Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejvíce problémů bývá s airbagy, plyn může za minimum potíží

Problémy s akcelerátorem představují pouhá 3 % stížností zákazníků na nebezpečné závady automobilů. Vyplývá to ze statistik amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu.

Nový airbag pro zadní sedadla od Toyoty | foto: Toyota

Nedávné problémy Toyoty s plynovým pedálem, který měl způsobovat nenadálé samovolné zrychlování vozů, zahnaly do servisů miliony řidičů. Svolávací akce v souvislosti s vadným plynovým pedálem se tak do historie zapsaly jako pravděpodobně doposud největší svého druhu.

Jak ale ukazují statistiky úřadu NHTSA, problémy s plynovým pedálem tvoří jen asi 3 % všech stížností, které k němu dorazily. Zveřejněné statistiky se týkají šesti největších automobilových výrobců na americkém trhu, tedy GM, Toyoty, Fordu, Chrysleru, Hondy a Nissanu. Pomalu tak vychází najevo, že reakce a následná kampaň kvůli problémům Toyot byla spíše jakýmsi honem na čarodějnice, který se zrovna hodil americkým automobilkám. Ty se totiž stále nachází ve velkých problémech.

Od roku 2003 sbírá úřad NHTSA stížnosti na technické poruchy automobilů, v jejichž důsledku dojde k dopravní nehodě při níž je některý z účastníků zraněn nebo usmrcen. Za celou dobu úřad takových stížností nasbíral přes 23 800. Ze statistky vychází jako smutný vítěz airbag. Zařízení, které má zachraňovat životy při nehodách selhává nejčastěji a může za polovinu nahlášených případů. Airbag jasně vede i v případě Toyoty, která má logicky ze všech výrobců nejvyšší podíl stížností na samovolné zrychlování. Kvůli vadným aribagům proběhlo v USA již přes 70 svolávacích akcí, které se celkově dotkly asi pěti milionů vozů sledovaných šesti značek.

Na Toyotu se od roku 2003 sneslo 2 200 stížností z nichž 253, tedy asi 11 %, souviselo s problémy s akcelerátorem. To vedlo ke svolávací akci vlastně stejných rozměrů, jako v případě vadných airbagů u všech šesti značek dohromady. I přes velkou medializaci problémů se zrychlováním jsou ale statistiky neúprosné – každoročně zaznamenala Toyota zhruba stejné množství stížností, tedy asi 40. Za první tři čtvrtletí roku 2009 bylo stížností 32.

Na automobily koncernu General Motors se přitom sešlo za stejné období 203 stížností na problémy s akcelerátorem, číslo se tedy od toho u Toyoty příliš neliší. Koncern GM má přitom celkově na kontě více než pětinásobek stížností ve srovnání s Toyotou. Podobné je to u Fordu, který zaznamenal 241 stížností na ovládání rychlosti, celkově má na kontě trojnásobek stížností oproti Toyotě. V období mezi lety 2003 a 2009 přitom GM prodalo v USA 26,5 milionu vozů, Ford 17,9 milionu a Toyota 15,3 milionu aut.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...