Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší příšery automobilové historie

  17:00aktualizováno  17:00
Fiat Multipla, Ssangyong Rodius, Škoda 120... co tuto nesourodou společnost spojuje? Všechny tyto vozy vyvolávají velmi kontroverzní reakce. Jednomu se pro své nekonvenční tvary líbí, druhý se do nich štítí jen posadit. Která auta považuje za svět nejošklivější?

Ilustrační foto | foto: Dan Přibáň

Italové vyhlašují nejkrásnější auto světa, v posledních ročnících v nich bodují také auta z Česka. Které auto je naopak nejošklivější?

Parametry krásy jsou velmi nejasné a v průběhu let se výrazně mění. Vkusy jednotlivců se liší častěji než dubnové počasí, v přehledech a rozhovorech o těch nejošklivějších autech téměř vždy figuruje alespoň jedno z následujících:

Fiat Multipla (1998)

Chrysler PT Cruiser

Fiat Multipla
***

Chrysler PT Cruiser
***

Renault Fuego

Mercedes Vaneo

Renault Fuego
***

Mercedes Vaneo
***

SsangYong Rodius

Porsche Cayenne

Ssangyong Rodius
***

Porsche Cayenne
***

Pontiac Aztek

AMC Gremlin

Pontiac Aztek
***

AMC Gremlin
***

Škoda 120

Renault Avantime

Škoda 120
***

Renault Avantime
***

V automobilové historii se objevili dva velcí favorité na "ocenění" nejošklivějšího  vozu historie.

Ošklivka z New Yorku - Aurora


DALŠÍ FOTKY...

Dobré spaní by asi neměli řidiči, kteří by na silnici potkali kolegu v Auroře. Auto, jehož jméno má pro obyvatele bývalého východního bloku neodolatelné kouzlo, postavil v roce 1957 katolický kněz Alfredo Juliano.

Ruku mu při navrhování jeho superbezpečného auta (celým jménem Aurora Safety car) Bůh pravděpodobně nevedl, říká se sarkasticky. Dnes je považováno za jedno z nejošklivějších historie vůbec.

Oplývá však jinými kvalitami. Je bezpečné pro svou posádku i pro chodce. V roce 1957 vůbec nebylo obvyklé, aby posádku poutaly v sedačkách bezpečnostní pásy. Nárazníky vyplněné pěnou byly uchycené na tlumičích. Kabina byla zastřešena čirým plastem, posádku chránily v případě převrácení speciální rámy. Sloupek řízení byl teleskopický, aby se v případě nehody neprovrtal tělem řidiče.

Stojí za připomenutí, že touto "vymožeností" neoplývala auta ještě mnoho let poté. Jedno z relativně mladých aut, jehož sloupek volantu znamenal pro řidiče v případě nárazu smrtelné nebezpečí, byl rumunský Oltcit.

Díky avantgardnímu tvaru čelního skla prý Aurora nepotřebuje stěrače. Bezpečné auto mělo být k mání s motory od Chrysleru, Cadillacu, nebo Lincolnu, základem byl podvozek z Buicku.

Aurora Motor Company sídlící v connecticutském Branfordu ovšem zkrachovala poté, co vyrobila první prototyp. 18 stop dlouhá aurora měla karoserii ze sklolaminátu a některé díly byly dřevěné, dva roky trvalo navrhování a tři další stavba.

Než auto dojelo na tiskovou konferenci po představení veřejnosti, patnáctkrát se porouchalo. Majitelem jediného dodnes existujícího exempláře je Brit Andy Saunders.

Laminátová krabice - Otosan Anadol 16



Do pavilonu autooblud patří jistojistě turecký hranáč Anadol 16 ze začátku osmdesátých let. Výtvor v našich končinách téměř neznámé turecké automobiky Otosan překonává všechna měřítka automobilové NEkrásy.

Hranatý objekt na čtyřech kolech, který dnes ocení snad jen individualista s velmi neortodoxní estetikou, případně sběratel kuriozit, se vyráběl v letech 1981 až 1983. Karoserie byla vyrobena z laminátu. Bizarní 4,5 metru dlouhý sedan s pohonem zadních kol ukrýval pod kapotou čtyřválec z produkce Fordu. Motor 1,6 vyvíjel 52 kW (70 koní), nejvyšší točivý moment dosahoval 113 Nm. Necelých 950 kilogramů těžký otosan se rozjel až na 145 kilometrů v hodině, akcelerace z nuly na stovku trvala 16,3 sekundy.

K mání byla údajně také verze kombi, jejíž fotku se ovšem nepodařilo sehnat, vypadala prý ale ještě strašidelněji.

Které je nejošklivější auto historie? Své tipy pište do diskuze pod článkem, nebo na redakční MAIL.

Autor:




Nejčtenější

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Další z rubriky

Prodejní automat na luxusní vozy v Singapuru
VIDEO: V Singapuru prodávají supersporty jako colu, mají na to automat

Automat v Singapuru nabízí místo chipsů, nápojů nebo žvýkaček luxusní auta. Zákazník si v patnáctipodlažní budově vybere v přízemí na dotykové obrazovce typ...  celý článek

Odhalení: Škoda Karoq měla premiéru ve Stockholmu
Škoda představila nové SUV, Karoq nahradí Yetiho

Stockholm Škoda dnes ve švédské metropoli veřejně představuje nástupce svého kompaktního SUV Yeti pod názvem Karoq před hosty ze 120 zemí světa. Na trh má novinka...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.