Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejmenší šanci na přežití má řidič sportovního nissanu

aktualizováno 
Ačkoli jsou SUV těžší a vyšší než běžná osobní auta, jejich řidiči, alespoň v USA, umírali při haváriích častěji. Nyní se situace obrátila a lehké teréňáky poskytují posádce lepší ochranu. Analýza amerického Ústavu pro bezpečnost na silnicích také vyjmenovává statisticky nejbezpečnější auta.

Ilustrační snímek | foto: HZS Olomouckého kraje

SUV byla pro svou posádku při havárii nebezpečnější především kvůli hrozbě převrácení. Podle nové studie Ústavu pro bezpečnost na silnicích (IIHS – Insurance Institute for Highway Safety) ale tato nevýhoda pominula.

Zpráva uvádí, že za toto zlepšení může především aplikace stabilizačních systémů do lehkých terénních vozů. Ze srovnání vyplývá, že při havárii SUV umírá méně lidí než při havárii stejně těžkého klasického osobního vozu. Větší výška SUV dává víc prostoru deformačním zónám. Nutno podotknout, že studie pracovala s následky havárií vozů modelových roků 2005–2008. Zkoumány byly havárie v letech 2006–2009.

Z průzkumu IIHS také vyplývají další zajímavé skutečnosti. Například nejmenší statistickou šanci na přežití při havárii mají v USA řidiči vozů Nissan 350Z, Nissan Titan, Chevrolet Cobalt a Chevrolet Aveo. Zatímco u malých chevroletů a pick-upu nissan může za špatný výsledek krom celkové bezpečnostní konstrukce i absence stabilizačního systému, v případě sporťáku 350Z si dovolíme tvrdit, že bývá na vině přecenění schopností řidiče. Nicméně je pravda, že z 26 nejhůře hodnocených vozů nemá žádný stabilizační systém ESP. V roce 2008 mělo ESP 65 procent všech nových vozů. SUV přitom dostala stabilizaci v 96 procentech případů, ale třeba oblíbené pick-upy měly stabilizační systém jen v 11 procentech případů.

Z nejlepších vozů má ESP téměř každý. Podle studie IIHS mají největší šanci na přežití při havárii řidiči Audi A6 a Mercedesu E. Dobře je na tom také minivan Toyota Sienna, Ford Edge, Nissan Armada, Range Rover Sport a Land Rover Discovery 3.





Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.