Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejvíce lidí zabijí bezohlední řidiči

  12:40aktualizováno  12:40
Čeští řidiči stále hůře zvládají své automobily. Od ledna do května letošního roku vyšetřovala policie přes 76 tisíc havárií, při kterých zemřelo 455 lidí. Průběžná bilance letošního roku je tak horší než loňské i předloňské statistiky za srovnatelné období.

Za prvních pět letošních měsíců bylo pouze sedmnáct dní, kdy na silnici nikdo nezemřel. "Nejčastěji řidiči havarovali proto, že nevěnovali potřebnou pozornost řízení nebo nedodrželi bezpečnou vzdálenost za vozidlem před sebou," uvedl Josef Tesařík z ředitelství služby dopravní policie.

Třetí nejčastější příčinou havárií je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a silničnímu provozu. Sami řidiči osobních automobilů také na svou nekázeň doplácejí nejčastěji. Za volantem jich zemřelo 170. Druhou nejohroženější skupinou jsou chodci.

Dopravní nehodu jich nepřežilo 100 a v naprosté většině případů za svou smrt bohužel vůbec nemohou. Řidiči motorových vozidel mají na svědomí více než 92 procent všech evidovaných havárií. Druhým nejčastějším viníkem jsou domácí a lesní zvířata, po nich cyklisté a teprve na čtvrtém místě chodci, kteří zaviní jednu nehodu ze sta.

Dnem smrti je na českých silnicích dlouhodobě sobota. Uprostřed víkendu zemřelo od ledna do května 98 lidí. Přitom však sobota není dnem, kdy řidiči nejvíce bourají, tím je tradičně pátek. "Sobotní bilance mě nijak nepřekvapuje. V pátek často vyjíždíme k haváriím z nepozornosti, kdy se lidé už těší na chalupu, nedávají pozor a s jiným autem si pomačkají plechy.

Zato v sobotu večer začíná skutečné rodeo. Především mládež přejíždí auty z hospody do hospody a na diskotéky a na jejich řízení je alkohol pochopitelně znát," říká dopravní policista z východočeského regionu. Statistiky mu dávají za pravdu. Opilí řidiči skutečně zavinili letos více nehod než ve stejném období v loňském roce. Naopak nejbezpečnější je nedělní návrat domů.

Varující zprávou pro rodiče je rozbor tragických havárií podle typu silnice. Nejvíce lidí totiž umírá při nehodách na silnicích první a druhé třídy, tedy tam, kde podle současných zákonů není nutné převážet děti ve speciálních autosedačkách. Štěstí mají zatím chodci na přechodech. V loňském a předloňském roce jich vždy do května zemřelo po srážce s autem dvanáct. Letos přišli o život na označeném přechodu čtyři lidé.

Současné předpisy neumožňují policii, pokud při kontrole narazí na opilého řidiče, odebrat mu na místě řidičský průkaz. Vznikají tak paradoxní situace, kdy opilý motorista po odjezdu hlídky vesele pokračuje v jízdě. Řidičského oprávnění jej zbaví až správní orgán. Právně čistý postup. Je však v pořádku i v praxi?
Řekněte svůj názor v diskuzi a hlasujte v anketě ZDE!

 

Hromadná havárie na téměř tři hodiny zastavila provoz na pražské magistrále poblíž Nuselského mostu. Sanitky do nemocnice odvezly celkem sedm zraněných, z toho tři s těžkým zraněním. Na místo přijeli i hasiči. (4. února 2003)

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.