Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší motorky světa mají volant a rozšlápnou auto

aktualizováno 
Lidé mají někdy zvláštní sny. Třeba ten o největší motorce.

Monster Motorbike | foto: Ray Baumann

Mít největší motorku na okrese, kdo z kluků si to někdy nepřál. A tak si je někteří, když vyrostou, opravdu kupují: Hondy Gold Wing, Harleye Electra Glide, Triumphy Rocket.. To jsou namátkou některé mohutnější stroje, které se ještě sériově vyrábí. Nebyl by to ale člověk, aby mu hodně nebylo málo - zvlášť když si ji koupí další podobný snílek odvedle.

Jedním z průkopníků myšlenky postavit opravdu pořádnou motorku byl původním povoláním letecký konstruktér, Američan William Gelbke z Chicaga. Ten v šedesátých letech 20. století konstruoval roztodivné kreace, z nichž mohutností vynikal Roadog: s 2,4litrovým motorem z Chevroletu Nova II dosahoval celkové délky přes 5 metrů a hmotnosti téměř 1,5 tuny.

Pomocnou ruku motorkářům, nespokojenými s mohutností běžných strojů dneška, podávají v americkém státě Tennessee. Zde od roku 1990 vyrábí značka Boss Hoss svérázné cruisery (a také triky neboli tříkolky), poháněné vidlicovým osmiválcem z chevroletů. Motory mají objem 5 700 nebo 6 000 ccm a výkon 355 nebo 425 koní. Suchá váha takového macka je půl tuny, a tak není divu, že si příliš pochval za jízdní vlastnosti bosshossy nevysloužily.

Zřejmě v reakci na podobná hodnocení byl v loňském roce uveden model BHC-3 ZZ4 SS, kde litery SS znamenají supersport. Nečekejte ovšem okruhovou raketu. U Boss Hosse toto znamená snížené sedlo, zkrácený rozvor a o něco zvýšené dráhy pérování… Holt Tennessee je Tennessee.

Stroje Boss Hoss jsou sice mohutné, ale pořád to jaksi není ono. S německou důkladností se na téma pořádná motorka zaměřil Clemens F. Leonhardt. Správný cruiser má dva válce do V, a tak začal tím, že je amputoval z leteckého devítiválcového hvězdicovitého motoru.

Výsledek má objem 6 728 ccm a s pomocí vstřikování dosahuje maximálního výkonu 355 koní. Ještě pozoruhodnější je krouticí moment: 700 newtonmetrů při 1 900 otáčkách je spíše údaj z katalogu náklaďáků. Rozhodně to bude velký nápor na 3stupňovou převodovku se zpátečkou.

Tím ale Leonhardt neskončil. Zatímco například bosshossy mají relativně ještě normální délku něco přes 2,5 metru, německý kolos je dlouhý 3,4 metru. Největší atrakcí jsou ale použité pneumatiky. Původně měl tvůrce v plánu použít gumy z Boeingu 767, ale nakonec se mu povedlo nalézt firmu jménem Rigdon, která dodala něco vhodnějšího.

Při všech těchto olbřímích rozměrech  je s podivem, že se mu suchou hmotnost podařilo udržet na 395 kilogramech. To lze přičíst poměrně spartánskému vybavení – celkem předvídavě se ani nepočítá se sedlem pro spolujezdce. Jednou z mála normálních hodnot je výška sedla nad zemí 800 mm.

Stavba se jmenuje Gunbus a má omezenou maximální rychlost na rozumných 250 km/h. Kdo by se taky na cruiseru honil. Rychlostem odpovídá použitá trojice brzdových kotoučů s vcelku obvyklým rozměrem 300 mm, na které ale tlačí osmipístkové brzdiče značky Bigb.

Projekt Gunbus je těsně před dokončením. Jeho autor, který kromě toho třeba také staví jednoválcový diesel Hatz, plánuje vyrobit na zakázku několik málo exemplářů a také verzi se sajdkárou.

Asi největší autorita ve světě kuriozit − Guinessova kniha rekordů − udává, že nejvyšší řiditelný motocykl postavil Greg Dunham ze Stocktonu. Jeho konstrukce je 4,5 m vysoká, 7,5 m dlouhá, váží asi 3 tuny a stojí 300 000 USD. Výstavba trvala Gregovi přes 3 roky – jak to probíhalo a jak se taková věc řídí, si můžete prohlédnout zde:

Pravděpodobně to však není největší motocykl, který kdy vznikl. Stavba Monster Motorbike Raye Baumanna je opravdu těžkým kalibrem, však také váží přes 13 tun. Jde o 9 metrů dlouhý a 3 metry široký drtič aut, který vznikl čistě kvůli této oblíbené kratochvíli Australanů (odkud pochází i autor). Také použitá technika je důstojná: k pohonu slouží diesel z amerických náklaďáků s automatickou převodovkou Allison, kola s 3metrovým průměrem pocházejí z těžního stroje Caterpillar. Jak toto monstrum vypadá v akci, je možno zhlédnout tady:

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.