Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlepší automobil na světě? Stříbrný duch

  17:37aktualizováno  17:37
Nejlepší automobil na světě… To bylo po dlouhá léta přímo synonymem britské prestižní značky Rolls-Royce. Cestu k vynikající pověsti, která přetrvává dodnes, zahájil slavný luxusní šestiválec 40/50 hp Silver Ghost, tedy Stříbrný duch.

Nesmrtelný Silver Ghost se vyráběl 18 let, a to nejen v britské továrně v Derby, ale také v americkém závodě ve Springfieldu, státě Massachusetts.

Už tehdy, před sto lety, pro snížení výrobních nákladů a dovozního cla.

Neobyčejně tichý šestiválec, složený ze dvou bloků po třech válcích v řadě za sebou, dával v roce 1907 z velkého objemu 7036 cm3 výkon 48 koní nebo, jak by se dnes řeklo, 35 kW při 1250 otáčkách za minutu.

Ovšem po letech se u posledních verzí s objemem zvětšeným na 7428 cm3 vyšplhal téměř na dvojnásobek, na 86 koní/63 kW při 2250 ot./min. Už tehdy sílu motoru na zadní kola přenášela podle série třístupňová nebo čtyřstupňová samočinná převodovka.

Klidný běh se stal příslovečný, vůz vynikal neobyčejnou tichostí provozu, pohyboval se, jak se na Stříbrného ducha sluší a patří. Dodával se v řadě zakázkových karoserií, vznikly dokonce i verze sportovní, užitkové a armádní s pancéřováním.

Pohnutý osud vozu
Tato motoristická legenda, nejlepší automobil světa, měla však zajímavé pozadí vzniku. Byla totiž výsledkem nerovného partnerství mechanika a šlechtice. Frederick Henry Royce (1863-1933), elektrotechnický inženýr, postavil už v roce 1903 ve své dílně v Manchesteru první automobil.

Schůzka s výstředním aristokratem Charlesem Stewartem Rollsem (1877-1910) přinesla nejen finančně silné partnerství, ale v roce 1904 také novou značku Rolls-Royce, vzniklou spojením obou jmen.

Přestože Rolls zahynul po havárii svého sportovního letadla, Royce pokračoval dál. Sám konstruoval nejen vynikající automobily, ale také letecké motory, které vyhrály nejeden slavný pohár. Za úspěchy byl jejich autor povýšen do šlechtického stavu.

Stříbrný duch
Doslova průlom v historii značky Rolls-Royce znamenal právě legendární typ 40/50 hp Silver Ghost, první vůz značky, jehož výroba se rozběhla v nově postavené továrně na Nightingdale Road v Derby.

Poprvé se proslulá soška Létající lady, zvaná Spirit of Ecstasy, objevila na chladiči vozu v roce 1911 a vlastně auto zdobí dodnes. Modelem sochaři Charlesu Sykesovi stála jistá slečna Eleanor Thorntonová, sekretářka Lorda Montagu, průkopníka britského automobilismu.

Čtěte: Jak ušetřit za Rolls Royce? Nakupujte u Číňanů!

V Číně už kopírují harleye, ani při nákupu rolexek si už není člověk jistý, tiká-li mu na zápěstí práce švýcarských rukou. Teď už došlo i na nejvyšší automobilovou aristokracii ...VÍCE

Černá versus červená
Označení písmeny RR pod soškou bylo původně červené, podle legendy se změnilo na černé jako výraz zármutku po Royceově smrti. Je to ale jen pověst, neboť interní tovární korespondence mezi dílnou a vedením továrny z 18. prosince 1930 (tedy tři roky před Royceho smrtí) praví: „Medailonek chladiče je vyplněn červeně, a to je vlastně jediná červená barva na celém voze. Umělecky to však není správné, a proto od 27 EX vyplňujeme písmena černou barvou, neboť černá barva je barvou většiny našich vozů a ve skutečnosti vlastně žádnou barvou není, takže ladí se všemi jinými odstíny. Můžeme tedy používat tuto barvu standardně?“

Odpověď vedení pak zněla: „Zvažovali jsme možnosti černého medailonu a rozhodli jsme, že 40/50 hp dostane černé provedení a na menším voze 20/25 hp ponecháme červené jako jednu z mála externích odlišností mezi těmito automobily.“ Zbývá dodat, že černá barva ve znaku se pak stala standardem na všech automobilech Rolls-Royce.

Výroba Stříbrného ducha skončila až v roce 1925, kdy byl nahrazen prvním z modelů Phantom.

Rolls-Royce Silver Ghost z roku 1912

Rolls-Royce Silver Ghost z roku 1922

Rolls-Royce Silver Ghost ročník 1909

Rolls-Royce Silver Ghost ročník 1919

Rolls-Royce Silver Ghost z roku 1911

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.