Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejlevnější auto světa je pro chudé příliš drahé, pro ostatní moc levné

  13:00
Tata Nano, nejlevnější osobní automobil světa, se neprodává podle očekávání. Ve skutečnosti jsou prodejní čísla dost tragická, po počátečním zájmu klesla téměř na nulu. Důvodů je řada a je mezi nimi paradoxně i cena.

Tata Nano | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Představa Ratana Taty, že se jeho nejlevnější vůz stane nástrojem motorizace Indie a nahradí v řadě domácností motocykly, je zatím velmi vzdálená realitě. Po počátečním zájmu o model po startu prodeje poptávka výrazně poklesla. V říjnu tohoto roku prodal Tata jen 509 kusů modelu Nano, což je o 85 % méně než ve stejném měsíci před rokem. Přitom letos mají prodeje automobilky celkově meziročně vzrůst o 31 %.

Důvodů pro tento nezájem zákazníků je celá řada. Zjednodušeně řečeno, pro chudé je Nano s cenou v přepočtu necelých 50 000 korun příliš drahé, pro movitější zákazníky je zase symbolem chudoby. Firmě se také nedaří zajistit potenciálním zákazníkům dostatečné způsoby financování vozu. Původně vymýšlený systém výhodných půjček nefunguje a nano se s různými úvěry ještě daleko více prodražuje. Zájemci z nízkopříjmových skupin totiž platí vysoké úroky, právě kvůli své rizikovosti.

Tata Nano

Potíž je také v samotné cílové skupině. Představa Taty byla, že modelem Nano budou zákazníci nahrazovat dražší motocykly, které často k přepravě používají celé rodiny. Druhou skupinou jsou lidé, kteří doposud žádný motorový dopravní prostředek nevlastní. Jenže problémem je fakt, že velká část těchto potenciálních zákazníků nemá řidičské oprávnění na automobil.

A ti co oprávnění mají, se stejně koupě nana obávají. Lákavá základní cena se totiž může v závislosti na příplatkových prvcích téměř zdvojnásobit a potenciální zákazníci se obávají i nákladů na provoz a údržbu automobilu. Ty jsou totiž jistě vyšší než u motocyklu, pro danou příjmovou skupinu může často být problém třeba koupě čtyř pneumatik namísto dvou. I ostatní náhradní díly jsou dražší než na motocykl. Mechanicky méně zdatní zákazníci si také nano neopraví sami a musí za servis platit. Vyšší jsou pochopitelně i náklady na palivo.

Tata Nano - interiér základní verzeTata Nano - luxusní verze

Další potíží je fakt, že případní zákazníci nemají své nano kde zaparkovat. Zatímco motocykl se před slum vejde, Tata Nano už bude v chudinských čtvrtích překážet. Pro chudé je tedy nano paradoxně příliš drahé a nepraktické. Naopak movitější zákazníci již raději volí dospělá auta se zhruba čtyřnásobnou cenou. Nano je pro ně přílišným symbolem chudoby.

Tata Nano za sebou má také bezpečnostní potíže. Krátce po startu prodeje bylo hlášeno několik případů samovolného vznícení automobilu a ačkoli výrobce chybu napravil, pošramocená pověst také zákazníky odrazuje.

Řada odborníků také automobilku viní z toho, že se dostatečně nevěnuje marketingové propagaci malého vozítka. Právě v této oblasti ale Tata chystá vylepšení. Marketing je ostatně jedinou cestou, jak může firma prodeje nastartovat alespoň na rozumnou míru.

Tata Nano Europa

Celková prodejní čísla by mohl výrazně zlepšit vstup modelu na zahraniční trhy. Zdokonalená verze nana pro vyspělejší trhy se zhruba dvojnásobnou cenou by mohla přílákat řadu zákazníků, kteří touží po druhém nebo třetím voze do domácnosti určeném výhradně pro městské použití. Na to si ale budeme muset ještě nějakou dobu počkat a i pak je úspěch nana otazníkem. Vždyť v akcích lze dnes za 100 000 korun nebo o málo více koupit auta jako Fiat Panda nebo Renault Thalia. A těm Nano nesahá ani po ventilky.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...