Výkonné verze usedlého hatchbacku od Volkswagenu mají dlouhou tradici. Nejnovější přírůstek mezi sportovními golfy je zároveň nejvýkonnějším. Nový Golf R navazuje na předchozí model Golf R32. Šestiválec však nahradil turbem dopovaný čtyřválec TSI.
Motor o objemu 1 984 cm3 nabízí maximální výkon 199 kW při 6 000 ot./min. Předchozí provedení Golfu R32 se šestiválcem nabízelo maximální výkon pouze 184 kW. Točivý moment novinky dosahuje maxima 350 Nm v širokém pásmu 2 500–5 000 ot./min. Starší sportovní Golf R32 se musel spokojit s točivým momentem 320 Nm.
Výkonná pohonná jednotka stačí ke sprintu z nuly na 100 km/h za 5,5 sekundy. To z nového "supergolfu" dělá nejlépe zrychlující současný volkswagen. Pro porovnání, starší šestiválcový Golf R32 se dokázal z nuly na stovku dostat za 6,5 sekundy. V případě Golfu R mluvíme o verzi s převodovkou DSG. S manuálním řazením vystřelí Golf R na stovku za 5,7 sekundy.
Maximální rychlost je v obou případech elektronicky omezena na 250 km/h. Wolfsburgská novinka s pohonem všech kol je přes lepší výkonové parametry úspornější než předchůdce. S manuální převodovkou spálí na 100 km 8,5 litru benzinu, což je o 21 procent méně než u Golfu R32. Verze s DSG je ještě o 0,1 litru úspornější.
Ekologové zajásají nad emisemi CO2, jelikož se je podařilo stlačit z 255 na 199 g/km. Verze s převodovkou DSG se může pochlubit ještě lepším vztahem k životnímu prostředí, jelikož vypustí každý kilometr pouze 195 gramů CO2.
Oproti běžnému golfu má vrcholová verze R o 25 mm snížený podvozek s tužší charakteristikou. O bezpečné zastavení se postarají brzdové kotouče s průměrem 345 mm vpředu a 310 mm vzadu. Nechybí efektně provedené třmeny vyvedené v černé barvě s logem R. Stabilizační systém lze nastavit do sportovního módu a vylepšení doznalo i řízení.
A jak poznáme Golf R od běžného provedení? Charakteristická je přední černá maska se stylizovaným logem R. Přední nárazník má rozměrné vstupy vzduchu, vyvedené opět v černé barvě. Přibyly LEDky pro denní svícení, světlomety jsou bi-xenonové.
Zadní světla jsou také typu LED a mají kryty s kouřovým efektem. Dalším poznávacím znamením je zadní nárazník s difuzorem a s uprostřed vyvedenou dvojicí koncovek výfuku. Nechybí spoiler na vrchu pátých dveří. Oku lahodí i osmnáctipalcová kola, která obouvají pneumatiky s rozměry 225/40. Na přání je možné objednat devatenáctipalcová kola s pneumatikami 235/35.
Interiér šesté generace golfu zrovna nehýří sportovními emocemi, provedení R tedy dostalo několik vylepšení. Barevně je vnitřek vozu sladěn v odstínu Art Grey. Tříramenný volant je dole zploštělý a je obšitý perforovanou kůží. Ve středu volantu je k nepřehlédnutí nové logo R.
Ergonomická sedadla mají čalounění s texturou včelí plástve, nechybí na nich opět logo R. Na přání jsou k dispozici sportovní sedadla. Řadicí páka má speciální hlavici a přístrojový štít byl upraven. Po otevření dveří zaujmou hliníkové prahy znovu s logem R. Pedály jsou z nerezavějící oceli. Standardem je automatická klimatizace Climatronic a audiosystém s výkonem 4 x 20 wattů. Nový Volkswagen Golf R bude možné na německém trhu objednat koncem letošního roku.