Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nalezený poklad: vzácné nejpomalejší porsche bylo ukryté přes sto let

aktualizováno  9:55
Stuttgartské muzeum Porsche slaví pět let novým velmi vzácným exponátem. Originální Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model je vůbec první vůz, který postavil rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche. Říká se mu také P1, tedy porsche číslo jedna. Víc než sto let bylo zapomenuté v jedné rakouské stodole.

Porsche je známo svými sportovními modely se silnými spalovacími motory. Pionýrský počin dvaadvacetiletého Porscheho však pohání elektřina. Jedno z vůbec prvních aut na území Rakouska vyjelo do vídeňských ulic 26. června 1898 a 28. září následujícího roku s ním sám konstruktér vyhrál čtyřicetikilometrový závod po Berlíně. Porsche vezl další tři pasažéry a druhému v pořadí ujel o 18 minut. Kromě toho vyhrál také test efektivity, protože P1 vykázalo nejnižší spotřebu energie v městském provozu.

Tento relikt automobilové prehistorie je tak považován za vůbec první elektromobil. Elektromotor zkonstruoval sám mladý Porsche. Revoluční vůz byl opatřen 12stupňovým regulátorem rychlosti.

Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model, nebo také Porsche P1

Vůz s výkonem tří koňských sil (krátkodobě až pět koní) dosahoval maximální rychlosti 35 kilometrů v hodině, dojezd byl 80 kilometrů. Pro zajímavost: elektrický pohon váží pouhých 130 kilogramů a celé auto s dřevěnou karoserií necelých 1 400 kg. Porsche už před více než sto lety myslel na dobré rozložení hmotnosti, elektromotor je tedy umístěný na zadní poháněné nápravě.

Elektrický vůz Porsche zkonstruoval 50 let předtím, než z pásů sjelo první sériově vyráběné Porsche 356, což bylo v roce 1948. První automobil konstrukce rodáka z Vratislavic nad Nisou ale připomíná spíš kočár a nezaměnitelně ladnými křivkami svých sportovních potomků příliš neoplývá.

Nález je o to vzácnější, že modelu P1 vyrobila vídeňská firma Lohner, u níž Porsche pracoval, pouhé čtyři kusy, a tak už asi sotvakdo očekával, že by se některý z nich mohl dochovat do dnešních dnů.

Senzační nález po víc než sto letech

Více než 100 let byl považován za ztracený a loni se náhodou našel v původním stavu v jedné stodole v Rakousku, píše deník Die Welt. Ředitel stuttgartského muzea hovoří o senzaci. Na příkaz Ferdinanda Porscheho prý stěhovali jeho úplně první vůz po různých skladech. 

"Pro naše muzeum je to přirozeně historicko-technická senzace," řekl šéf muzea Porsche Achim Stejskal. Novou chloubu pro muzeum koupil Wolfgang Porsche, vnuk zakladatele a dnešní šéf dozorčí rady automobilky Wolfgang. Auto dal muzeu do dlouhodobé zápůjčky.

Fotogalerie

Cena nebyla zveřejněna. "Pro nás cena není rozhodující," připustil Stejskal a dodal, že pro muzeum jde "každopádně o nejkrásnější dárek vůbec", mající i vysokou kulturní hodnotu.

Originální nerestaurovaný 116letý vůz, který od roku 1902 nevyjel, se dostává do stálé expozice k pětiletému výročí otevření muzea.

Muzeum plné slavných auťáků

Moderní stavba plná slavných auťáků otevřela v roce 2009. P1 bude hlavní hvězdou první části expozice, věnované době před vznikem automobilky. Slavnostní odhalení nejstaršího a nejpomalejšího porsche je naplánováno na pátek 31. ledna. Hned prvního a druhého února bude k vidění zdarma, na tyto dny totiž Porsche Muzeum vyhlásilo vstup volný. 

Muzeum najdete na náměstí Porscheplatz ve Stuttgartu, v těsné blízkosti sídla automobilky. Na 5 600 metrech čtverečních se prezentuje přes 80 historických vozidel, která doplňují více než dvě stovky speciálních exponátů prezentujících historii společnosti.

Kromě plechových exponátů mohou návštěvníci přímo vidět také práci restaurátorů, kteří za skleněnou stěnou renovují historické "poršáky" pro movité klienty.





Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.