Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawa pro SNB může jen do bezvětří. Nanuk navíc nevoněl Chruščovovi

aktualizováno 
Obří kapotovaný speciál Jawa je dodnes ozdobou všech veteránských akcí. Ovládání výjimečného stroje vyžaduje fištrón. Svou Jawu 350 typ 354 „Nanuk“ představuje jeden ze šťastných majitelů.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“ | foto: Jawa

Na začátku 60. let se začal „nanuk“ vyrábět v národním podniku Jawa Týnec nad Sázavou. Byl to motocykl určený pro tehdejší dopravní orgány SNB. Konstruktéři se snažili přihlédnout k náročnosti služby na motocyklech.

Fotogalerie

Na dobových fotografiích jsou mnohdy vidět ošlehané tváře esenbáků na „půllitrech“ a „pérácích“, a proto se vzhled nového stroje pro SNB ubíral směrem k větším kapotážím i ochrannému plexisklu a díky velkým bočním kufrům bylo možné montovat i radiostanice.

V přední části kapotáže je modré světlo. Někdo tvrdí, že má svítit a druhý se bude do krve hádat, že blikalo. Pravdu už asi dnes nezjistíme. Celkově konstrukce vycházela ze známé dvoutaktní Jawy 350, typ 354. Poprvé bylo na těchto motocyklech také použito barevné odlišení vozidel SNB. Byla to známá modro-bílá kombinace používaná i na automobilech Volha 21 či Škoda 1202 STW.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Několik „nanuků“ se dostalo i k hradní stráži. Tam byla použita červeno-bílá kombinace. Na hradě si ovšem dlouho nepobyly. Po návštěvě Nikity Chruščova v srpnu 1964 a jeho stížnostech na značnou kouřivost po nich byla rázem veta. V původním technickém průkazu najdete v kolonce „Způsob nabytí vozidla“ buď MV (ministerstvo vnitra) nebo MNO (ministerstvo národní obrany). Ten můj byl vyroben v roce 1961 a jezdil v aktivní službě v Novém Jičíně.

Jízda vyžadovala do značné míry velkou zručnost. Než ho vůbec vyprostíte z garáže, určitě si někam skřípnete nohu či ruku, popřípadě odřete kapotáž. Motor naskočí okamžitě a to charakteristické bublání musí uspokojit i zarytého nepřítele dvoutaktů. Sedadlo je velké a pohodlné, pro lidi s dlouhýma nohama je ovšem jízda trochu očistec. Brzy se dostaví křeče do kyčlí a člověk s vyšší postavou na motocyklu působí poněkud komicky.

Ovládání je snadné, jen při podřazování vás budou ty křeče brát ještě víc, protože máte koleno doslova u brady. O účinku kapotáže a plexiskla na jízdní vlastnosti je snad úplně zbytečné psát. Když se chcete projet, je nutno jezdit zásadně v bezvětří! Brzdy odpovídají době konstrukce, tedy není záhodno brzdit „na krev“ a je lépe zachovávat větší odstup od vozidla před vámi. Ostřejší průjezd zatáček raději nezkoušejte.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“
Jawa 350 typ 354 „Nanuk“
Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Dnes můžete potkat „nanuky“ na skoro všech srazech historických vozidel. Je to motorka, která se přes své zřejmé nedostatky a hodně vysokou cenu těší velmi značné oblibě. „Z mého osobního pohledu je to stroj, který má duši, a jsem rád, že jsem jej kdysi pořídil,“ říká majitel jedné z nejbizarnějších československých motorek.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Typ: 350/354
Motor: dvoudobý dvouválec
Obsah: 344 ccm
Výkon: 18 koní/5 000 ot/min
Pohotovostní hmotnost: 152 kg
Celková hmotnost: 352 kg
Nejvyšší rychlost: 130 km/h
Spotřeba: 4,2 l / 100 km
Objem nádrže: 13 l benzínu (mix)

Autoři:




Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Další z rubriky

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Kawasaki Z900
Překvapení sezony: Zelený purista Zed má skvělou cenu

Bez skrupulí můžeme říct, že tahle mašina má našlápnuto na nejprodávanější stroj ve své kategorii. Za cenu šestistovek totiž Kawasaki Z900 nabízí nefalšovaný a...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.