Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejprodávanější auta planety: třetí je nenápadný čínský pracant

  11:09aktualizováno  11:09
Magazín Forbes zveřejnil žebříček nejprodávanějších světových modelů automobilů. Na třetím místě v něm figuruje auto, které v našich končinách zná asi málokdo – malá čínská dodávka Wuling Sunshine.

Wuling Sunshine | foto: Wuling Motors

Malá dodávka je ve své domovské Číně hitem. Podle magazínu Forbes se jí prodalo 943 000 kusů. To je množství, které atakuje i první dva nejprodávanější modely na světě – Hyundai Elantra s 1,01 milionu prodaných kusů a Toyotu Corolla s 1,02 milionu prodaných aut.

Wuling Sunshine těží z toho, že se přesně strefil do vkusu poměrně široké vrstvy čínských zákazníků. Ti si totiž mohou sunshine pořídit v řadě variant. Vůz může sloužit jako rodinný minivan, užitková dodávka, pick-up nebo třeba jako prostředek místní hromadné dopravy – i v Číně je populární způsob přepravy podobný ruským "maršrutkám". Hlavním prodejním argumentem jsou přitom nízká cena a přes malé rozměry poměrně velký vnitřní prostor.

Co je sunshine zač

Automobily se značkou Wuling vyrábí společnost SAIC-GM-Wuling Automobile. Tu spoluvlastní čínská automobilka SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), americký General Motors a Liuzhou Wuling Motors Co. Právě GM se na vývoji levného minivanu sunshine podílel a dodávka je tak trochu i jeho nejprodávanějším světovým modelem. To je z pohledu našeho motoristického světa, kterému vládnou modely jako Volkswagen Golf nebo Ford Focus, opravdu podivný paradox.

Nejprodávanější auta v roce 2011

Žebříček magazínu Forbes

Toyota Corolla – 1 020 000 ks
Hyundai Elantra – 1 010 000 ks
Wuling Sunshine – 943 000 ks
Ford Focus – 919 000 ks
Kia Rio – 815 000 ks
Ford Fiesta – 781 000 ks
Volkswagen Jetta – 745 000 ks
Toyota Camry – 726 000 ks
Chevrolet Cruze – 691 000 ks
Volkswagen Golf – 648 000 ks
Volkswagen Passat – 565 000 ks
Honda Civic – 555 000 ks

Automobilka Wuling jako taková se specializuje na malé dodávky a minivany, auta jsou určena především obyvatelům chudších regionů Číny. Model sunshine krom výše zmíněných výhod láká zákazníky také na nízkou spotřebu paliva. Na druhou stranu výbava vozu je velmi chudá a z našeho pohledu by model nevyhověl snad žádným bezpečnostním předpisům. Bezpečnostní pásy jsou například standardem pouze na předních sedadlech. Rovněž výkon motoru postačuje pouze pro pozvolný pohyb po čínském venkově nebo poskakování v zácpách velkoměst. Cena základního modelu se pohybuje pod hranicí 100 000 korun.

Maximálně jednoduchá technika

Sunshine se prodává v celé řadě verzí. Základní provedení sedmi nebo osmi místného minivanu se nabízí ve čtyřech variantách. Ta s názvem Economic má délku pouhých 3 730 mm (šířka 1 510, výška 1 860 mm) a pohání ji motor o objemu 970 kubických centimetrů s výkonem 34,7 kW (47 koní). Maximální rychlost tohoto modelu je 105 km/h, zajímavostí je, že 985 kg těžké auto uveze
i v této verzi 565 kg nákladu.

Wuling Sunshine

Modely řad B3-Basic, C3-Basic a A3 jsou o kousek větší, na délku měří 3 800 mm, ostatní rozměry zůstávají shodné. Zajímavé je, že výrobce udává i stejnou hmotnost a nosnost jako u základního modelu. Na výběr jsou celkem tři motory. Ten s objemem 1 051 cm³ dává výkon 38,5 kW (52 koní) a opět stačí na maximální rychlost jen 105 km/h. Na 120 km/h rozjede Wuling Sunshine až silnější jednotka o objemu 1 149 cm3 s už trochu solidním výkonem 60 kW (81,5 koně). Nejsilnější variantou je dvanáctistovka (1 206 ccm) o výkonu 63 kW (85,5 koně). Ta dovolí vozítku dosáhnout maximální rychlosti 135 km/h. U běžného necelou tunu vážícího auta by takový motor jistě stačil i na vyšší rychlost, v případě sunshine ale musíme brát v potaz jeho krabicoidní tvar, který znamená velký odpor vzduchu. Jízda s tímto autem dálničními rychlostmi asi nebude nic příjemného.

Test čínské dodávky

Podobný vůz se nabízel i v Čechách, ale neuspěl. Více čtete zde

Sunshine je k mání i v prodloužené verzi s prozaickým názvem Sunshine Long, délka pak vzroste na 3 885 nebo 3 920 mm podle verze výbavy (jen pro představu, krátká Škoda Fabia má přesně čtyři metry). Na výběr jsou opět čtyři možnosti, motor lze ale volit jenom ze dvojice silnějších. Pohotovostní hmotnost je 1 000 nebo 1 050 kg podle výbavy, maximální hmotnost pak v obou případech 1 620 kg.

Nejdelším modelem celé řady je pak 4 250 mm dlouhý pick-up. Ten si musí vystačit s druhým nejslabším motorem, jeho 52 koní mu i přesto dovolí "tahat" až 800 kilogramů nákladu.

Wuling Sunshine

Všechny verze Wuling Sunshine jezdí na třináctipalcových kolech a mají poháněnou zadní nápravu. Na ní jsou bubnové brzdy, vpředu jsou ve všech případech brzdy kotoučové. Klimatizace je vždy za příplatek, naopak standardem je autorádio s AUX vstupem. Airbagy neexistují. Elektricky stahovaná okénka nelze mít ani za příplatek. Výrobce udává, že osobní verze mají při jízdě rychlostí 50 km/h spotřebu méně než pět litrů na 100 kilometrů, u picku-pu se spotřeba za stejných podmínek zvedá na osm litrů – pravděpodobně se již počítá se zatížením vozu. Nádrž má vždy objem 40 litrů.

Úvahy o vývozu

Automobilka Wuling některé své modely vyváží i na zahraniční trhy. Některé její malé dodávky se dokonce prodávají v Jižní Americe pod značkou Chevrolet. To zatím ale není případ modelu Sunshine. Ten se vyváží jen do několika asijských zemí. Překvapivě lze tento velmi jednoduchý a na bezpečnost příliš nedbající automobil koupit například i v Singapuru.

Koncern GM ale podle některých informací uvažoval o tom, že by jistou verzi modelu Sunshine mohl dovážet i domů do USA. V takovém případě by ale muselo dojít k zásadnímu přepracování modelu, stávající by totiž nebyl schopen splnit americké bezpečnostní předpisy. Přepracováním by ale vůz přišel o svou největší výhodu, extrémně nízkou cenu. Možná proto GM tyto plány nerealizoval.





Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.