Nejlevnější je plynová technika pro nejobyčejnější vozy

  16:05
- Co je třeba vědět před rozhodováním, zda přestavět auto na alternativní pohon

Jestliže přestavba automobilu na plynový pohon žádá investici zhruba od 13 000 do 40 000 korun za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, není zmíněná částka závislá na libovůli motoristy. Z nejpodstatnější části ji určuje typ vozu - čím je obyčejnější a jednodušší, tím je plynová technika levnější a naopak.
Nejméně tedy za zařízení zaplatí vlastník dnes už přežitého karburátorového auta bez katalyzátoru, o nemnoho víc dá majitel automobilu se vstřikováním a s neřízeným katalyzátorem a nejvíc obětuje ten, kdo má současný vstřikovaný vůz s řízeným katalyzátorem.
Přestavět na plynový pohon lze každé auto, ovšem i jednodušší schvalování plynového zařízení do provozu mají majitelé nejrozšířenějších vozidel. Pro ta totiž oficiální dovozci jednotlivých typů bez výjimky zahraničních zařízení v předepsaných zkouškách získali povolení k hromadným přestavbám. Na testovacích kilometrech i na úředních formalitách to importéry v souhrnu stálo miliony, leč výsledek je příjemný: vlastník auta jen zadá úpravu příslušnému pracovišti, jemuž policejní dopravní inspektorát důvěřuje natolik, že úpravu schválí automaticky, a změnu za desetikorunový kolek zapíše do technického průkazu vozidla.
Schvalování způsobilosti k provozu ovšem není jednoduché u všech vozů. Jiné než hromadně schválené přestavby úřady v tuzemsku považují za individuální úpravy a za takovou přestavbu automobilu, o jejíž povolení je třeba předem žádat na dopravním inspektorátu. Pozor, mnohde chtějí policisté vidět vůz ještě před vyřízením žádosti. Se zpětnou platností tedy úpravy neschvalují, naopak, nepovolené zásahy pokutují. Na cenu plynového zařízení a jeho montáže nemá způsob schvalování způsobilosti k provozu vliv.
Při individuálních přestavbách je relativně jednoduchá práce s auty bez katalyzátoru i s vozy s neřízeným katalyzátorem, za které se pro schvalovací řízení platí jen za prohlídky ve stanicích technické kontroly, ve stanicích emisní kontroly a nakonec za schválení přestavby na policii. Vše lze - pokud vůz projde všemi instancemi napoprvé - pořídit za 1650 korun.
U většiny "lepších" aut, tedy výrobků s řízeným katalyzátorem, však je schválení zařízení ještě komplikovanější. Emisní kontrola z běžné stanice nestačí, musí být výhradně z uznané státní zkušebny, které jsou v Česku jen v ÚVMV - TÜV Bayern v Praze, v DEKRA - ÚSMD Praha, konkrétně v jeho detašovaném pracovišti v Českých Budějovicích, čerstvě se nyní otevírá třetí zkušebna v Pardubicích. Kontrola auta vyrobeného do října 1994 přitom stojí 6000 korun a za mladší se platí 10 000 korun, což tedy přestavbu na plynový pohon u některých specialit prodražuje až na zmíněných 40 000 korun. Útěchou přitom budiž zkušenost, že s uvedenou, zvlášť náročnou emisní prověrkou nebývají v kontrolních ústavech problémy, pokud vůz má v pořádku katalyzátor a lambda-sondu.
V tuzemsku je nejobvyklejších šest typů plynových zařízení - BRC, Lovato, Tartarini a Star Gas z Itálie a Groot a Vialle z Holandska. Nejrozšířenější jsou BRC a Lovato.

 

Jednoduchá hromadná přestavba je v tuzemsku povolena u následujících vozidel:
  • Škoda 105, 120, 125, 130, 135 a 136 s karburátorovými motory - za nejobvyklejší zařízení včetně montáže zákazník zaplatí zhruba 13 500 korun
  • Škoda Favorit, Forman, Pick-up 135 a 136 s karburátorovým motorem o výkonu 40 i 50 kilowattů - zhruba za 13 500 korun
  • Škoda Favorit, Forman, Pick-up, Felicia, Felicia Combi a Felicia Pick-up s motory 1,3 o výkonu 40 i 50 kilowattů s jednobodovým vstřikováním Bosch Mono-Motronic - zhruba za 20 500 korun
  • Škoda Felicia, Felicia Combi a Felicia Pick-up s motory Škoda 1,3 o výkonu 40 i 50 kilowattů s vícebodovým vstřikováním dodávaným od července roku 1996 - zhruba za 22 000 korun
  • Škoda Felicia, Felicia Combi a Felicia Pick-up s motorem 1,6 o výkonu 55 kilowattů s vícebodovým vstřikováním - zhruba za 23 000 korun
  • Škoda Octavia s motory 1,6 o výkonu 55 kilowattů a 74 kilowattů s vícebodovým vstřikováním - zhruba za 23 000 korun
  • Škoda 1203 všech typů, verzí a modifikací bez katalyzátoru i s katalyzátorem - zhruba za 13 500 korun
  • VAZ, LADA, Žiguli všech typů a verzí včetně Samary a Nivy s karburátorovými motory - zhruba za 13 500 korun
  • Tatra 613 v karburátorové verzi - zhruba za 24 000 korun
  • Mazda 2000 - zhruba za 25 000 korun

 

Ceny v tuzemsku nabízeného plynového zařízení (Kč)

Typ karburátorová verze vstřikování neřízený katalyzátor vstřikování řízený katalyzátor
Lovato (Itálie) 13000 - 14000 14000 - 17000 20000 - 30000
BRC (Itálie) 13000 - 14000 14000 - 17000 21000 - 30000
Tartarini (Itálie) 13000 - 15000 16000 - 18000 21000 - 28000
Star Gas (Itálie) 12500 - 16000 16000 - 19000 18500 - 24000
Groot (Holandsko) 18000 - 20000 cca 30000 cca 35000
Vialle (Holandsko) 16000 - 18000 cca 28000 36000 - 40000

Příště se budeme věnovat otázkám, jak volit typ a montážní dílnu zařízení na plynový pohon automobilů.

Směšovací zařízení je řídicí jednotkou plynového pohonu

Autor:
Témata: Lada, Mazda, Tatra
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...