Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nalezený poklad: vzácné nejpomalejší porsche bylo ukryté přes sto let

aktualizováno  9:55
Stuttgartské muzeum Porsche slaví pět let novým velmi vzácným exponátem. Originální Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model je vůbec první vůz, který postavil rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche. Říká se mu také P1, tedy porsche číslo jedna. Víc než sto let bylo zapomenuté v jedné rakouské stodole.

Porsche je známo svými sportovními modely se silnými spalovacími motory. Pionýrský počin dvaadvacetiletého Porscheho však pohání elektřina. Jedno z vůbec prvních aut na území Rakouska vyjelo do vídeňských ulic 26. června 1898 a 28. září následujícího roku s ním sám konstruktér vyhrál čtyřicetikilometrový závod po Berlíně. Porsche vezl další tři pasažéry a druhému v pořadí ujel o 18 minut. Kromě toho vyhrál také test efektivity, protože P1 vykázalo nejnižší spotřebu energie v městském provozu.

Tento relikt automobilové prehistorie je tak považován za vůbec první elektromobil. Elektromotor zkonstruoval sám mladý Porsche. Revoluční vůz byl opatřen 12stupňovým regulátorem rychlosti.

Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model, nebo také Porsche P1

Vůz s výkonem tří koňských sil (krátkodobě až pět koní) dosahoval maximální rychlosti 35 kilometrů v hodině, dojezd byl 80 kilometrů. Pro zajímavost: elektrický pohon váží pouhých 130 kilogramů a celé auto s dřevěnou karoserií necelých 1 400 kg. Porsche už před více než sto lety myslel na dobré rozložení hmotnosti, elektromotor je tedy umístěný na zadní poháněné nápravě.

Elektrický vůz Porsche zkonstruoval 50 let předtím, než z pásů sjelo první sériově vyráběné Porsche 356, což bylo v roce 1948. První automobil konstrukce rodáka z Vratislavic nad Nisou ale připomíná spíš kočár a nezaměnitelně ladnými křivkami svých sportovních potomků příliš neoplývá.

Nález je o to vzácnější, že modelu P1 vyrobila vídeňská firma Lohner, u níž Porsche pracoval, pouhé čtyři kusy, a tak už asi sotvakdo očekával, že by se některý z nich mohl dochovat do dnešních dnů.

Senzační nález po víc než sto letech

Více než 100 let byl považován za ztracený a loni se náhodou našel v původním stavu v jedné stodole v Rakousku, píše deník Die Welt. Ředitel stuttgartského muzea hovoří o senzaci. Na příkaz Ferdinanda Porscheho prý stěhovali jeho úplně první vůz po různých skladech. 

"Pro naše muzeum je to přirozeně historicko-technická senzace," řekl šéf muzea Porsche Achim Stejskal. Novou chloubu pro muzeum koupil Wolfgang Porsche, vnuk zakladatele a dnešní šéf dozorčí rady automobilky Wolfgang. Auto dal muzeu do dlouhodobé zápůjčky.

Fotogalerie

Cena nebyla zveřejněna. "Pro nás cena není rozhodující," připustil Stejskal a dodal, že pro muzeum jde "každopádně o nejkrásnější dárek vůbec", mající i vysokou kulturní hodnotu.

Originální nerestaurovaný 116letý vůz, který od roku 1902 nevyjel, se dostává do stálé expozice k pětiletému výročí otevření muzea.

Muzeum plné slavných auťáků

Moderní stavba plná slavných auťáků otevřela v roce 2009. P1 bude hlavní hvězdou první části expozice, věnované době před vznikem automobilky. Slavnostní odhalení nejstaršího a nejpomalejšího porsche je naplánováno na pátek 31. ledna. Hned prvního a druhého února bude k vidění zdarma, na tyto dny totiž Porsche Muzeum vyhlásilo vstup volný. 

Muzeum najdete na náměstí Porscheplatz ve Stuttgartu, v těsné blízkosti sídla automobilky. Na 5 600 metrech čtverečních se prezentuje přes 80 historických vozidel, která doplňují více než dvě stovky speciálních exponátů prezentujících historii společnosti.

Kromě plechových exponátů mohou návštěvníci přímo vidět také práci restaurátorů, kteří za skleněnou stěnou renovují historické "poršáky" pro movité klienty.





Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Další z rubriky

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, během které získal úplně stejnou...
VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se...  celý článek

UrSaab - Saab 92
Před 70 lety se představil první saab, byl to zelený dvoutakt

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tedy Švédská letecká akciová společnost vznikla před osmdesáti lety, roku 1937. Deset let na to představila svoje první auto....  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.