Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší automobil minulého století: Plechová Líza

  11:12aktualizováno  17. listopadu 17:23
Největší automobil minulého století? Nejspíš Ford Model T, který postavil na kola vlastně celý svět. Model T se nesmazatelně zapsal do historie jako první velkosériový automobil vyráběný na pásové lince.

Henry Ford, dítě michiganského farmáře irského původu, neměl jednoduché začátky.

Málokdo ví, že s auty uspěl až na třetí pokus, když v roce 1903 založil dnešní Ford Motor Company v Detroitu.

Auto pro každého
Ačkoli první auto postavil Ford už v roce 1896, na obchodní úspěchy po mnoha nezdarech čekal víc než další desetiletí. Úpadek první firmy, dluhy a těkání od dvouválců k šestiválcům nakonec překonal vynálezem univerzálního vozu se standardizovanými díly vhodného pro velkosériovou výrobu. Byl to legendární Ford Model T, Tin Lizzie neboli Plechová Líza.

Tento vůz tvořil základ velkosériové výroby, která probíhala od září 1908 do května 1927. Jejím výsledkem je 15 007 033 oficiálně vyrobených vozů s identickým typem motoru a dvoustupňovou převodovkou, což je vlastně dodnes nepřekonaný rekord. Všechny jiné milionové série automobilů totiž vystřídaly různé pohonné jednotky.

Patnáct milionů je oficiální údaj, který určuje počet vyrobených vozů v hlavních závodech. Henry Ford však dodával ještě rozložené vozy do mnoha míst na světě, kde z nich skládali celé automobily, takže jejich počet byl ještě vyšší. Například v irském Corku, kde Ford na počest svého původu zavedl první montovnu, sestavili poslední "téčko" ještě v prosinci 1927.

Síla v jednoduchosti
Byl to vlastně první globální automobil. Kromě amerického Detroitu se vyráběl či montoval v řadě zemí, například ve Francii, Velké Británii, Itálii, Dánsku, Španělsku, Belgii, Německu, Japonsku, Austrálii, Indii, Argentině, Mexiku, Jižní Africe nebo Uruguayi.

Byl neobyčejně populární, dodávaly se nejrůznější karoserie včetně přestavby na zemědělský traktor a na motorové saně. Stal se první návěsovou soupravou, založil pouliční závody a dotáhl to až na okruh do Indianapolisu. Vneposlední řadě účinkoval i ve filmu (hlavně v groteskách s Laurelem a Hardym). Světu však především ukázal přednosti pásové výroby, která snížila výrobní dobu téměř desetkrát (z 12 hodin a 28 minut na pouhých 93 minut). To ovšem mělo vliv i na cenu, která z původních 850 klesla na 360 dolarů.

Třílitrový čtyřválec dával výkon 16 kW/22 koní, což postačovalo jednoduchému robustnímu automobilu k dosažení nejvyšší rychlosti 72 km/h. Na stav tehdejších silnic to bylo víc než dostatečné.

Brzy se projevila mimořádná trvanlivost a spolehlivost Modelu T, který často přežil v provozu své modernější nástupce, i když v roce 1927 už byla jeho koncepce zastaralá. Ve druhé fázi výroby byly k dispozici také různé barvy; zpočátku Henry Ford totiž rozhodl svou dodnes tradovanou větou, že "můžete mít vůz v jakékoli barvě, pokud je to černá". Nebyla to ani tak otázka racionalizace jako problém lakovny, v níž ještě nedokázali střídat barvy.

Louis Chevrolet, který dal jméno největší konkurenční značce Forda, sám ve své dílně po odchodu od General Motors upravoval motory typu T pro automobilové závody. Takto upravený Ford Model T obsadil páté místo v soutěži 500 mil Indianapolis, největším americkém závodě, ještě v roce 1923.

V roce 2000 byl Ford Model T zvolen Automobilem století. V roce 2003 zhotovila automobilka Ford na oslavu stého výročí založení značky několik funkčních replik podle originálních plánů.

Ford T

Ford T známý jako "Plechová Lízinka".

Koncová svítilna je na petrolej.

Kolona 3200 historických automobilů Ford T na cestě napříč Amerikou do Dearbornu ve státě Michigan. Legendární automobily, kterých se prodalo 15 milionů kusů, se v ústředí Fordu účastní oslav stoletého jubilea.

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

Ford T

"Téčko" v neobvyklé sněhové úpravě od Virgila Whitea z New Hampshiru (1926)

Autoři:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.