Nejčastěji vyjíždějí žlutí andělé v Německu k vybitým autobateriím.

Nejčastěji vyjíždějí žlutí andělé v Německu k vybitým autobateriím. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Nejčastěji na autech stávkuje elektronika. Nejmíň trápí německá auta

  • 206
Německý autoklub ADAC se probral statistikami svých žlutých andělů, aby odhalil spolehlivá a nespolehlivá auta. Dobře si v letošních tabulkách vedou německé modely. Když porouchané auto zůstane stát, obvykle za to může elektrická výzbroj. Často je na vině start/stop systém, který vyšťaví baterku.

Ve 41 procentech případů auto přestane jet kvůli elektrické závadě, spočítal ADAC. Autům v důsledku málo spolehlivé elektroniky často vypovídají baterie, startéry a alternátory.

ADAC vyhodnotil 230 tisíc zásahů svých žlutých andělů neboli silniční asistenční služby za loňský rok. Celkem v roce 2011 vyjela žlutá auta na německé komunikace čtyřmilionkrát. "Kategoriím vládnou letos německé vozy - vítězi jednotlivých tříd jsou Ford Ka, Mini, Mercedes třídy A, Audi A5, Audi A6 a Volkswagen Transporter," shrnuje výsledky Petr Buček ze specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "ADAC označil za častého viníka u nepojízdných aut start/stop systém motoru," vysvětluje.

Jaké auto vás nezradí

Neustálé zatěžování baterie startováním a vypínáním motoru totiž některé vozy nezvládají. I přestože výrobci autoakumulátorů mají pro auta vybavená těmito systémy, které vypínají motor, když není třeba, aby běžel, třeba při čekání na zelenou, speciální modely autobaterií.

Český hyundai poslední, švédská ocel zklamala

Mezi 92 hodnocenými modely se objevují také škodovky. Fabii patří mezi malými auty 16. místo z 24 sledovaných vozů a její příbuzný roomster je ve stejném žebříčku jedenáctý.
 
Octavii připadla ve střední třídě, kam ji ADAC zařazuje, 11. příčka z devatenácti hodnocených aut. O příčku ale třeba překonala stěžejní model Volkswagenu, oblíbený passat. Nemilé překvapení teď určitě analyzují v Nošovicích. Ve Slezsku vyráběný Hyundai i30 je totiž úplně poslední ve své třídě (nižší střední). ADAC popisuje, že stejně jako japonské hondy ho trápí právě vybité akumulátory. Slavně (o příčku lépe) si nevede ani jeho dvojče Kia cee'd. Třeba Honda Civic je třetí od konce.

Této kategorii vévodí malé a trochu nedoceněné mercedesy A a B, sledované BMW 1. Překvapením je vysoké umístění Renaultů Scénic a Mégane, první se procpal dokonce před Toyotu Auris (Toyota dlouhodobě obsazuje horní příčky). Slavný golf je šestý a nechal daleko za sebou největší rivaly (19. Opel Astra a 21. Ford Focus).

Nadšeni ze "žlutých tabulek" nejsou ani u Volva, jejich modely obsadily poslední příčku ve své kategorii hned dvakrát.

Kolínská záhada

Za pozornost stojí výsledky miniaut. První je Ford Ka stávající druhé generace, ten na dračku zrovna nejde. Jeho mnohem úspěšnější dvojče Fiat 500 je až o pět příček dál v polovině tabulky. A ikonické "kačko" první generace je předposlední, horší už je jen Chevrolet Matiz. Stejnou záhadou je také rozdílné umístění aut od Kolína: Toyota Aygo je třetí, ale zbylá dvě trojčata Citroën C1 a Peugeot 107 až na sedmé a osmé příčce.

Mezi malými auty nezklamal třeba tajný tip Mitsubishi Colt - neprávem nedoceněné auto, které se ve statistikách spolehlivosti dlouhodobě drží na nejvyšších pozicích. Nemilým překvapením je třeba umístění Seatu Ibiza (třetí od konce).

"Autoklub sestavuje své statistiky spolehlivosti už od roku 1978," popisuje Petr Buček. "Ve statistikách ADAC se může objevit jen model, kterého se v Německu prodalo během posledních pěti let v jednom roce alespoň 10 tisíc kusů," vysvětluje.