamenáváme větší počet vnitřních zranění, protože lidé si pás místo přes kyčle přetahují přes břicho. To je chyba," upozorňuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Bez pásů jezdí jen (sebe)vrah

Pasažéři, kteří jezdí bez zapnutých bezpečnostních pásů neohrožují jen sami sebe, ale také zbytek posádky. V případě nehody začne jejich tělo "cestovat" po interiéru vozidla a mění se ve smrtící zbraň. Představa, že se cestující v případě nárazu zapře nohama, případně udrží za části interiéru, je lichá.

Švýcarské centrum crash testů Winterthur uvádí: "Už při minimálních rychlostech působí v momentu nárazu na lidské tělo síly, kterým není schopno čelit. Při nárazu do zdi ve čtrnáctikilometrové rychlosti působí na tělo člověka síly, které odpovídají osminásobku tělesné hmotnosti." A při nárazu v padesátikilometrové rychlosti působí na tělo až devět set kilogramů hmotnosti.

Nejbezpečnější místo v autě: vzadu uprostřed

Sedadlo, které ani moc sedadlem není, vzadu uprostřed je nejmíň oblíbené. Podle pátrání ve statistikách, které provedla univerzita v americkém Buffalu před šesti lety, je právě toto "nouzové" místo nejbezpečnější.

Mimino vozím vzadu uprostřed

Na prostřední místo mě donutila montovat dětskou sedačku zvědavost našeho ročního mimina. Když může kluk sledovat, co se před autem děje, je šťastný a vydrží i delší cestování. Komentuje co vidí a vykuleně kouká ve tmě na všechna ta světýlka. Navíc, po stranách mohutné dětské autosedačky se ještě dozadu dospělí vejdou, takže se v pěti jede pohodlněji, než když dám sedačku na stranu. A jak ukazují statistiky, je tam i bezpečno...

František Dvořák, iDNES.cz

Se sezením vzadu uprostřed už dnes automobilky ani moc nepočítají. Při pohledu na vyvýšenou část mezi dvěma tvarovanými místy po stranách se dozadu doprostřed moc nikomu nechce. Že je tam místo pro pátého člena posádky se mnohdy pozná jen podle bezpečnostního pásu a opěrky hlavy.

Výzkumníci z univerzity v Buffalu ale zjistili, že sedět nepohodlně jednu výhodu má. Zkoumali přes šedesát tisíc nehod z let 2000 až 2003, ve kterých bylo auto plně obsazené.

Zjistili, že místo vzadu uprostřed je o 25 procent bezpečnější než další dvě po stranách. A v porovnání se všemi ostatními místy ve vozidle je bezpečnost lepší o 16 procent. Tým vedený lékařem Dietrichem Jehlem ještě zjistil další zajímavé údaje: průměrný věk cestujících na zadních sedadlech byl 20 let, ale těch, kdo seděli vzadu uprostřed 15,4. Vzadu totiž v naprosté většině vozí rodiče malé děti v autosedačkách.

Jehle výsledky komentoval tak, že cestující na zadním prostředním sedadle má větší deformační zónu kolem sebe. Navíc při nehodách, ve kterých dojde k převrácení vozidla, působí na jeho tělo menší odstředivé sily.





Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Citroën Berlingo 1,6i 66kW...
Citroën Berlingo 1,6i 66kW...

r.v. 2008, naj. 93 029 km, benzín
154 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.