Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejprodávanější hybrid dostal novou generaci. Má víc než tisíc patentů

aktualizováno 
Hvězda začátku letošního roku musí jezdit na elektřinu. Třetí generace nejprodávanějšího hybridu na světě, Toyoty Prius, měla světovou premiéru na autosalonu v Detroitu.

Ilustrační foto | foto: Toyota

Autosalon Detroit

Toyota Prius

Priusu bude v prodejnách konkurovat Honda Insight, narozdíl od toyoty ale není "čistokrevným" hybridem, ale pouze takzvaným "mild" - nedokáže totiž jet čistě na energii z baterií ani metr. Elektromotor Hondy pouze pomáhá spalovacímu motoru přidávat výkonu ve chvíli nutnosti - na tomto principu také fungují už prodávané Hondy Civic.

Honda Insight

Honda Insight

Toyota naproti tomu na baterie jezdit dokáže, v nové generaci až 1,5 km pouze na baterky rychlostí do 40 kilometrů za hodinu, čehož využívá hlavně v hustém městském provozu. Na principu fungování auta se ani v nové generaci moc nezměnilo: takzvaný Hybrid Synergy Drive systém kombinuje spalovací motor s elektromotorem, to vše je však nově ozdobeno lahůdkami.

Například střešním oknem se zabudovanými solárními panely, které pomáhají držet v chodu ventilaci a odvětrávat interiér v nenastartovaném autě. U tak sofistikovaného vozu nepřekvapí využití dalších moderních prvků aktivní bezpečnost - adaptivního tempomatu s radarem, který udržuje vzdálenost od vozu jedoucího před vámi, systému varování při vyjetí z jízdního pruhu LKA, přednárazového bezpečnostního systému, parkovací kamery s barevným displejem nebo dotykového ovládání všech systémů na volantu. Vše, čeho se řidič dotkne, se mu zobrazí před očima na přístrojovém panelu, takže nemusí přenášet pozornost od řízení někam jinam.

Toyota Prius

Přes tisíc patentů

I jinak je technickým skvostem, ovšem takovým, jaký může stát ve vaší garáži, budete-li mít na kontě zhruba 640 tisíc korun. Tolik stojí současný model - cenu nového modelu Toyota nezveřejnila, nedá se však čekat, že by byla výrazně vyšší. Automobilky si dnes nemohou dovolit zdražovat. Prodej v Česku by měl začít pravděpodobně ještě letos.  Toyota se netají velkými ambicemi: i přes krizi, seškrtávající prodeje vozů, chce v prvním pololetí roku 2010 prodat na celém světě přes 400 tisíc priusů.

Toyota Prius

"Během vývoje nového priusu podala Toyota žádost o registraci více než tisíce patentů, což dokládá počet technických inovací na novém voze. Mimo jiné má také karoserii s nejnižším součinitelem aerodynamického odporu, takzvaným Cx, na světě: 0,25. Tvar karoserie možná někomu přijde nepříliš originální, ale je fakt, že právě kvůli ideální aerodynamice nemůže být jiný; podobný ostatně má i konkurence," říká mluvčí českého zastoupení Toyoty Tomáš Vaněk.

Systém Hybrid Synergy Drive v novém modelu priusu je podle informací automobilky z 90 procent jiný než v tom současném. "Hnací ústrojí včetně elektromotoru je o 20 procent lehčí než dříve, měnič proudu ze střídavého na stejnosměrný má nový systém přímého chlazení, stejně jako baterie. To umožnilo dokonce maličko zvětšit zavazadlový prostor," doplňuje Tomáš Vaněk.

Nový prius se chlubí ještě nižší spotřebou paliva než ten současný - 4,7 litru v kombinovaném provozu oproti současným 5,1 (první generace z roku 1997 měla 5,7). A to přesto, že má silnější benzinový motor 1,8 litru (nyní 1,5).

"Při dálničních rychlostech je to výhoda - silnější motor není třeba tolik vytáčet, a spotřeba je pak, pro někoho možná paradoxně, nižší," říká Tomáš Vaněk.

Toyota Prius

Benzinový motor produkuje výkon 98 koní (72 kW), elektromotor dalších 80 (59 kW). Celkový výkon hybridního systému je pak 134 koní (98,5 kW).

Podíl na nízké spotřebě mají také úsporná světla z LED diod. A ještě jednu praktickou věc ocení všichni majitelé nového priusu: motor se obešel bez rozvodových řemenů, takže je není třeba pravidelně měnit, což výrazně šetří náklady.

A fakt, že auto "hybridní", neznamená, že musí být nudné: nový prius zrychluje z 0 na 100 km za 9,8 sekundy, což je o sekundu rychleji než nyní.



Témata: Honda, Radar, Toyota




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.