Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlevnější auto světa je pro chudé příliš drahé, pro ostatní moc levné

  13:00aktualizováno  13:00
Tata Nano, nejlevnější osobní automobil světa, se neprodává podle očekávání. Ve skutečnosti jsou prodejní čísla dost tragická, po počátečním zájmu klesla téměř na nulu. Důvodů je řada a je mezi nimi paradoxně i cena.

Tata Nano | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Představa Ratana Taty, že se jeho nejlevnější vůz stane nástrojem motorizace Indie a nahradí v řadě domácností motocykly, je zatím velmi vzdálená realitě. Po počátečním zájmu o model po startu prodeje poptávka výrazně poklesla. V říjnu tohoto roku prodal Tata jen 509 kusů modelu Nano, což je o 85 % méně než ve stejném měsíci před rokem. Přitom letos mají prodeje automobilky celkově meziročně vzrůst o 31 %.

Důvodů pro tento nezájem zákazníků je celá řada. Zjednodušeně řečeno, pro chudé je Nano s cenou v přepočtu necelých 50 000 korun příliš drahé, pro movitější zákazníky je zase symbolem chudoby. Firmě se také nedaří zajistit potenciálním zákazníkům dostatečné způsoby financování vozu. Původně vymýšlený systém výhodných půjček nefunguje a nano se s různými úvěry ještě daleko více prodražuje. Zájemci z nízkopříjmových skupin totiž platí vysoké úroky, právě kvůli své rizikovosti.

Tata Nano

Potíž je také v samotné cílové skupině. Představa Taty byla, že modelem Nano budou zákazníci nahrazovat dražší motocykly, které často k přepravě používají celé rodiny. Druhou skupinou jsou lidé, kteří doposud žádný motorový dopravní prostředek nevlastní. Jenže problémem je fakt, že velká část těchto potenciálních zákazníků nemá řidičské oprávnění na automobil.

A ti co oprávnění mají, se stejně koupě nana obávají. Lákavá základní cena se totiž může v závislosti na příplatkových prvcích téměř zdvojnásobit a potenciální zákazníci se obávají i nákladů na provoz a údržbu automobilu. Ty jsou totiž jistě vyšší než u motocyklu, pro danou příjmovou skupinu může často být problém třeba koupě čtyř pneumatik namísto dvou. I ostatní náhradní díly jsou dražší než na motocykl. Mechanicky méně zdatní zákazníci si také nano neopraví sami a musí za servis platit. Vyšší jsou pochopitelně i náklady na palivo.

Tata Nano - interiér základní verzeTata Nano - luxusní verze

Další potíží je fakt, že případní zákazníci nemají své nano kde zaparkovat. Zatímco motocykl se před slum vejde, Tata Nano už bude v chudinských čtvrtích překážet. Pro chudé je tedy nano paradoxně příliš drahé a nepraktické. Naopak movitější zákazníci již raději volí dospělá auta se zhruba čtyřnásobnou cenou. Nano je pro ně přílišným symbolem chudoby.

Tata Nano za sebou má také bezpečnostní potíže. Krátce po startu prodeje bylo hlášeno několik případů samovolného vznícení automobilu a ačkoli výrobce chybu napravil, pošramocená pověst také zákazníky odrazuje.

Řada odborníků také automobilku viní z toho, že se dostatečně nevěnuje marketingové propagaci malého vozítka. Právě v této oblasti ale Tata chystá vylepšení. Marketing je ostatně jedinou cestou, jak může firma prodeje nastartovat alespoň na rozumnou míru.

Tata Nano Europa

Celková prodejní čísla by mohl výrazně zlepšit vstup modelu na zahraniční trhy. Zdokonalená verze nana pro vyspělejší trhy se zhruba dvojnásobnou cenou by mohla přílákat řadu zákazníků, kteří touží po druhém nebo třetím voze do domácnosti určeném výhradně pro městské použití. Na to si ale budeme muset ještě nějakou dobu počkat a i pak je úspěch nana otazníkem. Vždyť v akcích lze dnes za 100 000 korun nebo o málo více koupit auta jako Fiat Panda nebo Renault Thalia. A těm Nano nesahá ani po ventilky.





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.