Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlevnější auto na světě prošlo úspěšně crash testem

aktualizováno 
Nejlevnější sériově vyráběný vůz na světě, Tata Nano, může vzbuzovat obavy z hlediska bezpečnosti. Automobilka se je ale pokusila vyvrátit crash testem provedeným v Británii. A test byl celkem úspěšný.

Crash test lidového vozu Tata Nano | foto: Autocar.co.uk

První sériový exemplář Taty Nano doputoval v pátek ke svému majiteli. Nejlevnější auto světa ve své současné podobě plní indické bezpečnostní předpisy. Ty jsou ovšem o něco pozadu za těmi evropskými – současná v Evropě platná legislativa vejde v Indii v platnost v roce 2012. To je mimochodem i rok, kdy se Tata chystá na vstup nana na evropský i americký trh. Více o budoucnosti Taty Nano v Evropě čtěte ZDE

Výrobce se proto již připravuje na situaci, kdy bude muset superlevné auto splnit přísnější předpisy. Tata proto objednala crash test nana u britské firmy Mira. Ta tedy provedla standardní crash test podle evropské metodiky (ERC 94).

Předepsaný je náraz rychlostí 56 km/h do deformovatelné překážky s přesazením 40 %. A test dopadl nad očekávání dobře. Přesné a konkrétní výsledky zveřejněny nebyly, nicméně malé vozítko prokázalo, že jeho skelet je dostatečně pevný.

Testů se ovšem nezúčastnil sériový model, ale mírně upravený vůz. Nano bylo upraveno tak, aby mohlo splnit přísnější evropské nárazové předpisy. Automobil tak dostal navíc airbag a struktura vozu dostala přídavné výztuhy o celkové hmotnosti 12 kilogramů. Takto upravený vůz podle všeho splnil při crash testu požadované podmínky a mohl by se v Evropě prodávat.

Už se ví, že do Evropy se dostane nano výrazněji pozměněné. Zmíněné úpravy spíš může dostat v rámci faceliftu indická verze v roce 2012, tak aby splnila nově zavedenou legislativu v Indii.

Evropské nano bude vyztuženo ještě více, automobil také dostane masivnější nárazníky a i díky dalším úpravám bude o 15 centimetrů delší a 5 cm širší. Zvýší se také hmotnost, a proto dostane evropská verze přeplňovanou verzi miniaturního dvouválce. Výkon by měl vzrůst na 56 koní oproti původním 36.

U vylepšeného modelu očekává Tata zisk čtyř hvězdiček dle metodiky Euro NCAP. Pokud je nano opravdu získá, půjde o velmi dobrý výkon.

Evropská verze miniaturní taty sice bude podstatně dražší, než indická, ale i tak půjde o nejlevnější auto na daném trhu. A je dobré vědět, že bezpečnost bude na více než odpovídající úrovni. Samozřejmě, pokud se miniaturní a lehké nano potká s rozjetým velkým SUV, čtyři hvězdičky posádce život nezachrání. Ale to už je úděl všech malých aut...





Nejčtenější

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Další z rubriky

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.