Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawa pro SNB může jen do bezvětří. Nanuk navíc nevoněl Chruščovovi

aktualizováno 
Obří kapotovaný speciál Jawa je dodnes ozdobou všech veteránských akcí. Ovládání výjimečného stroje vyžaduje fištrón. Svou Jawu 350 typ 354 „Nanuk“ představuje jeden ze šťastných majitelů.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“ | foto: Jawa

Na začátku 60. let se začal „nanuk“ vyrábět v národním podniku Jawa Týnec nad Sázavou. Byl to motocykl určený pro tehdejší dopravní orgány SNB. Konstruktéři se snažili přihlédnout k náročnosti služby na motocyklech.

Fotogalerie

Na dobových fotografiích jsou mnohdy vidět ošlehané tváře esenbáků na „půllitrech“ a „pérácích“, a proto se vzhled nového stroje pro SNB ubíral směrem k větším kapotážím i ochrannému plexisklu a díky velkým bočním kufrům bylo možné montovat i radiostanice.

V přední části kapotáže je modré světlo. Někdo tvrdí, že má svítit a druhý se bude do krve hádat, že blikalo. Pravdu už asi dnes nezjistíme. Celkově konstrukce vycházela ze známé dvoutaktní Jawy 350, typ 354. Poprvé bylo na těchto motocyklech také použito barevné odlišení vozidel SNB. Byla to známá modro-bílá kombinace používaná i na automobilech Volha 21 či Škoda 1202 STW.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Několik „nanuků“ se dostalo i k hradní stráži. Tam byla použita červeno-bílá kombinace. Na hradě si ovšem dlouho nepobyly. Po návštěvě Nikity Chruščova v srpnu 1964 a jeho stížnostech na značnou kouřivost po nich byla rázem veta. V původním technickém průkazu najdete v kolonce „Způsob nabytí vozidla“ buď MV (ministerstvo vnitra) nebo MNO (ministerstvo národní obrany). Ten můj byl vyroben v roce 1961 a jezdil v aktivní službě v Novém Jičíně.

Jízda vyžadovala do značné míry velkou zručnost. Než ho vůbec vyprostíte z garáže, určitě si někam skřípnete nohu či ruku, popřípadě odřete kapotáž. Motor naskočí okamžitě a to charakteristické bublání musí uspokojit i zarytého nepřítele dvoutaktů. Sedadlo je velké a pohodlné, pro lidi s dlouhýma nohama je ovšem jízda trochu očistec. Brzy se dostaví křeče do kyčlí a člověk s vyšší postavou na motocyklu působí poněkud komicky.

Ovládání je snadné, jen při podřazování vás budou ty křeče brát ještě víc, protože máte koleno doslova u brady. O účinku kapotáže a plexiskla na jízdní vlastnosti je snad úplně zbytečné psát. Když se chcete projet, je nutno jezdit zásadně v bezvětří! Brzdy odpovídají době konstrukce, tedy není záhodno brzdit „na krev“ a je lépe zachovávat větší odstup od vozidla před vámi. Ostřejší průjezd zatáček raději nezkoušejte.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“
Jawa 350 typ 354 „Nanuk“
Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Dnes můžete potkat „nanuky“ na skoro všech srazech historických vozidel. Je to motorka, která se přes své zřejmé nedostatky a hodně vysokou cenu těší velmi značné oblibě. „Z mého osobního pohledu je to stroj, který má duši, a jsem rád, že jsem jej kdysi pořídil,“ říká majitel jedné z nejbizarnějších československých motorek.

Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Typ: 350/354
Motor: dvoudobý dvouválec
Obsah: 344 ccm
Výkon: 18 koní/5 000 ot/min
Pohotovostní hmotnost: 152 kg
Celková hmotnost: 352 kg
Nejvyšší rychlost: 130 km/h
Spotřeba: 4,2 l / 100 km
Objem nádrže: 13 l benzínu (mix)

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Další z rubriky

BMW HP4RACE je superlehký díky kombinaci titanu a hliníku, i na kolech.
OBRAZEM: Dvoukolová raketa, na kterou je lepší mít zbrojní pas

Kde jsou ty časy, kdy motocyklové značky usilovaly o překonání poměru výkonu 1 koňské síly na 1 kilogram hmotnosti. Moderní superbiky už běžně dosahují přes...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.