VW Golf Variant

VW Golf Variant | foto: iDNES.cz

Nejdelší golf všech dob míří do revíru octavií

  • 78
Golf Variant původně vůbec neměl vzniknout, publikum si ale stěhovavého kombíka vyžádalo. Přímého konkurenta Škody Octavie Combi jsme důkladně prozkoumali.

Auta stále rostou a volkswageny nejsou výjimkou. Nejmenší volkswagen jménem Fox je dnes delší než první generace golfu, a to měl ještě hranatý vůz namalovaný Giugiarem ještě o jeden pár dveří navíc.

Třetí generace golfu kombi, v jazyce Volkswagenu "Variant", je skoro stejně dlouhá jako passat začátku 90. let. Dnešní moderní kombík je ale mnohem našňořenější a líbivější, užitkovosti na pohled razantně ubylo.

Velké zpoždění
Když před dvěma měsíci šéfové Volkswagenu v Ženevě strhli plachtu z Golfu Variant, mnozí se bombastické show ironicky usmívali - jakápak "světová premiéra", vždyť je to jenom kombík odvozený od modelu, který se vyrábí už čtyři roky. Úsměv byl ještě ironičtější při vzpomínkách na pár let stará slova Wolfsburgského vedení o tom, že kombíka golf nepotřebují.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily VW Golf můžete koupit na www.automodul.cz

Uplynulo pár let, o nové generaci auta, se kterým Volkswagen stojí a padá (po Zemi už jich jezdilo na 25 milionů), se mluví zcela nepokrytě a nový dlouhý golf je tady. Je o dost jiný než jeho o 35 centimetrů kratší sourozenec. V Česku se bude prát s blízkou příbuznou - Škodou Octavií Combi.

Němečtí chataři se dočkali
Volkswagenu klasický kombík v nabídce chyběl od roku 2005, kdy se přestal vyrábět variant druhé generace, a měl ho nahradit "nafouklý" Golf Plus, pro ty stěhovavější byl přípraven touran.

Že to nebyla úplně správná cesta, vědí už i šéfové VW. "Variant je pro firmu velice důležité auto. Ukázalo se, že spoustě našich zákazníků kombi verze chybí. Předchozích dvou generací se prodalo 1,2 milionu kusů; naším cílem je, aby se nový Variant stal nejprodávanějším svého druhu v Německu," říká Ulf Eberhardt, zodpovědný ve VW právě za modely Golf. Našlápnuto je dobře: podle jeho slov už dealeři přijali ještě před zahájením prodeje na deset tisíc objednávek.

Elegantní stěhovák
Golf Variant opustil krabicoidní, ale praktickou záď a posouvá se do lepší společnosti, zadní sloupek se spolu s oknem sklonil, a ubral tak decimetry prostoru ve prospěch elegance a dynamiky.

O tom, jak si spolu rozumí záď s přídí, se budou vést sáhodlouhé diskuse. Namísto strohých vw-linií se designéři snažili přidat sem tam nějakou tu ladnou křivku.

Aby se zadními dveřmi do kufru vecpaly metr široké věci, jsou světla zúžená, stylisté to vyvážili tím, že protáhli lampy hluboko do boků.

Uvnitř je všechno jako v normálním golfu, jen zadní lavice se musela navrhovat znovu, ta v krátkém golfu je hlubší.

Decimetry krychlové přibývaly výhradně pro zavazadla. Oproti 350 litrům pětidveřové verze se do kombíku vejde 505 litrů zavazadel. K tomu ještě VW připočítává dalších 55 litrů, které se vejdou do plochého dvojitého dna. O patro níž čeká rezerva, nahrazená lepicí sadou.

Sklopíte-li zadní sedadla, vznikne po sundání hlavových opěrek ideálně rovná plocha, na kterou se vejde 1495 litrů. Dlouhá je 1740 milimetrů, když sklopíte opěradlo spolujezdce, získáte ještě o nějakých 70 centimetrů navíc. Prostor je navíc perfektně přístupný díky nízké nákladové hraně (57 cm nad zemí).

Více centimetrů pro lepší jízdu
Dlouhý zadek (se 4560 milimetry je to nejdelší golf, jaký se kdy vyráběl) přinesl variantu pro větší jízdní pohodu a jistotu, než jaká panuje v krátkém golfu hlavně při razantnější jízdě zatáčkami. Komu se vynikající, ale občas přece jen trochu rozskákaný podvozek krátkého golfu nelíbí, uvítá jeho zklidnění.

Nárůst délky vyvážil nejen vnější proporce, ale také jízdní vlastnosti. 35 centimetrů  materiálu na zádi navíc (o stejnou délku je protažený také Sedan Jetta) autu pomáhá lépe vykroužit zatáčky.

Nastavení podvozku je stejné jako ve VW Touran, to aby variant odvezl víc než "krátký" golf. Takto je ho možné zatížit až 629 kily posádky a nákladu.

Řízení je i přes elektrický posilovač přesné a neustále dává pocit, že auto opravdu řídíte; tady je VW napřed oproti francouzské a italské konkurenci. Tu výrazně překonává i v oblasti, jíž se říká německá kvalita.

Výrobce si dal záležet skutečně na každém detailu. Nikde žádné nestejnoměrné spáry, žádné vrzající plasty, vše perfektně přišité a přilepené, takže ani za jízdy se odnikud neozývají žádné pazvuky.

Motory: nejlepší je TSI
Nabídka motorů bude v\cházet z krátkého golfu; většinu agregátů známe i z českých octavií. Základem bude šestnáctistovka s 75 kilowatty, v naftě turbodiesel 1,9.

Naftový dvoulitr s výkonem 103 kW, který bude asi jednou nejobvyklejších voleb českého řidiče, jsme vyzkoušeli a potvrdili si dřívější zážitky: motor výborně táhne, ale má velmi nekultivované chování.

Za to nejlepší, co lze do Golfu Variant pořídit, případný zájemce pořádně zaplatí. Bez nadsázky úžasný motor 1,4 TSI nabídne ve své slabší verzi téměř dvakrát vyšší výkon než obyčejný agregát stejného objemu v nejzákladnějším provedení krátkého golfu.

Díky dvojímu přeplňování (kompresorem a turbodmychadlem) a přímému vstřikování benzinu dostane 103 kilowattů ze slabší a dokonce 125 ze silnější verze. VÍCE O GOLFU S MOTOREM TSI zde

Výrobce si moderní technologii v krátkém golfu cení na bezmála 600 tisíc korun (o 110 tisíc korun více než obyčejnou 1,4 ve stejné výbavě). "Téesíčko" je sice skvělý motor, otázka však je, jak dlouho vydrží velice sofistikovaná technika bez poruch – a zda se u desetiletého auta nestane zdrojem velkých problémů. Minimálně bude třeba majitele motorů osazených turbodmychadlem naučit po zátěži nechat agregát odpočinout namísto okamžitého vypnutí.

Od poslední čtvrtiny letošního roku golf dostane ještě slabší 90kilowattové téesíčko, které bude od svých dynamikou hýřících kolegů ochuzené o kompresor, dodávající sílu a pružnost v nízkých otáčkách. Lahůdkou bude nový sedmistupňový dvouspojkový automat DSG.

Nebude předražený?
Jediné, co by mohlo v Česku variantu silně ubrat na atraktivitě, by byla příliš vysoká cena. O ní ještě ve VW nic neprozradili, neoficiálně se ale mluví o tom, že by měla být jen o málo vyšší než u kombíkové octavie. O kolik? Prý jen tak, aby to vyvážilo exkluzivnější image značky Volkswagen ve srovnání s lidovou Škodovkou. Což už je asi to jediné, co přímé konkurenty uvnitř koncernu VW odlišuje.

VW Golf Variant

Motory pro
VW Golf Variant
1,6 1,4 TSI 1,4 TSI 1,9 TDI 2,0 TDI
objem (ccm) 1595 1390 130 1896 1968
převodovka 5st. man. 6st. man./
DSG
6st. man./
DSG
5st. man./
6st. man./
DSG
6st. man./
DSG
max. výkon (kw/k) 75/102 103/140 125/170 77/105 103/140
max. kroutící moment (Nm) 148 220 240 250 320
max. rychlost (km/h) 184 205 220 187 205
zrychlení
0-100 km/h (s)
12,3 9,5 8,5 12,2 9,8
průměrná spotřeba
(l/100 km)
7,4 7,1 7,3 5,2 5,6

VW Golf VariantVW Golf VariantVW Golf Variant



VW Golf VariantVW Golf VariantVW Golf Variant



VW Golf VariantVW Golf VariantVW Golf Variant



VW Golf VariantVW Golf VariantVW Golf Variant



VW Golf VariantVW Golf VariantVW Golf Variant




VW Golf Variant v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4556 x 1781 x
1504 x 2574
objem kufru (l) 505-1550
užitečné zatížení (kg) 629


,