Město andělů možná brzo dostane novou přezdívku: pohřebiště automobilových klenotů. Na vrakovišti v druhém největším americkém městě totiž rezaví sbírka vozidel, která má podle znalců nevyčíslitelnou hodnotu.
Překvapivý objev nedávno zveřejnil magazín Town and Country. Popisuje příběh Michaela Mraze, spisovatele, který pátral po stopách Mercedesu-Benz 500K vyrobeného v továrně v Sindelfingenu speciálně pro nejúspěšnějšího továrního jezdce značky z dob před druhou světovou válkou Rudiho Caracciolu.
Stopy ho zavedly až na vrakoviště Porche Foreign Auto, sídlící ve čtvrti South Central v Los Angeles. Jeho zakladatelem byl v roce 1967 Rudi Klein, který Caracciolův mercedes koupil v roce 1978. O dva roky později se mu ale vůz na jedné z předváděcích akcí Mercedesu nepodařilo nastartovat, odvezl ho zpět do areálu své firmy a od té doby její brány nikdy neopustil.
I když vynecháme fakt, že vůz byl darován vynikajícímu jezdci, patří 500K mezi jedno z nejcennějších a sběratelsky nejzajímavějších aut celého světa. Nádherný mercedes poháněl kompresorem přeplňovaný řadový osmiválec o objemu pět litrů a výkonu 160 koní a na svou dobu se chlubil i nezávislým zavěšením kol, hydraulickými brzdami a vinutými pružinami. V různých karosářských variantách a provedeních podvozku jich podle internetové encyklopedie wikipedia vzniklo 342.
Rudi Klein zemřel v roce 2001 a od té doby se o podnik starají jeho synové Ben a Jason Kleinovi. Ti ale zatvrzele odmítají vpouštět k vzácnému Mercedesu kohokoliv cizího a odmítají jakékoliv nabídky na spolupráci.
Nejcennější auto v ČeskuZa Caracciolův závodní mercedes nabízeli miliardu - čtěte zde |
Michael Mraz totiž zjistil, že nebyl sám, kdo po vzácném mercedesu pátral. Michaelu Kunzovi, manažerovi veteránského oddělení Mercedes-Benz Classic Center, se vůz podařilo vypátrat už před deseti lety a dokonce si ho mohl osobně prohlédnout.
Horch 855Úspěšnější než Mercedes bylo při jednání s Rudi Kleinem Audi. Jeho milionové - nebo spíš miliardové - vrakoviště ukrývalo také jeden ze sedmi vyrobených Horch 855 Spezial Roadster. A právě Kleinův exemplář má být vozem, ve kterém jezdila Hitlerova manželka Eva Braunová. Audi se s Kleinem dohodlo, že vůz z roku 1939 zrestauruje a za to ho na osmnáct let vystaví do svého muzea v Ingolstadtu. Dnes je vzácný černě lakovaný horch ve skleněném akváriu vystavený v muzeu, vůz je ale stále majetkem Kleinových. |
Původnímu majiteli navrhl, že Mercedes vůz na své náklady zrestauruje a zařídí pro něj i speciální místnost ve svém muzeu v německém Fellbachu. Po smrti Rudiho Kleina ale ze smlouvy sešlo a jeho synové žádost automobilky odmítli.
A to i přesto, že se vedení společnosti Mercedes Classic Center domnívá, že by cena restaurovaného vozu mohla být vyšší než u speciálního roadsteru 540K z roku 1937, který se vloni vydražil za téměř 10 milionů dolarů.
Rez požírá unikáty
Caracciolův mercedes ale není jediným vzácným vozem, který na vrakovišti v South Central ožírá rez. Mrazovi byl sice vstup do areálu zakázán, ale podařilo se mu mluvit s lidmi, kteří sbírku těch nejvzácnějších aut viděli na vlastní oči a jejich seznam doslova bere dech.
"S jejich pomocí jsem začal sestavovat katalog všeho, co by se uvnitř mohlo ukrývat," popisuje Mraz. Seznam se rychle rozrůstal, za branou tajemného vrakoviště je třeba dvojice vzácných předválečných maybachů, jeden ze dvou vozů Iso Grifo Spyder nebo několik kultovních Lamborghini Miura.
Na vrakovišti je i auto, které ovšem nikdy nezrezaví: jeden z 29 vzácných Mercedesů 300SL s hliníkovou karoserií, jejichž cena se pohybuje kolem 2,5 milionu eur. Jeden z nich našel sběratel Rudi Koniczek minulý rok, přečtěte si Vzácný Mercedes se ukrýval pod počítačovým šrotem.
Michael Mraz tvrdí, že na jakékoliv otázky ohledně rezavějících vozidel Kleinovi neodpovídají. Až na jednu. Když totiž napsal jednomu z bratrů, jestli si myslí, že byl jeho otec na Caracciolův mercedes hrdý, odpověď přece jen přišla. "Jistě," napsal Ben Klein, "jeho fotku nosil v peněžence."