Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejmenší autíčko na světě se zase vyrábí. Parkovat se dá na balkoně

aktualizováno 
Padesát let stará konstrukce, délka 1,4 metru a hmotnost 60 kilogramů. To je nejmenší auto na světě. Britský Peel se opět začal vyrábět, omezená série je ale téměř vyprodána. K mání je i o fous větší bublinový model, který vypadá jak ze starého sci-fi filmu.

Původně firma Peel vyráběla na ostrově Man laminátové čluny. Pak zkusila v roce 1962 proniknout i mezi automobilové výrobce. První přišel na řadu opravdový prcek, model P50. Maniaturní tříkolové autíčko pro jediného pasažéra bylo a vlastně stále je kapotovaný skútr, má motocyklový motor a váží právě jako malá motorka. Lehká karosérie je laminátová. Peel P50 si už za své původní existence v šedesátých letech minulého století vysloužil titul nejmenšího auta na světě a drží ho dodnes.

Peel Trident

Peel Trident

Druhý model přišel do výroby o pár let později, v roce 1965 a ve výrobě vydržel pouhý rok. Oproti modelu P50 je skoro o půl metru delší a dokáže pojmout dva pasažéry. Hlavně ale vypadá jako auto z raných sci-fi filmů. Má totiž bublinovitou kabinu, která se celá odklápí. Původní pohonná jednotka byla stejná jako u menšího modelu, oběma posloužil padesátikubíkový dvoutaktní motůrek.

Mikroautíčka Peel nepřežila konec šedesátých let. Firma z ostrova Man (mezi Británií a Irskem) zanikla. Ale nadšenci sháněli tyhle mrňouse kde se dalo, a tak není divu, že někoho napadlo jejich výrobu oživit. Pánové Hillman a Khan se rozhodli, že se o to pokusí. Gary Hillman měl ve sbírce oba původní modely a malá podivná autíčka včetně šlapacích jsou jeho sběratelskou vášní. V televizním pořadu Dragons Den (vzor české verze Den D) pak upoutali investora Jamese Caana, který do jejich nové firmy vlil další kapitál.

Peel P50

Peel P50

Znovuzrozená značka vyrábí oba původní modely. Tvar a design se nezměnil, technika je ale veskrze současná. Autíčka mají homologaci pro provoz na evropských a amerických silnicích a momentálně se doprodává limitovaná padesátikusová edice. A zbývá posledních pět kusů.

Fotogalerie

U obou variant je na výběr elektrická a benzínová verze. Elektrická má se základní sadou akumulátorů dojezd 20 až 30 kilometrů, na přání ale výrobce dodá silnější baterie a dojezd se tak prodlouží. Benzinová varianta používá čtyřtaktní motor o objemu 50 ccm. Maximální rychlost je u obou verzí 65 kilometrů za hodinu, pro homologaci je ale snížena na padesát kilometrů za hodinu. Benzinová verze používá bezestupňovou automatickou převodovku.

V případě benzinových verzí váží model P50 pouhých 59 kilogramů, model Trident s bublinovou karosérií je o poznání těžší, jeho hmotnost je 99 kilogramů. Peel P50 měří 1,37 metru, trident pak 1,83 metru. Šířka je téměř stejná, těsně nad jeden metr, na výšku měří P50 1,2 metru, větší trident je o sedm centimetrů vyšší. Na výběr jsou tři základní barvy: bílá, modrá a červená.

Miniautíčka se nehodí na nic jiného, než na svižné kličkování po městě. Pokud pomineme bezpečnost, je hlavním nedostatkem obou modelů cena. Levnější elektrické verze stojí v přepočtu 210 000 a 225 000 korun. Benzinové verze pak začínají na 270 000 korunách u modelu P50 a na 285 000 u bublinovitého tridentu. To rozhodně není málo, za stejnou sumu se dnes prodává v Česku Octavia Tour a podobně velká auta. Jenže ta se rozhodně nedají odnést jako malinké tříkolky Peel. Ty se totiž vejdou i na balkon.

Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
KTM 1290 Super Duke R

r.v. 2014, naj. 13 200 km, servisní kniha
285 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.