Bugatti 57 SC Atlantic

Bugatti 57 SC Atlantic | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Nejdražší veterán v Česku je ve skutečnosti nové auto

  • 8
I třicet milionů korun může být rozdíl mezi veteránem s historickým příběhem a mezi vozem, který jako veterán vypadá, ale ve skutečnosti jím není. Za necelých 35 milionů korun nabízí prodejna historických vozů Prague Classic Car Centre raritu – Bugatti 57 SC Atlantic.

"Když jsem uslyšel, že se v Praze nabízí takový klenot, musel jsem se na něj přijet podívat," vypráví Čechošvýcar a sběratel historických vozů Jan Jiří Pollak.

"Tohle auto je legendou mezi veterány. Má výkon 210 koní a dokáže jet rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. To bylo ve své době něco výjimečného," vysvětluje.

Jedinečnost a vysoká cena Bugatti 57 SC Atlantic spočívá v tom, že ve čtyřicátých letech minulého století byly vyrobeny jen čtyři kusy. Jeden zmizel úplně, dva jsou v soukromých sbírkách a jeden byl na konci padesátých let téměř úplně zničen při srážce vlakem.

"Při předvádění automobilu mi ředitel Prague Classic Car Centre Miroslav Kotlařík vyprávěl příběh o tom, jak bugatti holandského majitele Jaapa Rubena, jehož prodej zprostředkovává, je tím vozem z vlakového neštěstí. A ten po složité renovaci zachránili," říká Pollak.

Podle Miroslava Kotlaříka vůz obsahuje díly ze zničeného bugatti.

"Jsou to některé podvozkové části jako například zadní listové péro, hydraulické válce nebo některé díly z převodovky. Jeho hodnotu navíc zvyšuje to, že až na karoserii, která je z osmdesátých let, ostatní díly pocházejí z jiných starých vozů značky Bugatti," uvedl na dotaz MF DNES. Odvolává se přitom na informace od stavitele vozu, Dána Erika Kouxe. Toho se redakci nepodařilo kontaktovat.

"Je to vyloučeno"
Příběh s originálními díly však zpochybňují v Bugatti i současný majitel vozu.

"Je to vyloučeno. To, co z něj zbylo po vlakovém neštěstí, je nyní v restaurátorské dílně v USA. Opravený vůz s původním číslem podvozku by měl být příští rok představen na výstavě historických vozidel v Pebble Beach," říká vedoucí historického oddělení automobilky Bugatti Julius Kruta z francouzského Molsheimu.

Majitel vozu Jaap Braam Ruben, který vůz vlastní, na dotaz odpověděl, že si nemyslí, že by jeho auto cokoliv z původního zničeného Bugatti 57 SC Atlantic obsahovalo.

Důkazem o historické hodnotě by mohla být karta Mezinárodní federace historických vozidel, kterou dostávají veteráni s jasným původem, který je pečlivě prověřován. Tu Miroslav Kotlařík k dispozici nemá. "Nevím, jestli ji má majitel vozu. Já jsem ji neviděl," uvedl.

Podle motoristického novináře a znalce veteránů Jana Tučka by takové auto nemělo nést logo a název Bugatti ani označení roku výroby 1936.

"Historická hodnota je prakticky nulová. Pokud jde o kvalitní repliku, její hodnota může být tři až pět milionů korun," míní Tuček.