Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawa pro SNB může jen do bezvětří. Nanuk navíc nevoněl Chruščovovi

aktualizováno 
Obří kapotovaný speciál Jawa je dodnes ozdobou všech veteránských akcí. Ovládání výjimečného stroje vyžaduje fištrón. Svou Jawu 350 typ 354 „Nanuk“ představuje jeden ze šťastných majitelů.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“ | foto: Jawa

Na začátku 60. let se začal „nanuk“ vyrábět v národním podniku Jawa Týnec nad Sázavou. Byl to motocykl určený pro tehdejší dopravní orgány SNB. Konstruktéři se snažili přihlédnout k náročnosti služby na motocyklech.

Fotogalerie

Na dobových fotografiích jsou mnohdy vidět ošlehané tváře esenbáků na „půllitrech“ a „pérácích“, a proto se vzhled nového stroje pro SNB ubíral směrem k větším kapotážím i ochrannému plexisklu a díky velkým bočním kufrům bylo možné montovat i radiostanice.

V přední části kapotáže je modré světlo. Někdo tvrdí, že má svítit a druhý se bude do krve hádat, že blikalo. Pravdu už asi dnes nezjistíme. Celkově konstrukce vycházela ze známé dvoutaktní Jawy 350, typ 354. Poprvé bylo na těchto motocyklech také použito barevné odlišení vozidel SNB. Byla to známá modro-bílá kombinace používaná i na automobilech Volha 21 či Škoda 1202 STW.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Několik „nanuků“ se dostalo i k hradní stráži. Tam byla použita červeno-bílá kombinace. Na hradě si ovšem dlouho nepobyly. Po návštěvě Nikity Chruščova v srpnu 1964 a jeho stížnostech na značnou kouřivost po nich byla rázem veta. V původním technickém průkazu najdete v kolonce „Způsob nabytí vozidla“ buď MV (ministerstvo vnitra) nebo MNO (ministerstvo národní obrany). Ten můj byl vyroben v roce 1961 a jezdil v aktivní službě v Novém Jičíně.

Jízda vyžadovala do značné míry velkou zručnost. Než ho vůbec vyprostíte z garáže, určitě si někam skřípnete nohu či ruku, popřípadě odřete kapotáž. Motor naskočí okamžitě a to charakteristické bublání musí uspokojit i zarytého nepřítele dvoutaktů. Sedadlo je velké a pohodlné, pro lidi s dlouhýma nohama je ovšem jízda trochu očistec. Brzy se dostaví křeče do kyčlí a člověk s vyšší postavou na motocyklu působí poněkud komicky.

Ovládání je snadné, jen při podřazování vás budou ty křeče brát ještě víc, protože máte koleno doslova u brady. O účinku kapotáže a plexiskla na jízdní vlastnosti je snad úplně zbytečné psát. Když se chcete projet, je nutno jezdit zásadně v bezvětří! Brzdy odpovídají době konstrukce, tedy není záhodno brzdit „na krev“ a je lépe zachovávat větší odstup od vozidla před vámi. Ostřejší průjezd zatáček raději nezkoušejte.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“
Jawa 350 typ 354 „Nanuk“
Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Dnes můžete potkat „nanuky“ na skoro všech srazech historických vozidel. Je to motorka, která se přes své zřejmé nedostatky a hodně vysokou cenu těší velmi značné oblibě. „Z mého osobního pohledu je to stroj, který má duši, a jsem rád, že jsem jej kdysi pořídil,“ říká majitel jedné z nejbizarnějších československých motorek.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Typ: 350/354
Motor: dvoudobý dvouválec
Obsah: 344 ccm
Výkon: 18 koní/5 000 ot/min
Pohotovostní hmotnost: 152 kg
Celková hmotnost: 352 kg
Nejvyšší rychlost: 130 km/h
Spotřeba: 4,2 l / 100 km
Objem nádrže: 13 l benzínu (mix)

Autoři:




Nejčtenější

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.