Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejstarší auta jezdí na severu Čech a Moravy

  10:58aktualizováno  10:58
Tisíce Čechů denně riskují život nebo zdraví, když nasedají do svých aut bez airbagů a dalších bezpečnostních prvků. Nových aut ale v tuzemsku přibývá jen pozvolna. Nejstarší auta z celé země jezdí na Děčínsku a Jesenicku.
Nehoda vozu Škoda 120 na silnici mezi Rumburkem a Svorem - V

Nehoda vozu Škoda 120 na silnici mezi Rumburkem a Svorem - V | foto: TVD - Jiří Rous

"Stáří vozového parku jednoznačně souvisí s ekonomickou situací v daném regionu. Lidé na severu Čech a severu Moravy prostě na nákup nových aut nemají," soudí Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu. "Opačná situace panuje v Praze. Zdejší vozový park je nejmladší," dodal.

Škodovky vedou
Jak na tom Děčínsko a Jesenicko je s automobily, kterými jezdí tamní obyvatelé, lze ukázat na nově zveřejněné statistice za rok 2004 z celorepublikového registru aut.
V Česku je stále nejoblíbenější značkou aut mladoboleslavská Škoda. Na tuzemských silnicích jezdí bezmála jeden milion osm set tisíc škodovek. Ve svém technickém průkazu mají zapsaný průměrný rok výroby 1991. Na Děčínsku a Jesenicku vlastní řidiči ještě o tři roky starší auta.

"Starých škodovek 105 nebo 120 tu jezdí asi opravdu víc než kdekoliv jinde. Není se čemu divit, starší řidiči na nové auto nemají peníze,“ řekl šéf jesenického dopravního inspektorátu Josef Rábek. „Na druhou stranu se právě starší řidiči o své vozy pečlivě starají. Pokud tedy jejich auta projdou bez problémů technickou kontrolou, není důvod je na silnice nepustit," dodal.

Stará auta na silnicích
Nejrozšířenější značkou na českých silnicích je Škoda. Celkem je nyní těchto aut 1,774.633, jejich průměrné stáří je 14 let.
Nejmladší škodovky (průměr)
Praha 11 let
Mladá Boleslav 12 let
Brno 12 let
Nejstarší škodovky (průměr)
Děčín 17 let
Jeseník 17 let
Plzeň - jih 16 let
Zdroj: Centrální registr vozidel

Výsledky dopravních kontrol z minulého roku nicméně dokazují, že jestliže během nich policisté pokutovali řidiče za špatný stav aut, dělo se tak nejčastěji právě na severu Čech a Moravy.

Starší auto = vyšší riziko
Potvrzení o technické kontrole také nesnižuje riziko, které řidičům starších aut hrozí. Vozy sice mohou mít dobré brzdy, chybí jim však airbagy a další bezpečnostní prvky. A to je při dopravní nehodě vždy znát.

Ukázat to lze na havárii z loňského srpna, která se stala u České Lípy. Starý favorit se čelně srazil s novější felicií. Na místě zůstali tři mrtví lidé, další dva zemřeli v nemocnici.  "Čtyři mrtví seděli v době nehody ve favoritu. Jsem si jistý, že kdyby jeli v novějším autě, dopadla by srážka méně tragicky," řekl Staša Zikmund, šéf českolipského dopravního inspektorátu.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.