Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš až k devíti milionům korun | foto: Ruote-Da-Sogno

Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

  • 7
Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série 0. Stroje 1001 a 1002 sloužily pouze k interním účelům výrobce, skútr 1003 je tak vůbec první prodanou Vespou, která kdy vyjela do provozu.

Pokud by vás lákalo investovat své úspory do takového veterána, můžete začít přihazovat na této webové aukci, ale připravte si nejméně osm milionů korun. Cena totiž vyšplhala z počáteční částky 100 tisíc eur až na dnešních 182 tisíc. A finální cena se odhaduje až někde kolem 350 tisíc eur (přibližně 9 milionů korun). Na první pohled šílená částka za pouhý skútr?

Tady však není na prodej jen veterán, ale vlastně symbol celé italské poválečné historie. Značka Vespa oslavila již 70 let od svého vzniku (více čtete zde) a stala se kultovní záležitostí i italským národním pokladem. V poválečných letech ještě značka musela usilovně soupeřit s desítkami dalších výrobců, její dominance na trhu i v srdcích Italů se datuje až od roku 1953, kdy si získala celý svět ve filmu Prázdniny v Římě s krásnou Audrey Hepburnovou.

Vespa 98 1946 se řadí mezi omezenou sérii prototypů vyrobených továrnou Piaggio ještě víceméně ručně v sérii pouhých 60 exemplářů. Za jeho designem stála dvě jména – zakladatel značky Enricco Piaggio a letecký konstruktér Corradino d’Ascanio.

Nejstarší Vespa je na prodej. Lakování je na novém majiteli.

Základem konstrukce je dřevěná forma karoserie potažená ocelovými plechy, pohon zajišťuje dvoutaktní jednoválec 98 ccm s nuceným chlazením vzduchem a manuální třístupňovou převodovkou.

Nabízený exemplář byl podle slov majitele pečlivě restaurován pomocí dobových technik a nabízí ho včetně pečlivé dokumentace celé renovace. Zbývá jen finální lakování, které už bude na novém majiteli, pokud se ovšem nerozhodne skútr ponechat v tomto autentickém „dobovém“ stavu.