Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší příšery automobilové historie

  17:00aktualizováno  17:00
Fiat Multipla, Ssangyong Rodius, Škoda 120... co tuto nesourodou společnost spojuje? Všechny tyto vozy vyvolávají velmi kontroverzní reakce. Jednomu se pro své nekonvenční tvary líbí, druhý se do nich štítí jen posadit. Která auta považuje za svět nejošklivější?

Ilustrační foto | foto: Dan Přibáň

Italové vyhlašují nejkrásnější auto světa, v posledních ročnících v nich bodují také auta z Česka. Které auto je naopak nejošklivější?

Parametry krásy jsou velmi nejasné a v průběhu let se výrazně mění. Vkusy jednotlivců se liší častěji než dubnové počasí, v přehledech a rozhovorech o těch nejošklivějších autech téměř vždy figuruje alespoň jedno z následujících:

Fiat Multipla (1998)

Chrysler PT Cruiser

Fiat Multipla
***

Chrysler PT Cruiser
***

Renault Fuego

Mercedes Vaneo

Renault Fuego
***

Mercedes Vaneo
***

SsangYong Rodius

Porsche Cayenne

Ssangyong Rodius
***

Porsche Cayenne
***

Pontiac Aztek

AMC Gremlin

Pontiac Aztek
***

AMC Gremlin
***

Škoda 120

Renault Avantime

Škoda 120
***

Renault Avantime
***

V automobilové historii se objevili dva velcí favorité na "ocenění" nejošklivějšího  vozu historie.

Ošklivka z New Yorku - Aurora


DALŠÍ FOTKY...

Dobré spaní by asi neměli řidiči, kteří by na silnici potkali kolegu v Auroře. Auto, jehož jméno má pro obyvatele bývalého východního bloku neodolatelné kouzlo, postavil v roce 1957 katolický kněz Alfredo Juliano.

Ruku mu při navrhování jeho superbezpečného auta (celým jménem Aurora Safety car) Bůh pravděpodobně nevedl, říká se sarkasticky. Dnes je považováno za jedno z nejošklivějších historie vůbec.

Oplývá však jinými kvalitami. Je bezpečné pro svou posádku i pro chodce. V roce 1957 vůbec nebylo obvyklé, aby posádku poutaly v sedačkách bezpečnostní pásy. Nárazníky vyplněné pěnou byly uchycené na tlumičích. Kabina byla zastřešena čirým plastem, posádku chránily v případě převrácení speciální rámy. Sloupek řízení byl teleskopický, aby se v případě nehody neprovrtal tělem řidiče.

Stojí za připomenutí, že touto "vymožeností" neoplývala auta ještě mnoho let poté. Jedno z relativně mladých aut, jehož sloupek volantu znamenal pro řidiče v případě nárazu smrtelné nebezpečí, byl rumunský Oltcit.

Díky avantgardnímu tvaru čelního skla prý Aurora nepotřebuje stěrače. Bezpečné auto mělo být k mání s motory od Chrysleru, Cadillacu, nebo Lincolnu, základem byl podvozek z Buicku.

Aurora Motor Company sídlící v connecticutském Branfordu ovšem zkrachovala poté, co vyrobila první prototyp. 18 stop dlouhá aurora měla karoserii ze sklolaminátu a některé díly byly dřevěné, dva roky trvalo navrhování a tři další stavba.

Než auto dojelo na tiskovou konferenci po představení veřejnosti, patnáctkrát se porouchalo. Majitelem jediného dodnes existujícího exempláře je Brit Andy Saunders.

Laminátová krabice - Otosan Anadol 16



Do pavilonu autooblud patří jistojistě turecký hranáč Anadol 16 ze začátku osmdesátých let. Výtvor v našich končinách téměř neznámé turecké automobiky Otosan překonává všechna měřítka automobilové NEkrásy.

Hranatý objekt na čtyřech kolech, který dnes ocení snad jen individualista s velmi neortodoxní estetikou, případně sběratel kuriozit, se vyráběl v letech 1981 až 1983. Karoserie byla vyrobena z laminátu. Bizarní 4,5 metru dlouhý sedan s pohonem zadních kol ukrýval pod kapotou čtyřválec z produkce Fordu. Motor 1,6 vyvíjel 52 kW (70 koní), nejvyšší točivý moment dosahoval 113 Nm. Necelých 950 kilogramů těžký otosan se rozjel až na 145 kilometrů v hodině, akcelerace z nuly na stovku trvala 16,3 sekundy.

K mání byla údajně také verze kombi, jejíž fotku se ovšem nepodařilo sehnat, vypadala prý ale ještě strašidelněji.

Které je nejošklivější auto historie? Své tipy pište do diskuze pod článkem, nebo na redakční MAIL.

Autor:




Nejčtenější

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.