Nejvíce lidí zabijí bezohlední řidiči

  • 77
Čeští řidiči stále hůře zvládají své automobily. Od ledna do května letošního roku vyšetřovala policie přes 76 tisíc havárií, při kterých zemřelo 455 lidí. Průběžná bilance letošního roku je tak horší než loňské i předloňské statistiky za srovnatelné období.

Za prvních pět letošních měsíců bylo pouze sedmnáct dní, kdy na silnici nikdo nezemřel. "Nejčastěji řidiči havarovali proto, že nevěnovali potřebnou pozornost řízení nebo nedodrželi bezpečnou vzdálenost za vozidlem před sebou," uvedl Josef Tesařík z ředitelství služby dopravní policie.

Třetí nejčastější příčinou havárií je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a silničnímu provozu. Sami řidiči osobních automobilů také na svou nekázeň doplácejí nejčastěji. Za volantem jich zemřelo 170. Druhou nejohroženější skupinou jsou chodci.

Dopravní nehodu jich nepřežilo 100 a v naprosté většině případů za svou smrt bohužel vůbec nemohou. Řidiči motorových vozidel mají na svědomí více než 92 procent všech evidovaných havárií. Druhým nejčastějším viníkem jsou domácí a lesní zvířata, po nich cyklisté a teprve na čtvrtém místě chodci, kteří zaviní jednu nehodu ze sta.

Dnem smrti je na českých silnicích dlouhodobě sobota. Uprostřed víkendu zemřelo od ledna do května 98 lidí. Přitom však sobota není dnem, kdy řidiči nejvíce bourají, tím je tradičně pátek. "Sobotní bilance mě nijak nepřekvapuje. V pátek často vyjíždíme k haváriím z nepozornosti, kdy se lidé už těší na chalupu, nedávají pozor a s jiným autem si pomačkají plechy.

Zato v sobotu večer začíná skutečné rodeo. Především mládež přejíždí auty z hospody do hospody a na diskotéky a na jejich řízení je alkohol pochopitelně znát," říká dopravní policista z východočeského regionu. Statistiky mu dávají za pravdu. Opilí řidiči skutečně zavinili letos více nehod než ve stejném období v loňském roce. Naopak nejbezpečnější je nedělní návrat domů.

Varující zprávou pro rodiče je rozbor tragických havárií podle typu silnice. Nejvíce lidí totiž umírá při nehodách na silnicích první a druhé třídy, tedy tam, kde podle současných zákonů není nutné převážet děti ve speciálních autosedačkách. Štěstí mají zatím chodci na přechodech. V loňském a předloňském roce jich vždy do května zemřelo po srážce s autem dvanáct. Letos přišli o život na označeném přechodu čtyři lidé.

Současné předpisy neumožňují policii, pokud při kontrole narazí na opilého řidiče, odebrat mu na místě řidičský průkaz. Vznikají tak paradoxní situace, kdy opilý motorista po odjezdu hlídky vesele pokračuje v jízdě. Řidičského oprávnění jej zbaví až správní orgán. Právně čistý postup. Je však v pořádku i v praxi?
Řekněte svůj názor v diskuzi a hlasujte v anketě ZDE!

 

Hromadná havárie na téměř tři hodiny zastavila provoz na pražské magistrále poblíž Nuselského mostu. Sanitky do nemocnice odvezly celkem sedm zraněných, z toho tři s těžkým zraněním. Na místo přijeli i hasiči. (4. února 2003)