Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Nejslavnější semafor světa je postavený na hlavu

aktualizováno 
Stal se jedním ze symbolů irského odboje proti nadvládě Velké Británie, paradoxně ho ale najdete na území Spojených států. Semafor, který má nezvykle obrácené pořadí barev, si navzdory úřadům vyválčili irští přistěhovalci v první polovině dvacátého století.

Semafor s obráceným pořadím barev ve městě Syracuse si vyválčili irští přistěhovalci v roce 1925 navzdory městkým úřadům. | foto: Doug KerrCreative Commons

Psal se březen 2005 a na poklidné křižovatce ulic Tompkins street a Milton Avenue ve městě Syracuse na předměstí New Yorku zastavila nezvykle velká kolona vozidel. Z jednoho z nich pak vystoupil bývalý irský ministerský předseda Bertie Ahern a s obdivem vzhlížel k malému semaforu zavěšenému na křižovatkou. "Ohromné," prohodil krátce.

Stejně jako tehdejší ministerský předseda zná tenhle malý semafor snad každý Ir. Místo tradičního uspořádání barev na něm totiž svítí zelené světlo zcela nahoře a červené je umístěno dole. A přesně to si irští přistěhovalci ve městě Syracuse přáli.

Státní návštěvě ministerského předsedy tehdy přihlížela i devadesátiletá Rita Davisová. "Můj manžel by se asi zbláznil radostí," říkala vdova po Kennethu Davisovi, který patřil mezi členy skupiny označované jako Stone throwers (vrhači kamenů). Byli to právě oni, kdo si semafor s obrácenými barvami vybojovali s místními úřady.

Příběh skupiny Stone throwers začíná v roce 1925, kdyby bylo město rozdělené podle etnické příslušnosti a Irové byli soustředění do západní části města. Když se na křižovatce již zmiňovaných ulic objevil klasický semafor s červeným světlem nahoře, brali to mladí a hrdí Irové jako urážku. Nelíbilo se jim, že tradiční irská zelená barva se musí krčit pod nadvládou červené britské barvy.

Akce na sebe nenechala dlouho čekat. Osm mladíků začalo červené signální světlo vytrvale ničit kameny, kterým sami říkali irské konfety, až do té doby, než zastupitel John "Huckle" Ryan přesvědčil své kolegy v městské radě, aby se pořadí světel na inkriminovaném semaforu obrátilo. Až do dnešní doby pak zůstal jediným semaforem v Americe, který se vymyká tradičnímu spořádání.

I přesto, že pro irské přistěhovalce šlo jednoznačně o úspěch, svoji veřejnou popularitu získal až mnohem později. První písemná zmínka v lokálních novinách se dokonce objevuje až v roce 1949.

O úspěchu mlčeli i samotní členové skupiny. Podle slov manželek se báli, že by je za porušování zákona mohl postihnout trest. "Každý tady znal každého a nikdo se k této věci nechtěl přihlásit," říká Mary Dorseyová, vdova po dalším z členů skupiny.

O semaforu mlčeli i ostatní irští přistěhovalci. Ti měli pro změnu strach, že by městská rada mohla své rozhodnutí odvolat a pořadí barev opět obrátit.  "Město ho opravdu nemělo rádo," říká Mary Dorseyová.

Po devadesáti letech už nežije ani jeden z členů Stone throwers. Dokonce ani semafor už není původní, v šedesátých letech minulého století ho nahradil modernější přístroj. I tak má ale obrácené barvy a jeho sláva šplhala strmě vzhůru.

V roce 1997 uspořádali místní Irové sbírku a přesvědčili město, aby zbouralo starý dům na křižovatce. Jeho místo pak nahradil památník Tipperary Hill Heritage Memorial, který je věnován boji za "pravý" irský semafor. Skupinu připomíná i nedaleká kavárna s názvem Stone Throwers Cafe.

Ani jeden z mladých mužů tehdy patrně netušil, jaký odkaz po sobě nakonec zanechají. "Stal se důležitým mezníkem pro Iry na celém světě," řekl Pat Ahern, předseda irské komunity města Syracuse.





Nejčtenější

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.