Nejsnáze lze upravit na plyn stará a nejrozšířenější auta

Jestliže kilometr s nejobyčejnějším benzinovým autem dnes stojí zhruba dvě koruny, vychází stejná jízda na propan -
butan na necelou polovinu, a na zemní plyn dokonce jen na třetinu zmíněných benzinových nákladů. Levnější než benzinové cestování umožňuje i diesel. Ten ale je při pořizování a později i v celkových nákladech na údržbu dražší než benzinový vůz, a v konečném účtování se tedy vyplatí jen řidičům, kteří absolvují desítky tisíc kilometrů ročně.

NEJLEVNĚJŠÍ cestou k úsporné jízdě je úprava některého z koncepčně zastaralých a v zemi nejrozšířenějších vozů - karburátorové škody, lady, či tatry - na propan-butan. Techniku lze i s montáží pořídit za 12 až 13 tisíc korun, schválení k provozu u aut s povolením k hromadné přestavbě stojí 10 korun. Individuální přestavba jiného jednoduchého karburátorového vozidla bez katalyzátoru se prodraží zhruba o 1000 až 2000 korun za formality ve stanici technické kontroly, v emisní kontrole a na policii. I tak se ale investice vrací už po ročním provozu, který v Česku představuje kolem 12 tisíc kilometrů.

KOLEM 20 TISÍC KORUN za koupi a montáž plynového zařízení a deset korun za policejní schválení k provozu stojí úprava rovněž velmi rozšířených automobilů Škoda a Lada s jednobodovým vstřikováním, které jsou schváleny k hromadným přestavbám na propanbutanový pohon. Při schvalování vozu se vstřikováním a neřízeným katalyzátorem bez povolení k hromadné přestavbě se připlácí asi 1000 až 2000 korun za technickou a emisní kontrolu a za úřední formality na policii.

OD 20 TISÍC KORUN, ale někdy až kolem 30 tisíc korun, to podle typu plynové techniky, žádá úprava škodovek - felicií i octavií - s vícebodovým vstřikováním, Mazdy 2000 a dalších vozů, které jsou schváleny k hromadné přestavbě, tedy i Kia Sephia, Kia Shuma, Tatra Beta atd.

35 TISÍC AŽ 40 TISÍC KORUN, z nichž představuje až deset tisíc korun speciální emisní kontrola, je nutné mít pro úpravu na propanbutanový pohon v případě moderního automobilu se vstřikováním a řízeným katalyzátorem, neschváleným k hromadné přestavbě.

32 TISÍC AŽ 37 TISÍC KORUN musí mít zájemci o přestavbu automobilů Škoda s povolením k hromadné přestavbě na zemní plyn. Úprava vozu, který není schválen k hromadné přestavbě, se prodraží až o deset tisíc korun za měření v technické a emisní kontrole a za formality na policii. Zemní plyn je z běžných alternativních paliv nejúspornější, když kilometr s ním stojí při tankování u nejlevnějších zdrojů jen třetinu benzinových nákladů, ovšem veřejné čerpací stanice jsou zatím jen v sedmi místech v republice - v Praze, Brně, Uherském Hradišti, Frýdku-Místku, Havířově, Znojmě a Prostějově.

Přehled plynových zařízení na tuzemském trhu

Značka Dovozce Hromadná přestavba Cena v Kč Termín dodání
BRC Autogas centrum Jinín Š 105 až 136, Favorit, 13 000 až 23 000, měsíc
(pro LPG) Felicia, Octavia, VAZ individ. až 30 000 a déle

Lovato HL propan Ostrava Š 105 až 136, Favorit, 12 000 až 22 000, nyní
(pro LPG) Felicia, Octavia, VAZ, až 30 000 nejistý
KIA Sephia, KIA Shuma,
Tatra Betaindivid.

Star Gas Centroglob Most Š Favorit, Felicia 20 000 až 22 000, bez čekání
(pro LPG) individ. až 30 000

Groot Syntax Pardubice Š Favorit, Octavia, 15 000 až 32 000, bez čekání
(pro LPG) Mazda E 2000 a 2000 van individ. až 40 000

Viale-Landi Gera Hradec Králové Š 105 až 136, Favorit, 16 700 až 29 000, do dvou týdnů
Hartog (pro LPG) Felcia, VAZ, Tatra 613 individ. až 40 000
karburátorová

Tartarini Nova Gas Pardubice Š 105 až 136, Favorit, 13 000 6 až 22 000 bez čekání
(pro LPG) Felicia

Landi Renzo Ekos Boskovice Š Favorit, Felicia, 32 000 až 37 000, bez čekání
(pro CNG) Octavia individ. až 47 000

Poznámka: LPG = propan-butan, CNG = zemní plyn
PRAMEN: MF DNES