Crash test lidového vozu Tata Nano

Crash test lidového vozu Tata Nano | foto: Autocar.co.uk

Nejlevnější auto na světě prošlo úspěšně crash testem

  • 172
Nejlevnější sériově vyráběný vůz na světě, Tata Nano, může vzbuzovat obavy z hlediska bezpečnosti. Automobilka se je ale pokusila vyvrátit crash testem provedeným v Británii. A test byl celkem úspěšný.

První sériový exemplář Taty Nano doputoval v pátek ke svému majiteli. Nejlevnější auto světa ve své současné podobě plní indické bezpečnostní předpisy. Ty jsou ovšem o něco pozadu za těmi evropskými – současná v Evropě platná legislativa vejde v Indii v platnost v roce 2012. To je mimochodem i rok, kdy se Tata chystá na vstup nana na evropský i americký trh. Více o budoucnosti Taty Nano v Evropě čtěte ZDE

Výrobce se proto již připravuje na situaci, kdy bude muset superlevné auto splnit přísnější předpisy. Tata proto objednala crash test nana u britské firmy Mira. Ta tedy provedla standardní crash test podle evropské metodiky (ERC 94).

Předepsaný je náraz rychlostí 56 km/h do deformovatelné překážky s přesazením 40 %. A test dopadl nad očekávání dobře. Přesné a konkrétní výsledky zveřejněny nebyly, nicméně malé vozítko prokázalo, že jeho skelet je dostatečně pevný.

Testů se ovšem nezúčastnil sériový model, ale mírně upravený vůz. Nano bylo upraveno tak, aby mohlo splnit přísnější evropské nárazové předpisy. Automobil tak dostal navíc airbag a struktura vozu dostala přídavné výztuhy o celkové hmotnosti 12 kilogramů. Takto upravený vůz podle všeho splnil při crash testu požadované podmínky a mohl by se v Evropě prodávat.

Už se ví, že do Evropy se dostane nano výrazněji pozměněné. Zmíněné úpravy spíš může dostat v rámci faceliftu indická verze v roce 2012, tak aby splnila nově zavedenou legislativu v Indii.

Evropské nano bude vyztuženo ještě více, automobil také dostane masivnější nárazníky a i díky dalším úpravám bude o 15 centimetrů delší a 5 cm širší. Zvýší se také hmotnost, a proto dostane evropská verze přeplňovanou verzi miniaturního dvouválce. Výkon by měl vzrůst na 56 koní oproti původním 36.

U vylepšeného modelu očekává Tata zisk čtyř hvězdiček dle metodiky Euro NCAP. Pokud je nano opravdu získá, půjde o velmi dobrý výkon.

Evropská verze miniaturní taty sice bude podstatně dražší, než indická, ale i tak půjde o nejlevnější auto na daném trhu. A je dobré vědět, že bezpečnost bude na více než odpovídající úrovni. Samozřejmě, pokud se miniaturní a lehké nano potká s rozjetým velkým SUV, čtyři hvězdičky posádce život nezachrání. Ale to už je úděl všech malých aut...