Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlevnější je plynová technika pro nejobyčejnější vozy

  16:05aktualizováno  16:05
- Co je třeba vědět před rozhodováním, zda přestavět auto na alternativní pohon

Jestliže přestavba automobilu na plynový pohon žádá investici zhruba od 13 000 do 40 000 korun za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, není zmíněná částka závislá na libovůli motoristy. Z nejpodstatnější části ji určuje typ vozu - čím je obyčejnější a jednodušší, tím je plynová technika levnější a naopak.
Nejméně tedy za zařízení zaplatí vlastník dnes už přežitého karburátorového auta bez katalyzátoru, o nemnoho víc dá majitel automobilu se vstřikováním a s neřízeným katalyzátorem a nejvíc obětuje ten, kdo má současný vstřikovaný vůz s řízeným katalyzátorem.
Přestavět na plynový pohon lze každé auto, ovšem i jednodušší schvalování plynového zařízení do provozu mají majitelé nejrozšířenějších vozidel. Pro ta totiž oficiální dovozci jednotlivých typů bez výjimky zahraničních zařízení v předepsaných zkouškách získali povolení k hromadným přestavbám. Na testovacích kilometrech i na úředních formalitách to importéry v souhrnu stálo miliony, leč výsledek je příjemný: vlastník auta jen zadá úpravu příslušnému pracovišti, jemuž policejní dopravní inspektorát důvěřuje natolik, že úpravu schválí automaticky, a změnu za desetikorunový kolek zapíše do technického průkazu vozidla.
Schvalování způsobilosti k provozu ovšem není jednoduché u všech vozů. Jiné než hromadně schválené přestavby úřady v tuzemsku považují za individuální úpravy a za takovou přestavbu automobilu, o jejíž povolení je třeba předem žádat na dopravním inspektorátu. Pozor, mnohde chtějí policisté vidět vůz ještě před vyřízením žádosti. Se zpětnou platností tedy úpravy neschvalují, naopak, nepovolené zásahy pokutují. Na cenu plynového zařízení a jeho montáže nemá způsob schvalování způsobilosti k provozu vliv.
Při individuálních přestavbách je relativně jednoduchá práce s auty bez katalyzátoru i s vozy s neřízeným katalyzátorem, za které se pro schvalovací řízení platí jen za prohlídky ve stanicích technické kontroly, ve stanicích emisní kontroly a nakonec za schválení přestavby na policii. Vše lze - pokud vůz projde všemi instancemi napoprvé - pořídit za 1650 korun.
U většiny "lepších" aut, tedy výrobků s řízeným katalyzátorem, však je schválení zařízení ještě komplikovanější. Emisní kontrola z běžné stanice nestačí, musí být výhradně z uznané státní zkušebny, které jsou v Česku jen v ÚVMV - TÜV Bayern v Praze, v DEKRA - ÚSMD Praha, konkrétně v jeho detašovaném pracovišti v Českých Budějovicích, čerstvě se nyní otevírá třetí zkušebna v Pardubicích. Kontrola auta vyrobeného do října 1994 přitom stojí 6000 korun a za mladší se platí 10 000 korun, což tedy přestavbu na plynový pohon u některých specialit prodražuje až na zmíněných 40 000 korun. Útěchou přitom budiž zkušenost, že s uvedenou, zvlášť náročnou emisní prověrkou nebývají v kontrolních ústavech problémy, pokud vůz má v pořádku katalyzátor a lambda-sondu.
V tuzemsku je nejobvyklejších šest typů plynových zařízení - BRC, Lovato, Tartarini a Star Gas z Itálie a Groot a Vialle z Holandska. Nejrozšířenější jsou BRC a Lovato.

 

Jednoduchá hromadná přestavba je v tuzemsku povolena u následujících vozidel:
  • Škoda 105, 120, 125, 130, 135 a 136 s karburátorovými motory - za nejobvyklejší zařízení včetně montáže zákazník zaplatí zhruba 13 500 korun
  • Škoda Favorit, Forman, Pick-up 135 a 136 s karburátorovým motorem o výkonu 40 i 50 kilowattů - zhruba za 13 500 korun
  • Škoda Favorit, Forman, Pick-up, Felicia, Felicia Combi a Felicia Pick-up s motory 1,3 o výkonu 40 i 50 kilowattů s jednobodovým vstřikováním Bosch Mono-Motronic - zhruba za 20 500 korun
  • Škoda Felicia, Felicia Combi a Felicia Pick-up s motory Škoda 1,3 o výkonu 40 i 50 kilowattů s vícebodovým vstřikováním dodávaným od července roku 1996 - zhruba za 22 000 korun
  • Škoda Felicia, Felicia Combi a Felicia Pick-up s motorem 1,6 o výkonu 55 kilowattů s vícebodovým vstřikováním - zhruba za 23 000 korun
  • Škoda Octavia s motory 1,6 o výkonu 55 kilowattů a 74 kilowattů s vícebodovým vstřikováním - zhruba za 23 000 korun
  • Škoda 1203 všech typů, verzí a modifikací bez katalyzátoru i s katalyzátorem - zhruba za 13 500 korun
  • VAZ, LADA, Žiguli všech typů a verzí včetně Samary a Nivy s karburátorovými motory - zhruba za 13 500 korun
  • Tatra 613 v karburátorové verzi - zhruba za 24 000 korun
  • Mazda 2000 - zhruba za 25 000 korun

 

Ceny v tuzemsku nabízeného plynového zařízení (Kč)

Typ karburátorová verze vstřikování neřízený katalyzátor vstřikování řízený katalyzátor
Lovato (Itálie) 13000 - 14000 14000 - 17000 20000 - 30000
BRC (Itálie) 13000 - 14000 14000 - 17000 21000 - 30000
Tartarini (Itálie) 13000 - 15000 16000 - 18000 21000 - 28000
Star Gas (Itálie) 12500 - 16000 16000 - 19000 18500 - 24000
Groot (Holandsko) 18000 - 20000 cca 30000 cca 35000
Vialle (Holandsko) 16000 - 18000 cca 28000 36000 - 40000

Příště se budeme věnovat otázkám, jak volit typ a montážní dílnu zařízení na plynový pohon automobilů.

Směšovací zařízení je řídicí jednotkou plynového pohonu

Autor:


Témata: Lada, Mazda, Tatra


Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.