Velmi těsnou bitvu v anketě International Engine of the Year celkově vyhrál koncernový motor asi nejtěsnějším rozdílem za celou dobu existence ankety. Po čtyřech letech tak z čela sesadil dosud suverénní mnichovskou automobilku.
Motor 1.4 TSI přeplňovaný turbodmychadlem a kompresorem si v letošním ročníku ankety získal srdce mimoevropských novinářů. Maximální známkou jej hodnotili porotci ze Severní i Jižní Ameriky a Asie. Tyto trhy tradičně preferují benzínové motory a především Američané v poslední době přišli na chuť snižování spotřeby. Právě tento posun se pravděpodobně výrazně podepsal na vítězství motoru Volkswagen.
U BMW si tentokrát mohou připsat pouze druhé místo, na které klesl loňský absolutní vítěz, dvojitě přeplňovaný zážehový třílitrový šestiválec. Třetí místo pak mohou opět slavit v koncernu Volkswagen. Zasloužil se o to nový dvoulitrový čtyřválec TFSI původem od Audi.
motor | body |
1. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, EOS, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) | 354 |
2. BMW 3.0 DI Twin Turbo (135, 335, X6, Z4, 740) | 350 |
3. Audi 2.0 TFSI (Audi A4, A5, Q5, VW Scirocco, Golf GTI) | 220 |
4. Mercedes-Benz 2.1 Turbodiesel (E-klasse, C-klasse) | 203 |
5. BMW 4.0 V8 (M3) | 203 |
6. Mercedes-AMG 6.2 V8 (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) | 114 |
7. BMW-PSA 1.6 Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308, Mini John Cooper Works) | 107 |
8. Toyota 1.0 (Aygo, IQ, Yaris, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) | 74 |
Kromě absolutního vítěze porotci určovali také pořadí v jednotlivých kategoriích. Z dílčích úspěchů se opět mohou nejvíce radovat u BMW a v koncernu Volkswagen, především u Audi.
Nejlepší nový motor roku
Z nových motorů u porotců nejvíce zabodoval plochý šestiválec Porsche 3,8 litru. Porotci u tohoto motoru ocenili především kombinaci vysokého výkonu a neobvykle nízké spotřeby paliva. Tu se podařilo srazit o 15% oproti předchůdci, objem přitom vzrostl o 0,2 litru a výkon o 30 koní. Druhým a třetím místem opět boduje BMW, bramborová medaile zbyla na nový osmiválcový pětilitr Jaguar.
motor | body |
1. Porsce 3.8 Boxer (911) | 144 |
2. BMW 3.0 Diesel (330d, 730d, 530d, X3, X5) | 122 |
3. BMW 4.4 V8 Turbo (750i, X6) | 120 |
4. Jaguar 5.0 V8 Supercharged (XF, XK) | 112 |
5. Mercedes-Benz 2.1 Turbodiesel (E-klasse, C-klasse) | 107 |
6. Audi 2.0 TFSI (Audi A4, Q5, Q7, VW Scirocco, Golf GTI) | 107 |
Ekologický motor roku
Ekologickým motorem roku se stal absolutní vítěz ankety, tedy motor 1.4 TSI. Za ním se umístilo hybridní ústrojí Hondy a poslední medailová pozice zbyla opět na BMW a jeho dvoulitrový dvojitě přeplňovaný turbodiesel. Za pozornost stojí šesté místo americké hybridní pohonné soustavy Ford 2.5 litru.
motor | body |
1. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, EOS, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) | 205 |
2. Honda Hybrid 1.3 (Insight, Civic) | 203 |
3. BMW 2.0 Diesel Twin Turbo (123d) | 147 |
4. BMW 3.0 Diesel (330d, 730d, 530d, X3, X5) | 133 |
5. Mercedes-Benz 2.1 Turbodiesel (E-klasse, C-klasse) | 115 |
6. Ford Hybrid 2.5 (Ford Fusion Hybrid, Mercury Milan) | 82 |
Nejlepší vysokovýkonný motor
Vítězem v kategorii motorů určených především pro trhání asfaltu se stal osmiválec AMG-Mercedes 6,2 litru s výkonem 525 koní. BMW opět boduje, tentokrát s desetiválcem známým z modelů M5 a M6. Třetí místo zbylo na Jaguar a jeho přeplňovaný pětilitr.
motor | body |
1. Mercedes-AMG 6.2 V8 (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) | 109 |
2. BMW 5.0 V10 (M5, M6) | 90 |
3. Jaguar 5.0 V8 Supercharged (XF, XK) | 90 |
4. Porsche 3.8 Boxer (GT3) | 78 |
5. BMW 4.0 V8 (M3) | 78 |
6. Ferrari 6.0 V12 (599 GTB) | 77 |
Nejlepší motor s objemem pod 1 litr
Na opačném konci nabídky, tedy v rámci nejmenších motorů, zabodovala Toyota se svým litrovým tříválcem. Zbylá medailová místa obsadily motory osazené v automobilech Smart. Dieselová osmistovka vlastní konstrukce je druhá, litrový turbomotor dodávaný Mitsubishi si připsal třetí místo. Jediným čtyřválcem v této kategorii je šestý motor Kia.
motor | body |
1. Toyota 1.0 (Aygo, IQ, Yaris, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) | 318 |
2. Smart Diesel 799 ccm (Smart ForTwo) | 216 |
3. Mitsubishi 999 ccm Turbo (Smart ForTwo) | 214 |
4. Opel 1.0 (Opel Corsa, Agila, Suzuki Splash) | 149 |
5. Mitsubihi 1.0 999 ccm | 82 |
6. Kia 1.0 (Picanto) | 73 |
Kategorie 1 – 1,4 litru
Vítěz v kategorii do 1,4 litru je jasný. Je jím nadvakrát přeplňovaný absolutní vítěz ankety. Jeho o kompresor chudší sourozenec, kterého najdeme i pod kapotou Octavie a Superbu, se zařadil na druhé místo. Třetí je opět jedna-čtyřka s přeplňováním, tentokrát z dílen Fiatu.
motor | body |
1. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, EOS, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) | 293 |
2. Volkswagen 1.4 TSI Turbo (Golf Golf Plus, Golf Variant, Scirocco, EOS, Jetta, Passat, Škoda Octavia, Audi A3, Seat Leon, Altea, Škoda Superb) | 154 |
3. Fiat 1.4 Turbo (Fiat Abarth 500, Abarth Grande Punto, Linea, Bravo, Lancia Delta, Alfa Romeo MiTo) | 147 |
4. Honda Hybrid 1.3 (Insight, Civic) | 136 |
5. BMW-PSA 1.4 start/stop (Mini One, One Clubman) | 83 |
6. Fiat-GM 1.3 Diesel (Ford Ka, Fiat 500, Fiat Grande Punto, Qubo, Linea, Doblo, Musa, Lancia Ypsilon, Opel Agila, Suzuki Splash, Opel Meriva, Tigra, Combo, Corsa, Astra, Suzuki Ignis) | 75 |
Kategorie 1,4 – 1,8 litru
Přeplňovaná šestnáctistovka z dílen BMW-PSA si připsala již třetí vítězství ve své kategorii za sebou. Druhé místo obsadilo hybridní ústrojí z nové generace Toyoty Prius. Jeho spalovací motor s objemem 1,8 litru tradičně pracuje s Atkinsonovým cyklem. Třetí je další ze stálic ankety, motor 1.8 TFSI původem od Audi.
motor | body |
1. BMW-PSA 1.6 Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308) | 253 |
2. Toyot Hybrid 1.8 (Prius) | 198 |
3. Audi 1.8 TFSI (Audi A3, A4, A5, TT, Seat León, Altea, Toledo, Škoda Octavia, Superb, VW Passat) | 184 |
4. Mercedes-Benz 1.8 Turbo (E-klasse BlueEfficiency) | 135 |
5. Opel1.6 Turbo (Corsa, Astra, Insignia) | 59 |
6. Fiat 1.6 JTD (Alfa Romeo MiTo, Fiat Bravo, Lancia Delta) | 56 |
Kategorie 1,8 – 2 litry
Zajímavé výsledky nabízí kategorie motorů do dvou litrů. Vítězem se stal v absolutním pořadí třetí dvoulitr TFSI od Audi. Třetí místo přitom připadlo jeho předchůdci, kterého najdeme třeba pod kapotou Octavie RS. Tento motor je jedním z neúspěšnějších v historii ankety a tak se vlastně dalo vítězství nástupce očekávat. Mezi „starý“ a „nový“ dvoulitr Audi se vměstnal dvojitě přeplňovaný turbodiesel BMW.
motor | body |
1. Audi 2.0 TFSI (Audi A4, A5, Q5, VW Scirocci, Golf GTI) | 220 |
2. BMW 2.0 Diesel Twin Turbo (123d) | 190 |
3. Audi 2.0 TFSI I4 (Audi A6, A3, TT, VW Tiguan, Eos, Jetta, Škoda Octavia, Seat Altea, León, Exeo) | 98 |
4. Mercedes-Benz 1.8 Turbo (E-klasse BlueEfficiency) | 96 |
5. Honda 2.0 VTEC (S2000) | 92 |
6. Subaru 2.0 Diesel Boxer (Impreza, Outlook, Forester) | 91 |
Kategorie 2 – 2,5 litru
Vznětový čtyřválec Mercedes s objemem 2,1 litru ovládl kategorii větších motorů. Druhé místo opět slaví u Audi a to díky pětiválci 2,5 litru z modelu TT RS. Porotu také zaujal 2,5 litrový boxer Subaru.
motor | body |
1. Mercedes-Benz 2.1 Turbodiesel (E-klasse, C-klasse) | 225 |
2. Audi 2.5 R5 Turbo (Audi TT RS) | 180 |
3. Subaru 2.5 Turbo Boxer (Impreza, Legacy, Forester) | 144 |
4. PSA-Ford 2.2 Diesel (Citroën C5, C6, C8, C-Crosser, Peugeot 407, 607, 807, 4007, Land Rover Freelander, Mitsubishi Outlander, Ford Mondeo, S-Max, Galaxy, Jaguar X-Type) | 131 |
5. BMW 2.5 (Z4) | 121 |
6. Honda 2.4 (Element, CR-V, Edix, Elysion, Odyssey, Accord, Accord USA) | 84 |
Kategorie 2,5 – 3 litry
Kategorie do tří litrů bývá tradičně kořistí BMW a ani letos se na tomto faktu nic nezměnilo. Celkově druhý zážehový třílitrový šestiválec s dvojitým přeplňováním se stal jasným vítězem, záda mu kryl jeho stejně dopovaný vznětový kolega. Třetí místo zbylo na přeplňovaný třílitrový motor Audi z modelu S4.
motor | body |
1. BMW 3.0 DI Twin Turbo (135, 335, X6, Z4, 740) | 345 |
2. BMW 3.0 Diesel Twin Turbo (335d, 535d, 635d, X3, X5, X6) | 250 |
3. Audi 3.0 DI Supercharged (S4) | 125 |
4. Porche 2.9 Boxer (Boxer, Cayman) | 103 |
5. Audi/VW 3.0 Diesel V6 (A4, A5, A6, A6 Allroad, A8, Q7, VW Touareg, Phaeton, Porsche Cayenne) | 88 |
6. Jaguar/Ford/PSA 3.0 Diesel (XF) |
83 |
Kategorie 3 – 4 litry
Zcela suverénním vítězem kategorie do čtyř litrů se stal osmiválec BMW z modelu M3. Osmiválec zaujal třeba tím, že je dokonce o dva kilogramy lehčí, než šestiválcový předchůdce, který této kategorii dominoval po několik let. Druhé a třetí místo pak patří Porsche a jeho 3,8 litrovému šestiválcovému boxeru ve dvou variantách. Zajímavé je, že ta civilnější (z modelu 911) předběhla tu ostřejší (z modelu GT3).
motor | body |
1. BMW 4.0 V8 (M3) | 319 |
2. Porsche 3.8 Boxer (911) | 156 |
3. Porsche 3.8 Boxer (GT3) | 148 |
4. Nissan 3.8 Twin-Turbo (GT-R) | 130 |
5. Porsche 3.4 Boxer (Boxter, Cayman S) | 83 |
6. Toyota Hybrid 3.5 V6 (Crown, Lexus RX450h, GS450h) |
83 |
Kategorie nad 4 litry
Mezi motory té největší objemové kategorie si připsal druhé vítězství osmiválec AMG-Mercedes. BMW nemohlo nezabodovat s desetiválcem z M5 a trojici medailistů doplnil také úspěšný pětilitrový osmiválec Jaguar.
motor | body |
1. Mercedes-AMG 6.2 V8 (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) | 162 |
2. BMW 5.0 V0 (M5, M6) | 133 |
3. Jaguar 5.0 V8 Supercharged (XF, XK) | 120 |
4. BMW 4.4 DI Turbo (750i, X6) | 114 |
5. Cadillac 6.2 V8 Supercharged (CTS-V) | 70 |
6. Lexus Hybrid 5.0 V8 (LS 600h) |
62 |
Kompletní výsledky ankety s anglickým komentářem a videi |