Může se hoditNové i ojeté automobily Škoda Felicia |
Škoda Felicia kombi
"Nabízí výborný poměr užitné hodnoty a ceny, dynamiku a v její třídě také velkorysý prostor, příznivé jsou i ceny náhradních dílů. To vše staví felicii do pozice současného leadera na trhu nových i jetých kombi na trhu v Česku," konstatuje Peter Kolník a připomíná, že například v letošním třetím čtvrtletí si motoristé v zemi koupili na osm tisíc nových zmíněných automobilů. Tomáš Pánek považuje Felicii kombi za vůz vhodný pro konzervativní, praktické a racionálně uvažující lidi, kteří nechtějí spoléhat jen na služby servisů a na autě si rádi leccos udělají sami. "Osobně bych ale 320 tisíc korun za Felicii kombi nedal. Model na konci života bych zvolil ve výbavě, aby i v případě zcela nového automobilu stál maximálně 260 tisíc až 270 tisíc korun," říká Tomáš Pánek a připomíná, že kvalitní jetou Felicii kombi 1.6 ročníku 1999 lze koupit už za 230 tisíc korun.
Škoda Fabia kombi
Fabia kombi podle očekávání odborníků postupně na trhu nových vozidel i v bazarech vytlačí felicii a část zákazníků sebere také octavii. "Nejžádanější mezi jetými fabiemi bude základní benzinový model spolu s dieselem," míní Peter Kolník. "Poptávka bude převyšovat nabídku a ceny se v prvních dvou letech udrží vysoko nad konkurencí." Také Tomáš Pánek soudí, že Fabia kombi bude mít na trhu ojetin zpočátku mimořádnou cenu, a vozu obecně přisuzuje velké perspektivy. "Lidem se líbí, v modelu kombi fabia získala to, co jí dosud chybělo - solidní zavazadlový prostor," doplňuje Tomáš Pánek. Rovněž očekává, že značka Škoda s fabií definitivně ztratí punc lacinosti.
Seat Cordoba Vario
"Je to pohledné sportovní kombi s dobrou nabídkou vnitřního prostoru, průměrnými motory a dobrými jízdními vlastnostmi," hodnotí vůz Peter Kolník a připomíná, že cordoba může na zdejším trhu jen stěží sekundovat Felicii kombi a Fabii kombi. Podle mínění Tomáše Pánka je seat laciné západní auto s horším výrobním zpracováním. "Fabia je mnohem modernější a lepší, spíš než Seat Cordobu bych si koupil felicii," svěřuje se Tomáš Pánek.
Astra Classic Caravan
Peter Kolník připomíná, že je sice synonymem prostorného, nenáročného, pohodlného a úsporného kombi, ale svůj zenit už má za sebou. "Technikou je to auto ze začátku devadesátých let," souhlasí Tomáš Pánek. "Astra Classic Caravan sice nemá nejlepší výrobní zpracování, ale užitné vlastnosti jsou vynikající. Snese srovnání s felicií, pokud se týká jednoduchosti, robustnosti a nenáročnosti. Naopak u astry mi někdy vadí předčasná koroze."
Škoda Octavia kombi
Ve srovnání s uvedenými modely nabízí prostornější karoserii, výkonnější motor, bohatší výbavu a image velkého vozu - to vše za příplatek přibližně sta tisíc korun. "Právě cena je velmi silný argument ve prospěch Fabie kombi," soudí Peter Kolník a připomíná, že lidé v Česku navíc tradičně inklinují spíš k menším věcem. Tomáš Pánek naopak míní, že rodinám s dětmi se vyplatí dát o 30 procent na ceně víc a mít auto s větší užitečnou hmotností a opravdu obrovským kufrem. "A drobné bolesti, se kterými se fabia jako novinka zřejmě bude potýkat, už jsou u octavie přežité," upozorňuje Tomáš Pánek.
NEJMÉNĚ ZTRATÍ FABIA KOMBI
Nejmenší amortizaci lze podle předpokladů odborníků pražské společnosti Mobil Data očekávat u Fabie kombi, která si udrží stejnoměrný pokles hodnoty a po pěti letech provozu se její cena bude pohybovat ještě kolem 157 tisíc korun.
O druhou příčku se budou dělit Felicia kombi a Octavia kombi. Pokles hodnoty v závislosti na čase u nich bude nepatrně strmější - asi o čtyři procenta - ve srovnání s Fabií kombi. Na přelomu let 2005 a 2006 bude felicia ke koupi za 144 tisíc a octavia za 193 tisíc korun. Na předposledním místě bude z pohledu amortizace Astra Classic Caravan - po pěti letech se bude nabízet přibližně za 145 tisíc korun.
Pořadí s nepatrným odstupem uzavře Cordoba Vario, který by měl za pět let stát asi 138 tisíc korun.
Pramen: Mobil Data
Vybrané jeté automobily kombi v ceně od 320 000 do 340 000 Kč
Vůz |
rok výroby |
cena (Kč) | |
Audi A6 2.6 |
1995 |
320 000 |
|
BMW 318 |
1997 |
340 000 |
|
BMW 325 TDS |
1995 |
320 000 |
|
Citroën Xantia 2.0 TD |
1998 |
330 000 |
|
Fiat Marea 1.9 TD |
1999 |
330 000 |
|
Ford Escort 1.8 TD |
1999 |
300 000 |
|
Ford Focus 1.6 |
1998 |
340 000 |
|
Ford Mondeo 2.0 |
1998 |
320 000 |
|
Honda Civic Aerodeck 1.6 VTI |
1999 |
340 000 |
|
Mercedes Benz E 124 250 D |
1993 |
320 000 |
|
Opel Astra 1.6 (nový) |
1999 |
330 000 |
|
Opel Omega 2.0 |
1997 |
310 000 |
|
Opel Vectra 1.8 |
1998 |
330 000 |
|
Peugeot 406 1.9 TD |
1997 |
340 000 |
|
Renault Laguna 2.2 D |
1998 |
340 000 |
|
Renault Mégane 1.9 D |
1999 |
330 000 |
|
Renault Scénic 1.6 |
1998 |
320 000 |
|
Subaru Legacy 2.0 |
1997 |
320 000 |
|
Škoda Octavia 1.6 (100 koní) |
1998 |
340 000 |
Za cenu nového malého kombi je luxusnější ojetina
Automobily kombi patří k hitům trhu ojetin a dvojnásob to platí v případech, kdy kromě prostoru mají také úsporný naftový motor. "Od léta zájem o diesely postupně vzrostl o čtvrtinu," upřesňuje Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. A doplňuje, že skutečně kvalitních starších vozů je stálý nedostatek. "Ale není jich zase tak málo, aby se nedaly sehnat. Jsem přesvědčen, že při trpělivém, obezřetném a rozumem vedeném výběru lze zhruba do dvou týdnů najít solidní jetý automobil," míní Tomáš Pánek.
Za takový v cenové kategorii nové Škody Fabia kombi považuje Tomáš Pánek vůz koupený jako nový v tuzemsku, s prokazatelnou servisní historií, po prvním či druhém majiteli a případně vybavený doplňky.
Například v nižší střední třídě, tedy v kategorii Škody Octavia, to budou automobily zhruba rok staré s deseti tisíci až 20 tisíci kilometry na kontě.
Ve střední třídě, do které se řadí například Ford Mondeo či Opel Vectra, lze ve zmíněné cenové skupině nárokovat vůz dva roky starý a asi s 50 tisíci kilometry.
S penězi přichystanými na koupi nového kombi ražení Škody Fabia, Škody Felicia, Seatu Cordoba či Oplu Astra Classic a podobně lze uvažovat také o automobilu vyšší třídy, tedy formátu Audi A6 či mercedesu. Tady už je ale třeba připustit zhruba sedm let stáří a najetých 20 až 30 tisíc kilometrů ročně, tedy celkem 150 tisíc až 200 tisíc kilometrů na kontě.
A je to vůbec ještě rozumné uvažovat o tak starém a opotřebovaném vozidle, když lze za stejné peníze pořídit automobil zcela nový? "Je třeba vycházet z toho, že současná auta vyšší třídy mají zcela jinou, mnohem delší výdrž ve srovnání s malými vozy. A každý jistě uzná, že cestování s maličkou cordobou je něco docela jiného než jízda dejme tomu s BMW 525," odpovídá Tomáš Pánek.
"Potenciální kupec tedy musí objektivně zhodnotit svoje potřeby. Cestuje-li kupříkladu denně do práce vzdálené stovku či více kilometrů, tak asi neudělá špatně, když si na dva tři roky dopřeje kvalitní a pohodlné auto. Jiné potřeby má také rodina s dvěma či třemi dospívajícími dětmi, a jiné člověk, který většinou jezdí sám."
Nejdražší náhradní díly má seat
Vladimír Petruš, spolupracovník redakce
Nejdražší náhradní díly má z testovaných automobilů Seat Cordoba Vario 1.4. Ač není největší, předčil cenami většiny vybraných kusů například i Škodu Octavii 1.6. Při srovnání cen lamely spojky je cordoba více než šestkrát dražší než tradičně nejlevnější Škoda Felicia.
Výrazně nejdražší má seat také zapalovací svíčky. Hodnocení se týká většinou součástek, které se pravidelně mění při servisních operacích, necelou polovinu pak tvoří díly spojené právě s provedením kombi. Porovnání je ale omezeno okolností, že ceny kusů pro Škodu Fabia kombi podle vyjádření výrobce zatím ještě nejsou stanoveny.
Automobilka je definitivně určí až při uvedení nového vozu do prodeje. Rudolf Dreitaler z tiskového oddělení mladoboleslavské Škody Auto však tvrdí, že se nebudou nijak výrazně lišit od cen za součástky pro klasickou fabii. Pak by například plastová část zadního nárazníku přišla na 3965 korun, zadní sdružená svítilna by stála necelých 1700 a páté dveře by byly v prodeji za 6321 korun.
Ve vozech Škoda Fabia a Octavia není sada klasických vysokonapěťových kabelů - jsou vybaveny kompletním zapalovacím modulem, který v sobě zahrnuje funkci kabelů a současně vysokonapěťové cívky. Ceny originálních náhradních dílů včetně daně poskytli autorizovaní dealeři a Škoda Auto Mladá Boleslav.
Cena náhradních dílů
Model Škoda Fabia kombi 1.4 Škoda Felicia kombi 1.3 Škoda Octavia kombi 1.6 Opel Astra Classic Caravan 1.4 Seat Cordoba Vario 1.4 Filtr vzduchový 434 136 539 366 678 Filtr olejový 131 94 256 86 309 Zapalovací svíčka (sada) 446 201 640 660 1260 Vysokonapěťové kabely (sada) 4034 440 1045 2432 2596 Lamela spojky 1323 952 5103 3510 6318 Tlumič pérování přední/zadní 2168/2608 1099/1025 3272/3137 2614/1832 4416/3057 Blatník zadní 1) 2865 2865 9170 7515 Dveře zadní (páté) 1) 6321 7307 10 912 11 691 Sdružená svítilna zadní 1) 1529 1728 1725 1582 Nárazník zadní (plastová část) 1) 3694 4646 7008 8333
Poznámka: 1) Ceny budou známy až po uvedení vozu na trh
Pramen: MF DNES