Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Nejslavnější semafor světa je postavený na hlavu

aktualizováno 
Stal se jedním ze symbolů irského odboje proti nadvládě Velké Británie, paradoxně ho ale najdete na území Spojených států. Semafor, který má nezvykle obrácené pořadí barev, si navzdory úřadům vyválčili irští přistěhovalci v první polovině dvacátého století.

Semafor s obráceným pořadím barev ve městě Syracuse si vyválčili irští přistěhovalci v roce 1925 navzdory městkým úřadům. | foto: Doug KerrCreative Commons

Psal se březen 2005 a na poklidné křižovatce ulic Tompkins street a Milton Avenue ve městě Syracuse na předměstí New Yorku zastavila nezvykle velká kolona vozidel. Z jednoho z nich pak vystoupil bývalý irský ministerský předseda Bertie Ahern a s obdivem vzhlížel k malému semaforu zavěšenému na křižovatkou. "Ohromné," prohodil krátce.

Stejně jako tehdejší ministerský předseda zná tenhle malý semafor snad každý Ir. Místo tradičního uspořádání barev na něm totiž svítí zelené světlo zcela nahoře a červené je umístěno dole. A přesně to si irští přistěhovalci ve městě Syracuse přáli.

Státní návštěvě ministerského předsedy tehdy přihlížela i devadesátiletá Rita Davisová. "Můj manžel by se asi zbláznil radostí," říkala vdova po Kennethu Davisovi, který patřil mezi členy skupiny označované jako Stone throwers (vrhači kamenů). Byli to právě oni, kdo si semafor s obrácenými barvami vybojovali s místními úřady.

Příběh skupiny Stone throwers začíná v roce 1925, kdyby bylo město rozdělené podle etnické příslušnosti a Irové byli soustředění do západní části města. Když se na křižovatce již zmiňovaných ulic objevil klasický semafor s červeným světlem nahoře, brali to mladí a hrdí Irové jako urážku. Nelíbilo se jim, že tradiční irská zelená barva se musí krčit pod nadvládou červené britské barvy.

Akce na sebe nenechala dlouho čekat. Osm mladíků začalo červené signální světlo vytrvale ničit kameny, kterým sami říkali irské konfety, až do té doby, než zastupitel John "Huckle" Ryan přesvědčil své kolegy v městské radě, aby se pořadí světel na inkriminovaném semaforu obrátilo. Až do dnešní doby pak zůstal jediným semaforem v Americe, který se vymyká tradičnímu spořádání.

I přesto, že pro irské přistěhovalce šlo jednoznačně o úspěch, svoji veřejnou popularitu získal až mnohem později. První písemná zmínka v lokálních novinách se dokonce objevuje až v roce 1949.

O úspěchu mlčeli i samotní členové skupiny. Podle slov manželek se báli, že by je za porušování zákona mohl postihnout trest. "Každý tady znal každého a nikdo se k této věci nechtěl přihlásit," říká Mary Dorseyová, vdova po dalším z členů skupiny.

O semaforu mlčeli i ostatní irští přistěhovalci. Ti měli pro změnu strach, že by městská rada mohla své rozhodnutí odvolat a pořadí barev opět obrátit.  "Město ho opravdu nemělo rádo," říká Mary Dorseyová.

Po devadesáti letech už nežije ani jeden z členů Stone throwers. Dokonce ani semafor už není původní, v šedesátých letech minulého století ho nahradil modernější přístroj. I tak má ale obrácené barvy a jeho sláva šplhala strmě vzhůru.

V roce 1997 uspořádali místní Irové sbírku a přesvědčili město, aby zbouralo starý dům na křižovatce. Jeho místo pak nahradil památník Tipperary Hill Heritage Memorial, který je věnován boji za "pravý" irský semafor. Skupinu připomíná i nedaleká kavárna s názvem Stone Throwers Cafe.

Ani jeden z mladých mužů tehdy patrně netušil, jaký odkaz po sobě nakonec zanechají. "Stal se důležitým mezníkem pro Iry na celém světě," řekl Pat Ahern, předseda irské komunity města Syracuse.





Nejčtenější

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.