Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Nejdelší motorky světa pocházejí z Česka, jsou velmi vzácné

  10:30
Rodinné motocykly s typickým zbarvením patří nejceněnější dvoukolové unikáty vůbec. Kus k renovaci nalezený v koutě stodoly je poklad v ceně milionu korun. Dobře a pečlivě zrenovovaných si trh cení klidně na dvojnásobek. Stavitel nejdelších motorek světa mluvil česky, vznikaly v sudetských severních Čechách. Čechie-Böhmerland mají v sobotu v Praze sraz.

Kladeňák Václav Slovák má čechií rovnou pět. Přišel k nim v dobách, kdy o ně nikdo nestál a kdo ji zdědil, koupil za pár korun nebo našel ve stodole, přestavoval je na různé traktůrky.

"Úplně první jsem koupil ještě, než jsem měl řidičák," směje se Václav Slovák. To bylo v roce 1959 nebo 60. Za tisícovku (běžný plat byl tehdy jedenáct set korun) pořídil kousek po vrchním kriminálním obvodním inspektorovi, takže mu salutovali, když s ní jezdíval. Pak ho ale začaly hlídky spíše zastavovat a peskovaly ho, že jezdí na motorce s dalšími dvěma kamarády. Jenže čechie opravdu mají v technickém průkazu psána tři místa. Ty nejdelší, které měří 3,17 metru, dokonce čtyři; existovaly však i krátké verze touring. Slovákovi se ale líbí hlavně ty dlouhé, třeba proto, jak jim trčí přední kolo z řady motorek, do které se svou 2,7 metru dlouhou čechii zaparkuje. Hlavně má rád to pozdvižení a obdiv, když s ní někam přijede. V sobotu se proto chystá na sraz do Prahy k Chvalské tvrzi, kam svolali sraz böhmerlandů už po jedenácté.

Pan Václav Slovák z Kladna sbírá motocykly Čechie - Böhmerland (22. května...

Albin Hugo Liebisch, konstruktér motocyklů, vyrobil kolem osmnácti set böhmerlandů. Kolik se jich zachovalo do dnešních dnů se přesně neví. Václav Slovák ví asi o 130 kouscích, z toho asi o stovce v Česku a tipuje, že dalších deset bude ještě poschovávaných v garážích. Každý kus byl navíc víceméně originál.

Slovákova asi nejoblíbenější je třímístná, kterou koupil v šedesátých letech za dvanáct set (za nejdražší dal padesát tisíc). Do dneška se strojem z roku 1927 najezdil sedmdesát osm tisíc kilometrů! Vozila Slovákovy na rodinné výlety a dvakrát za sebou přejela alpské průsmyky. Za ta desetiletí, co je ozdobou veteránské sbírky, nedojela jen jedinkrát.

"Každý se toho obává. Při normální rychlosti je to ale jako normální motorka," popisuje majitel. Překvapit může jen trochu nezvyklý posez jezdce. Slovák vyzdvihuje komfortní pérování. Ale upozorňuje, že to není motorka na manévrování v malých prostorech. "Jinak to není velký rozdíl proti jiným motorkám," ujišťuje.

"I prázdná lodička motorku hodně strhává," popisuje Slovák, böhmerland tedy v plné polní vyžaduje zkušeného jezdce. Když nejede plně obsazený, usazuje spolujezdce za sebe na motorku.

Čtyřtakt má obsah 600 cm³ (Liebisch vyráběl i dvoutakty 350 cm³) a v nich ukrytých 24 koňských sil. S nimi hospodaří třírychlostní převodovka. Václav Slovák tvrdí, že v Česku jen výjimečně narazí na kopec, který by motorka nezvládla na trojku.

Pan Václav Slovák z Kladna sbírá motocykly Čechie - Böhmerland (22. května...

Nestvůry tehdy, vzácné nádhery dnes

Z Liebischových strojů – v dobových časopisech občas psali, že to jsou nestvůry – se dochovaly nejvíce motory a kola. Rámů, plechových dílů a třeba světel zbylo míň. Nedostatek je podle Slováka třeba originálních tachometrů z německého Glashütte. "Když se někde na burze objeví, chtějí za ně klidně 40–50 tisíc a jsou nefunkční," popisuje veteránista.

Albin Hugo Liebisch vytvořil čechii jako alternativu tehdy nedostupného automobilu. Své obrovitánské nádherné motocykly s netradičními úzkými nádržemi vzadu a často s typickou lodičkou na boku vyráběl od roku 1925 do roku 1939. 

První prototyp mezi lety 1922 a 1924. Stroj originální koncepce s dvojitým trubkovým rámem a nízko položeným těžištěm začal vyrábět v roce 1925. Do dost těžkého rámu umístil Liebisch jednoválcový motor vlastní konstrukce o objemu 598 kubických centimetrů.

V roce 1931 výrobu přestěhoval z Krásné Lípy do Kunratic u Šluknova. Tehdy také přešel z původních unikátních hliníkových litých kol na obyčejnější plechová.

Zajímavá je také barevnost motorek. U většiny převažuje červená nebo zelená, vždy v kombinaci se žlutou. Pan Liebisch totiž nebyl jen konstruktér, ale i velmi vzdělaný člověk, který šel s dobou. Udělal si průzkum a zjistil, že většina mladých lidí si přála kombinaci červenožlutou a starší pánové zelenou se žlutou.

Motory byly dvou i čtyřtaktní, s nezakrytým rozvodem, řidiči tak klapou tyčky otevírající ventily mezi nohama. Většina věcí se ovládá rukama na doširoka rozvětvených řídítkách. Na ty si Václav Slovák u svého cestovatelského speciálu připevnil namísto GPSky stylový budík. Jen tak z recese.

Čtyřmístný čtyřtakt umí podle dokumentace uhánět až stodvacítkou, Václav Slovák ale tvrdí, že böhmerland umí jet i rychleji. Jenže motorka sama má dva metráky a lodička na mohutném rámu má další cent, takže je třeba rozvahy. "Čechie nebrzdí, ale jen mírně zpomaluje," komentuje s úsměvem majitel účinnost brzd. I tak se ale s čechií odvážil třikrát za sebou do Alp, aby projel slavné průsmyky. Jednotlivé modely si totiž Liebisch pojmenoval podle průsmyků, které s nimi projel při svých propagačních jízdách. St. Gotthard Václava Slováka tedy pokořil alpské velikány. Na jednu propagační jízdu vyrazil v Liebischových stopách i do tatranského Štrbského Plesa.
Ve snaze získat zákazníky nabízel ve své době Liebisch i splátkový kalendář, většina zájemců se pro svůj nový stroj musela vypravit přímo do továrny.

Spotřebu si Václav Slovák moc chválí. Na dovolenou bez lodičky jezdil úsporně za tři a půl litru. Do čtyř se prý vejde bez problémů.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Policie v pátek měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  11:46

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...