Přehled nových silničních pravidel

Přehled nových silničních pravidel | foto: MAFA - Martin Pinkas

Nejdůležitější novinky na silnicích

Nově může na předním místě spolujezdce cestovat dítě jakéhokoliv věku. Avšak je-li mladší 12 let, pak pouze v autosedačce. Pokud je ve věku mezi 12 a 18 lety, hraje roli jeho výška. Když dítě měří méně než 150 centimetrů, patří opět do sedačky. Na zadních sedadlech vybavených bezpečnostními pásy musí být v autosedačce děti, kterým je méně než 18 let, avšak jen tehdy, jsou-li menší než 150 centimetrů. Zákon umožňuje nahradit autosedačku speciálním sedákem, který dítě přizvedne a nehrozí tak, že se při nehodě uškrtí bezpečnostním pásem. Pokud řidič nemá sedačku, může ji nahradit například dvoubodovým pásem. Je-li autosedačka na předním sedadle, musí být vypnut airbag.

V zimě svítit celý den
Řidiči musí rozsvítit potkávací světla nejen poté, co se sníží viditelnost, ale přibližně od řijna do března - v období zimního času - budou motorová vozidla svítit celý den. Letní čas toto pravidlo ruší.

Přednost na přechodu
Pěší získávají na přechodech větší přednost než v minulosti. Když řidič spatří značku signalizující přechod, měl by automaticky zpomalit a sledovat, zda někdo z chodců nehodlá přecházet. Pokud je to třeba, musí zastavit. Ostatně - je tomu tak v mnoha západoevropských zemích. Chodci by naopak neměli přecházet vozovku mimo přechody, kde s nimi řidiči nepočítají. Chodci musí dát na přechodu přednost tramvajím a vozům s absolutní předností - houkající policii, hasičům, sanitce a dalším.

Telefony jen s hands free
Ačkoliv je zřejmé, že každé telefonování řidiče rozptyluje, dovolují mu nové zákony volání za použití hands free sady. Zákon přesně říká, že řidič za jízdy nesmí držet telefon v ruce. Nejlevnější přenosné hands free sady stojí od dvou set korun. Lepší jsou pevně zabudovaná zařízení, která lze pořídit za částky od čtyř tisíc korun. Ještě bezpečnější je volání z telefonů s hlasovým vytáčením.

Přednosti na kruhových objezdech
Stále rozšířenější kruhové křižovatky mají nové pravidlo: automaticky má přednost vozidlo jedoucí po objezdu. To však platí jen v případech, kdy přednost neupravují dopravní značky. Dříve se na kruhových objezdech uplatňovalo přednost zprava.

Výstražné blikače
Pravidlo, které už je poměrně rozšířené hlavně na dálnicích v cizině i v tuzemsku, dostalo podporu zákona: když řidič před sebou spatří kritickou situaci, například nehodu, a začne proto brzdit, dá za ním jedoucím autům zprávu pomocí varovných - výstražných - blikačů.

Pravidlo zipu
V místě, kde se dva pruhy spojují v jeden, platí, že řidiči si musí vyjít vstříc a do jediného pokračujícího pruhu vjíždět střídavě. Řidiči, kteří jedou rovně, musí pustit jedno auto před sebe. To je důležité především na dálnicích, kde je uzavřen jeden pruh. Praxe je taková, že řidiči pokračují v pruhu, který bude o pár set metrů dále uzavřen, až na úroveň značky zákaz předjíždění, u které se zařadí mezi vozy jedoucí v pokračujícím pruhu. Vždy platí jako u zipu - auta v pruzích se pravidelně a střídavě napojují. Pokud systém funguje, provoz je obvykle překvapivě plynulý.

Také cyklisté s přilbou
Nejen lidé mladší patnácti let, ale i řidiči všech motocyklů a mopedů musí při jízdě mít na hlavě přilbu. Stejná zásada platí i pro spolujezdce. Diskutovaná babička jedoucí na kole do kostela, ale i všichni ostatní cyklisté starší 15 let tak i nadále mohou jezdit bez ochrany hlavy. Novinkou je pravidlo, podle kterého mohou cyklisté předjíždět kolonu aut z pravé strany. To od řidičů žádá vyšší ostražitost a pravidelnou kontrolu provozu pohledem do pravého zpětného zrcátka.

Policie k nehodě až od 20 000 korun
Pokud se při nehodě nikdo nezraní a škoda nepřesáhne hranici 20 tisíc korun, nemusí událost vidět policie. Avšak policii je nutné přivolat v případech, kdy sice nevznikly větší než dvacetitisícové škody, ale účastníci se nemohou dohodnout o tom, kdo nehodu zavinil.

Modré majáky a tunely
Vozidla policie, hasičů, záchranné služby a další už nemají přednost v jízdě, jen pokud na jejich vozech blikají majáky a zároveň houkají sirénou, nyní stačí blikající majáky. Nový zákon zároveň zakazuje používat modrý maják komukoliv jinému než autu s právem přednosti v jízdě. Zákon nově upravuje také chování při poruše v tunelu. Řidič má vypnout motor a vůz označit tak, aby neohrozil bezpečnost. Poté je povinen se situací seznámit policii nebo správce tunelu.