Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejhorší řidiči jsou v Praze, o život jde na jižní Moravě

  16:59aktualizováno  16:59
Nejvíce nehod se loni stalo v Praze. Nejčastěji umírají lidé na jihu Moravy. Kde se nejvíce bourá prozrazují policejní statistiky za loňský rok.

Ilustrační foto | foto: HZS Jihomoravský kraj

Pokud chcete přežít cestu autem, vyhněte se jižní Moravě. O život zde loni při dopravních nehodách přišlo 173 lidí. Tak lze s nadsázkou vykládat dopravní statistiky za rok 2006.

Pokud však chcete vědět, kde jezdí nejhorší řidiči, je to v Praze. Právě tady totiž loni řešili téměř sedmatřicet tisíc havárií.

V hlavním městě je zároveň nejvíc lidí, kteří získali od začátku loňského července do konce prosince alespoň jeden trestný bod. V evidenci pražského magistrátu takových řidičů je přes třicet tisíc.

Čísla nejsou všechno
Odborníci i policisté nicméně říkají, že hodnotit schopnosti řidičů podle počtu nehod, mrtvých nebo nasbíraných bodů je poměrně složité. Statistiky ještě nejsou úplné.

"Třeba počet bodů v jednotlivých částech země ovlivňuje hned několik věcí. Například záleží na tom, jak rychle jednotlivé přestupky zpracovávají úřady,“ řekl Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. "Důležité je i to, jak aktivní je v daném kraji republiková nebo městská policie,“ doplnil.

U většiny "pražských“ nehod se navíc jedná o drobnější střety. Přeloženo: sice si tu snadněji zničíte auto, ale o život tolik nejde.

"Co do následků je na tom Praha nejlépe. Počet mrtvých nebo těžce zraněných je oproti zbytku Česka relativně nízký,“ řekl i šéf pražské dopravní policie Pavel Svrčula.

Může to doložit konkrétními čísly. V Praze loni přišlo při nehodách o život 56 lidí. V Severomoravském kraji (policie dopravní nehody eviduje podle starého krajského členění) to bylo třikrát tolik.

Hodnoceno podle obětí nehod by navíc celá Morava mohla být považována za část země, kde jsou horší řidiči. Na jihu totiž zemřelo loni nejvíc lidí z celé země. Navíc severní i jižní Morava patří k regionům, kde se po Praze nejčastěji bouralo. Tyto kraje obsadily druhé a třetí místo pomyslného žebříčku.

Ani to však není podle některých dopravních expertů jasný důkaz, že nejhůř se jezdí právě zde. "Jih Moravy je regionem, kde se setkává hned několik důležitých komunikací. Je tu proto větší koncentrace dopravy a za řadu nehod mohou řidiči z jiných regionů,“ míní Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.

Stále na konci Evropy
Policisté včera zveřejnili i definitivní údaje o nehodách v loňském roce. Na silnicích zemřelo podle statistik 956 osob, což je nejméně od roku 1989.

Výrazně klesl i počet dopravních havárií. Česká republika přesto stále patří ke státům, kde oproti jiným evropským zemím umírá na silnicích mnoho lidí.

Nehody zabíjejí méně lidí i ve většině postkomunistických států. V případě Švýcarska, Francie nebo Německa je srovnání mrtvých v přepočtu na počet obyvatel ještě výraznější. Ve Švýcarsku například loni zemřelo 55 lidí na jeden milion obyvatel. V Česku to byl víc než dvojnásobek.

Kde jezdí nejhůř
Čísla za rok 2006

Podle počtu nehod

Hlavní město Praha

34 609
Severomoravský kraj 29 565
Jihomoravský kraj 28 850
Středočeský kraj 24 613
Severočeský kraj 20 919
Podle počtu mrtvých

Jihomoravský kraj

173
Severomoravský kraj 162
Středočeský kraj 160
Východočeský kraj 129
Severočeský kraj 106

Zdroj: Policie ČR, údaje jsou počítány podle starého členění krajů

Podle počtu řidičů s body

Hlavní město Praha 30 199
Jihomoravský kraj 28 095
Moravskoslezský kraj 27 482
Středočeský kraj 24 633
Ústecký kraj 21 012

Pozn.: boduje se od 1. 7. do 31. 12.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, údaje jsou počítány podle nového krajského členění

Šéf dopraváků: Vypadá to, že neexistujeme
Loni zemřelo na českých silnicích 956 osob, nejméně od roku 1989. Podle dopravních odborníků to mohlo být lepší, kdyby policie pracovala lépe.

"Víc jsme dělat nemohli. Do terénu posíláme všechny policisty, které máme,“ tvrdí šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas.

Exministr dopravy Milan Šimonovský řekl, že mrtvých mohlo být ještě méně, kdybyste postupně nezmizeli od silnic. Hlavně koncem roku jste byli málo vidět.
To je nesmysl. Jestli to někdo tvrdí, tak má zkreslený pohled. Přemýšlel jsem, proč si to někdo myslí, a podle mě je to kvůli médiím. V červenci se stále psalo, jak policisté hlídají dodržování zákona. Všichni lidé si díky tomu mysleli, že je nás u silnic víc. To ale nebyla pravda. Spíš nás bylo méně, protože jsme se učili zvládat nové věci.

Dobrá, tak je vás nyní u silnic víc. Proč nejste tedy i tak vidět?
Je nás prostě málo. V Česku hlídá pořádek v dopravě tabulkově kolem 1300 lidí, ve skutečnosti je nás ještě o stovku méně. V každém okresu dopravu hlídají nepřetržitě jen tři naši lidé. Uznávám, že lidé mohou mít pocit, že skoro neexistujeme.

Na počet policistů upozorňujete roky. Kolikrát jste už žádal o navýšení tabulek?
To je věc vlády a pro tu nejsem dostatečný partner.

Ale policejní prezidium přece je.
Vláda to loni řešila několikrát, díky čemuž máme nové silné motocykly a auta. Ale policista je prostě příliš drahý a při současném rozpočtu se počet policistů jen tak nezvýší.

Letos se to tedy čekat nedá?
Ne. Změní se to zřejmě až v roce 2008, až se Česko připojí k schengenskému prostoru (zmizí hranice – pozn. red.) a my dostaneme posily z cizinecké policie. Letos ale máme šanci, že nám víc pomohou pořádkoví policisté.

O tom také mluvíte měsíce. Proč to tak už není?
Oni nám už pomáhají nyní, ale pokud nám mají pomáhat víc, tak jim musí odpadnout některé povinnosti. A to chce čas.

Mluvíte dlouho i o další technice. Loni jste představili přenosné počítače. Proč je vaši lidé ještě nemají?
Máme zatím část těch věcí. Teď čekáme třeba na software do přenosných notebooků, do poloviny roku 2007 to doufám bude funkční. Což je v našich podmínkách ještě dobré.

A co ruční měřiče rychlosti? O těch jste mluvil v tisku už také před rokem.
Ty taky ještě nemáme. Nemůžu za to, že dodavatelé nedokážou splnit naše podmínky. Teď běží už čtvrté výběrové řízení.



Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.