Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: HZS Olomouckého kraje

Nejmenší šanci na přežití má řidič sportovního nissanu

  • 77
Ačkoli jsou SUV těžší a vyšší než běžná osobní auta, jejich řidiči, alespoň v USA, umírali při haváriích častěji. Nyní se situace obrátila a lehké teréňáky poskytují posádce lepší ochranu. Analýza amerického Ústavu pro bezpečnost na silnicích také vyjmenovává statisticky nejbezpečnější auta.

SUV byla pro svou posádku při havárii nebezpečnější především kvůli hrozbě převrácení. Podle nové studie Ústavu pro bezpečnost na silnicích (IIHS – Insurance Institute for Highway Safety) ale tato nevýhoda pominula.

Zpráva uvádí, že za toto zlepšení může především aplikace stabilizačních systémů do lehkých terénních vozů. Ze srovnání vyplývá, že při havárii SUV umírá méně lidí než při havárii stejně těžkého klasického osobního vozu. Větší výška SUV dává víc prostoru deformačním zónám. Nutno podotknout, že studie pracovala s následky havárií vozů modelových roků 2005–2008. Zkoumány byly havárie v letech 2006–2009.

Z průzkumu IIHS také vyplývají další zajímavé skutečnosti. Například nejmenší statistickou šanci na přežití při havárii mají v USA řidiči vozů Nissan 350Z, Nissan Titan, Chevrolet Cobalt a Chevrolet Aveo. Zatímco u malých chevroletů a pick-upu nissan může za špatný výsledek krom celkové bezpečnostní konstrukce i absence stabilizačního systému, v případě sporťáku 350Z si dovolíme tvrdit, že bývá na vině přecenění schopností řidiče. Nicméně je pravda, že z 26 nejhůře hodnocených vozů nemá žádný stabilizační systém ESP. V roce 2008 mělo ESP 65 procent všech nových vozů. SUV přitom dostala stabilizaci v 96 procentech případů, ale třeba oblíbené pick-upy měly stabilizační systém jen v 11 procentech případů.

Z nejlepších vozů má ESP téměř každý. Podle studie IIHS mají největší šanci na přežití při havárii řidiči Audi A6 a Mercedesu E. Dobře je na tom také minivan Toyota Sienna, Ford Edge, Nissan Armada, Range Rover Sport a Land Rover Discovery 3.