Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší pásový nakladač světa je v Česku a staví pražský okruh

aktualizováno 
Caterpillar 973 D je nejsilnější, největší a přitom obratný. Jen před pár dny Metrostav tento obří pásový nakladač přidal do svého arzenálu a okamžitě ho zapojil do výstavby nového pražského okruhu.

Při předávání stroje novému majiteli střídavě prší a svítí slunce. Žlutý obr jde hned do práce. Na rozmáčené stavbě velkého dálničního napojení pražského okruhu na brněnskou dálnici se musely kvůli špatnému počasí téměř všechny stroje zastavit. Ale pásový nakladač 973 D, v současnosti největší vyráběný stroj svého druhu, vyjíždí do terénu.

Tank

"V těchto podmínkách je pásový nakladač téměř jediný stroj, který může pracovat," říká Pavel Černý, předváděcí technik strojů Caterpillar. V rozmáčeném bahně se žlutočerný obr pohybuje s neuvěřitelnou jistotou. Rychle zaboří lžíci do hromady udusané hlíny, vyrve tři kubíky materiálu ze stěny, téměř na místě se otočí a vyveze je na vysokou haldu.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Pro pohyb přitom potřebuje manipulační prostor jen o něco málo větší než je on sám. Kolový nakladač nemá v podobné situaci šanci.

"Navíc je ovládání tohoto stroje geniálně jednoduché," pochvaluje si Pavel Černý. "Levou rukou ovládám joystick pro jízdu, pravou rukou pro práci." Pro otáčení stačí najít vhodnou polohu na joysticku a pásy se roztočí proti sobě. S trochou zručnosti se 30tunový obr otočí kolem své osy a téměř se nepohne z místa.

Pásový nakladač Caterpillar 973 DPásový nakladač Caterpillar 973 DPásový nakladač Caterpillar 973 D

Ocelové pásy, každý poskládaný z 80 dílů, sice neumožňují pohyb po asfaltových silnicích, ale na nezpevněném povrchu pracuje téměř bez omezení. Motor umístěný za kabinou řidiče totiž funguje jako protiváha lopatě a společně s pásy zajišťuje stroji dokonalou stabilitu.

Po chvíli práce nakladač připomíná tank před bitvou. Dokázal se zahrabat asi metr pod zem a netrvalo mu to ani pět minut. "Za hodinu by se dokázal zahrabat celý, až po kabinu", říká Pavel Černý. Přitom manipulační prostor nebyl větší než 10 metrů. Kolový nakladač by potřeboval dlouhý výjezd z jámy, pásáku stačí jen pár metrů. Na konci už nebyla po díře ani stopa, řidič upravil hlínu tak dokonale, jako by hluboká jáma nikdy neexistovala.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Vytvoř si svůj profil

Žlutočerný tank pohání šestiválec o objemu 8,8 litru s výkonem 263 koní a jeho spotřeba kolísá mezi 25-35 litry nafty za hodinu. S nádrží na 621 litrů tak může pracovat téměř dva dny na jedno natankování. Elektronický mozek motoru, systém ADEM A4, se navíc dokáže přizpůsobit i změnám počasí a podle toho upravovat nastavení stroje a šetřit tak spotřebu.

Hydraulický systém, který je spojen s elektronikou motoru, si zase dokáže pomocí čidel dodávat tlak do nejzatěžovanějších částí a celému stroji dává neuvěřitelnou vylamovací sílu 250 kN. A právě této obrovské síly využívá lopata, která se dokáže i otevírat a rozdrtit materiál. Funguje i jako radlice nebo nakládací zařízení, hmotnost materiálu si díky vážícímu zařízení dokáže změřit sama.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Na to, kolik toho tenhle stroj dokáže, působí kabina dost jednoduše. Kromě joysticků má obsluha k dispozici ještě brzdu, elektronický plyn, několik ovladačů a LCD displej, který zobrazuje aktuální informace o stavu motoru, napracované hodiny, spotřebu paliva i ujetou vzdálenost.

Každý řidič si na něm může podobně jako na počítači vytvořit svůj vlastní pracovní profil. Nastavení motoru a citlivosti hydrauliky je pak otázkou několika sekund.

Všechno pod kontrolou

O něco méně radostný může být pro řidiče fakt, že kvůli bezdrátovému dálkovému přenosu dat dostává všechny informace o stroji jeho nadřízený pěkně na stůl do svého počítače. V teple kanceláře tak vidí všechny odpracované hodiny, spotřebu paliva, diagnostiku motoru a dokonce i přesnou polohu, kde se stroj nachází.

Pro jistotu se všechny údaje ještě ukládají do historie a počítač dokáže svého majitele upozornit i na servisní intervaly a všechny neobvyklé situace.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Skládka nebo slévárna

Zatím jediný stroj v Čechách pracuje na pražském okruhu, ale možnosti jeho využití daleko přesahují výstavbu silnic a dálnic. Pracovat může i na skládkách nebo pod zemí. Podle Pavla Černého se skvěle hodí i na demolice, kde dokáže obratně třídit materiál a separuje od sebe beton, dřevo nebo cihly. A na rozdíl od kolových nakladačů u něj nehrozí průrazy pneumatik.

Nejodolnější varianta tohoto stroje, Steel Mill Package, je připravena i na práci ve slévárnách. Stačí si připlatit za silnější a odolnější plechy, těsnění a ochranu kabiny. Podle technika Caterpillaru je tak 973 D nejuniverzálnějším stavebním stroj vůbec. "Nakládá, těží, rozrývá, převáží, manipuluje, zahrnuje. Pracovat může téměř kdekoliv."

A cena? "Záleží na specifikaci a vybavení stroje, která se přizpůsobuje požadavkům zákazníka. Obecně se cena tohoto pásového nakladače pohybuje kolem 11 mil. Kč", řekla Michaela Hanzlíková, vedoucí marketingu a komunikace společnosti Caterpillar.

Technické parametry
Caterpillar 973 D
Šířka: 2 835 mm
Výška: 3 510 mm
Celková délka: 7 305 mm
Váha: 28 058 kg
Cestovní rychlost: 11 km/h
Palivová nádrž: 621 litrů
Hydraulický systém: 340 litrů
Výkon motoru: 196 kW/1 900 ot/min
Max.naklonění lopaty: 59 stupňů





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.