Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejdůležitější novinky na silnicích

aktualizováno 
Nově může na předním místě spolujezdce cestovat dítě jakéhokoliv věku. Avšak je-li mladší 12 let, pak pouze v autosedačce. Pokud je ve věku mezi 12 a 18 lety, hraje roli jeho výška. Když dítě měří méně než 150 centimetrů, patří opět do sedačky. Na zadních sedadlech vybavených bezpečnostními pásy musí být v autosedačce děti, kterým je méně než 18 let, avšak jen tehdy, jsou-li menší než 150 centimetrů. Zákon umožňuje nahradit autosedačku speciálním sedákem, který dítě přizvedne a nehrozí tak, že se při nehodě uškrtí bezpečnostním pásem. Pokud řidič nemá sedačku, může ji nahradit například dvoubodovým pásem. Je-li autosedačka na předním sedadle, musí být vypnut airbag.
Přehled nových silničních pravidel

Přehled nových silničních pravidel | foto: MAFA - Martin Pinkas

V zimě svítit celý den
Řidiči musí rozsvítit potkávací světla nejen poté, co se sníží viditelnost, ale přibližně od řijna do března - v období zimního času - budou motorová vozidla svítit celý den. Letní čas toto pravidlo ruší.

Přednost na přechodu
Pěší získávají na přechodech větší přednost než v minulosti. Když řidič spatří značku signalizující přechod, měl by automaticky zpomalit a sledovat, zda někdo z chodců nehodlá přecházet. Pokud je to třeba, musí zastavit. Ostatně - je tomu tak v mnoha západoevropských zemích. Chodci by naopak neměli přecházet vozovku mimo přechody, kde s nimi řidiči nepočítají. Chodci musí dát na přechodu přednost tramvajím a vozům s absolutní předností - houkající policii, hasičům, sanitce a dalším.

Telefony jen s hands free
Ačkoliv je zřejmé, že každé telefonování řidiče rozptyluje, dovolují mu nové zákony volání za použití hands free sady. Zákon přesně říká, že řidič za jízdy nesmí držet telefon v ruce. Nejlevnější přenosné hands free sady stojí od dvou set korun. Lepší jsou pevně zabudovaná zařízení, která lze pořídit za částky od čtyř tisíc korun. Ještě bezpečnější je volání z telefonů s hlasovým vytáčením.

Přednosti na kruhových objezdech
Stále rozšířenější kruhové křižovatky mají nové pravidlo: automaticky má přednost vozidlo jedoucí po objezdu. To však platí jen v případech, kdy přednost neupravují dopravní značky. Dříve se na kruhových objezdech uplatňovalo přednost zprava.

Výstražné blikače
Pravidlo, které už je poměrně rozšířené hlavně na dálnicích v cizině i v tuzemsku, dostalo podporu zákona: když řidič před sebou spatří kritickou situaci, například nehodu, a začne proto brzdit, dá za ním jedoucím autům zprávu pomocí varovných - výstražných - blikačů.

Pravidlo zipu
V místě, kde se dva pruhy spojují v jeden, platí, že řidiči si musí vyjít vstříc a do jediného pokračujícího pruhu vjíždět střídavě. Řidiči, kteří jedou rovně, musí pustit jedno auto před sebe. To je důležité především na dálnicích, kde je uzavřen jeden pruh. Praxe je taková, že řidiči pokračují v pruhu, který bude o pár set metrů dále uzavřen, až na úroveň značky zákaz předjíždění, u které se zařadí mezi vozy jedoucí v pokračujícím pruhu. Vždy platí jako u zipu - auta v pruzích se pravidelně a střídavě napojují. Pokud systém funguje, provoz je obvykle překvapivě plynulý.

Také cyklisté s přilbou
Nejen lidé mladší patnácti let, ale i řidiči všech motocyklů a mopedů musí při jízdě mít na hlavě přilbu. Stejná zásada platí i pro spolujezdce. Diskutovaná babička jedoucí na kole do kostela, ale i všichni ostatní cyklisté starší 15 let tak i nadále mohou jezdit bez ochrany hlavy. Novinkou je pravidlo, podle kterého mohou cyklisté předjíždět kolonu aut z pravé strany. To od řidičů žádá vyšší ostražitost a pravidelnou kontrolu provozu pohledem do pravého zpětného zrcátka.

Policie k nehodě až od 20 000 korun
Pokud se při nehodě nikdo nezraní a škoda nepřesáhne hranici 20 tisíc korun, nemusí událost vidět policie. Avšak policii je nutné přivolat v případech, kdy sice nevznikly větší než dvacetitisícové škody, ale účastníci se nemohou dohodnout o tom, kdo nehodu zavinil.

Modré majáky a tunely
Vozidla policie, hasičů, záchranné služby a další už nemají přednost v jízdě, jen pokud na jejich vozech blikají majáky a zároveň houkají sirénou, nyní stačí blikající majáky. Nový zákon zároveň zakazuje používat modrý maják komukoliv jinému než autu s právem přednosti v jízdě. Zákon nově upravuje také chování při poruše v tunelu. Řidič má vypnout motor a vůz označit tak, aby neohrozil bezpečnost. Poté je povinen se situací seznámit policii nebo správce tunelu.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.