Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejtěžší český motocyklový závod se jede už tento víkend

  9:01aktualizováno  9:01
Tento víkend proběhne už 46. ročník nejtěžšího tuzemského závodu – 300 zatáček Gustava Havla.

300 zatáček Gustava Havla | foto: AMK Hořice

Hořice v Podkrkonoší prosluly svými trubičkami, pískovcem nebo keramikou. Pro fanoušky motorek mají ale jiné kouzlo: pořádá se zde jeden z posledních závodů na přírodním okruhu.

Závodění na klasických tratích sice na světové úrovni kvůli bezpečnosti již dávno odzvonilo, těch několik málo podniků, kterým se podařilo přežít do dnešních dnů, se však mezi diváky i jezdci těší značné popularitě. Ve světovém měřítku je asi nejznámější legendární Tourist Trophy (TT), pořádaná na ostrově Man.

Hořický závod, pojmenovaný na počest slavného českého pilota, 300 zatáček Gustava Havla, bývá někdy označován za českou TT. Okruh sice nedosahuje šedesátikilometrové délky, rozhodně mu však nechybí obtížnost, dramatické pasáže ani typická atmosféra, daná bezprostředním kontaktem diváků s tratí.

Trať je dlouhá 5150 metrů, široká 8-11 m, má 11 levých a 15 pravých zatáček. Ti nejrychlejší ji dokáží zvládnout pod dvě a půl minuty, tedy s rychlostním průměrem přes 125 km/h.

Počátky hořického závodění sahají do dob první republiky, pravidelně se místní závod koná od roku 1961. I když měly Zatáčky několikrát namále, především díky nadšenectví a obětavosti pořadatelů z místního AMK se tradici podařilo zachovat.

Ve zmíněném roce znovuobnovení (1961) se stal vítězem třídy do 175 ccm legendární Václav Parus, který se závodu účastní do dnešních dnů…

V historii Hořic lze nalézt mnoho dalších slavných jmen – z našich zmiňme třeba Bohumila Stašu, samozřejmě Frantu Šťastného a spoustu dalších.

Hořice si však oblíbili také zahraniční jezdci: letos opět uvidíme řadu tradičních účastníků z německy mluvících zemí (k inventáři patří například rakouský profesor Martin Loicht), přihlášen je také dvojnásobný mistr Francie v jízdě do vrchu Jonathan Goetschy nebo matador Tourist Trophy Victor Gilmour.

Samozřejmě nebude chybět česká špička, startující ve Volných třídách do a nad 600 ccm – favorit Jirka Dražďák, Bican, Dokoupil, Brož, Červený, Loučka a další.

Pokud tuto dnes už legendární motocyklovou událost nezakáže někdo moudrý z Bruselu (občas se takové tendence po některých tragických momentech z britských ostrovů objevují), rozhodně to nevypadá, že Hořice zajdou na úbytě. Letošních přihlášených téměř 300 jezdců a očekávaná návštěva tisíců jako vždy fantastických diváků hovoří za vše.

Jezdci se utkají ve vypsaných 10 třídách - z časových důvodů některé z nich startují spolu, takže by se mělo jet 7 závodů. Dva z těchto závodů jsou vyhrazeny klasikům, kdy je například k vidění kromě pěkných starších strojů také tradiční start s roztlačením. Sobota je vyhrazena tréninkům, závodí se v neděli.

Vedle tohoto víkendu, který je určen především moderním strojům, se o týden později koná na stejném místě 17. ročník České Tourist Trophy – jízdy pravidelnosti, ve které startují veteráni.

Přírodní závody v Hořicích jsou krásné, mají ale svá pochopitelná rizika. Pokud se rozhodnete vypravit se na ně tento víkend poprvé, dbejte pokynů pořadatelů. Udržet bezpečnost všech zúčastněných pro ně není jednoduché a každá případná „mimořádná“ událost může zkomplikovat další pořádání této skvělé podívané.

Více informací o programu, jezdcích, cenách vstupného apod. naleznete na www.amkhorice.cz.

Jak vypadá hořická trať z paluby jednoho z nejrychlejších strojů, pod vedením Jirky Brože, si můžete prohlédnout zde:

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.