Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejvýkonnější spalovací motory světa. Lodní rekordman má 107 390 koní

aktualizováno 
Pístové spalovací motory jsou nejoblíbenější pohonnou jednotkou automobilů všech druhů a dlouho to tak ještě zůstane. Ale nepatří jen do aut a jejich další aplikace jsou mnohdy opravdu fascinující. Na první pohled často humpolácká technika překvapí gigantickými výkony, rozměry a dalšími parametry.

Caterpillar 979F | foto: Caterpillar

Server Carthrottle.com přinesl před časem zábavný článek s přehledem sedmi obřích motorů, které americký motorista rozhodně nenacpe do své Hondy.

Fotogalerie

My jsme se rozhodli tímto textem inspirovat a udělat podobný přehled fascinujících spalovacích motorů, které se určitě nevejdou pod kapotu běžného vozu a některé z nich byste nejspíš nenacpali ani do svého obýváku. Každý z nich je přitom určen pro jinou aplikaci, v našem přehledu tedy můžete obdivovat nejvýkonnější letecký motor, lodní agregát, motor pro lokomotivu a také samozřejmě největší „automobilový“ agregát.

Letecký motorLycoming XR-7755

Největší letecký pístový spalovací motor na světě je pořádná vzácnost. Obří 36válcový motor s hvězdicovitým uspořádáním válců totiž vznikl pouze ve dvou exemplářích, než byl projekt v roce 1946 předčasně ukončen z důvodu nástupu proudových motorů. Jeden ze dvou exemplářů se dnes nachází ve sbírkách Smithsonian Institution. Motor má válce uspořádány v úhlu po 40 stupních. Celkem tedy v devíti řadách a v každé jsou čtyři válce. Celkový zdvihový objem agregátu je 127 litrů a maximální výkon dosahoval hodnoty 5 000 koní, tedy 3 700 kW. Jak se na pořádný letecký agregát sluší a patří, nesmí chybět přeplňování, které tu zajišťovalo turbodmychadlo.

Lycoming XR-7755

Lycoming XR-7755

Hmotnost jednoho motoru je 2 745 kilogramů, na délku měří tři metry a pět centimetrů. Zajímavostí je například řešení ovládání ventilů. O to se v každé řadě válců starala jedna vačka, motor má v podstatě klasickou OHC konstrukci. Specialitou, kterou v tehdejších automobilových motorech nenajdeme, ovšem bylo proměnné časování ventilů. Vačková hřídel byla osazena dvěma profily vaček, jeden se používal pro maximální výkon při vzletu, druhý při letu cestovní rychlostí v letové hladině zajišťoval nižší spotřebu paliva.

Lycoming XR-7755 byl jednou z uvažovaných variant pro pohon strategického bombardéru Corvair B-36 Peacemaker. Ten byl jinak poháněn dalším fascinujícím leteckým motorem Pratt & Whitney R-4360 „Wasp Major“. B-36 měl šest těchto agregátů a v poslední vývojové fázi s kompresorem a dvojicí turbodmychadel dával každý motor výkon až koní 4 300 koní z objemu 71,5 litru.

Lodní motorWärtsilä-Sulzer RTA96-C

Motory určené pro pohon zaoceánských lodí patří logicky k největším pístovým spalovacím motorů na světě. A tím úplně největším je v současnosti Wärtsilä-Sulzer RTA96-C. Je to motor, který fascinuje snad kterýmkoli ze svých technických údajů. Vznětový turbodmychadlem přeplňovaný dvoutakt má v největší verzi 14 válců, každý s vrtáním 960 mm a zdvihem rovných 2,5 metru. To znamená objem 1 820 litrů na válec a celkem tedy 25 480 litrů zdvihového objemu. Výkon této verze je 107 390 koní, tedy 80 080 kW. V jednom pracovním cyklu „spolkne“ každý válec zhruba 160 gramů paliva, kterým tu je samozřejmě tradiční mazut. Ten se musí předehřívat, aby do válců vůbec tekl. Zajímavostí agregátu je to, že o dodávku paliva se stará v podstatě klasický systém common-rail, jen s patřičně přizpůsobenými rozměry.

Emma Maersk

Emma Maersk

Největší verze motoru má délku 26,59 metru, výška je 13,5 metru a hmotnost přesahuje 2 300 tun. RTA96-C se při práci v podstatě jen tak líně převaluje, pracovní rozmezí otáček je od 22 do 102 za minutu. Při volnoběhu to znamená, že jeden pracovní cyklus proběhne za necelé tři sekundy, za tu chvíli zvládne běžný motor v osobním autě na volnoběh asi 40 pracovních cyklů. Motor používá zaoceánská kontejnerová loď Emma Maersk, donedávna největší plavidlo svého druhu.

Železniční motorEMD 265

Nejvýkonnější diesel-elektrická lokomotiva v historii železnic pochází z roku 1969 a vyrobila ji tehdejší divize koncernu General Motors EMD pro Union Pacific Railroads. Jenže lokomotiva DDA40X používá k dosažení celkového výkonu 6 600 koní (4 920 kW) dvou šestnáctiválcových turbodieselů. Nejvýkonnější lokomotivní diesel tedy musíme hledat trochu jinde, ale pachatel zůstává stejný.

Lokomotiva HXN3 pro China Railways

Lokomotiva HXN3 pro China Railways

Agregát s označením 265 totiž vyrábí rovněž EMD, tedy společnost Electro-Motive Diesel. Ta ovšem už přes 10 let nepatří do koncernu GM a po dvojí změně majitele teď spadá do dalšího velkého koncernu, kterým je tentokrát Caterpilar. EMD 265, občas označovaný jako H-Engine, je vidlicový šestnáctiválcový turbodiesel s maximálním výkonem 6 300 koní (4 700 kW) při tisíci otáček za minutu. Trakční elektromotory přenesou na koleje výkon asi 5 550 koní. Válec motoru má vrtání 265 mm a zdvih 300 mm, což představuje objem 16,6 litru na válec, a tedy kompletní zdvihový objem 265,6 litru. Přeplňování zajišťuje dvojice turbodmychadel, motor je klasicky čtyřtaktní, což ovšem nebylo u agregátů EMD obvyklé, předchozí modelové řady byly dvoutaktní.

V nejvýkonnější verzi je motor v současnosti používán pouze v lokomotivách China Railways HXN3, které EMD vyrábí (pod interním označením JT65ACe). Dříve byl motor využíván i v pozdějších typech lokomotiv EMD SD90 MAC. Tehdy však byl agregát relativně nový a trpěl spoustou dětských nemocí, kvůli nespolehlivosti tak v současnosti již žádná z těchto lokomotiv osazených motorem řady H neslouží.

Automobilový motorCaterpillar C175-20

Co se účelu využití motorů týče, už jsme probrali ty pracující ve vzduchu, na moři i na souši, kterou zastupovala železnice. Ale samozřejmě nemůžeme nezmínit největší agregát, který slouží pro pohon automobilu. Tedy, automobilu – obřího nákladního těžebního náklaďáku, abychom byli přesní. Takové vozy se používají v dolech na dopravu stovek tun vytěženého materiálu. Momentálním rekordmanem z hlediska kapacity je běloruský obr Belaz 75710, který uveze 450 tun nákladu. Podobně jako lokomotivy má hybridní diesel-elektrický pohon, jako generátory tu slouží dva dieselové šestnáctiválce, každý s výkonem 1 700 kW. To však znamená, že ten nejvýkonnější motor v nákladním vozidle musíme opět hledat jinde.

Motor Caterpillar C175-20

Motor Caterpillar C175-20

A tak je nejspíš nejvýkonnějším motorem použitým v automobilu agregát použitý v jiném gigantickém důlním náklaďáku. V modelu Caterpilar 797F, který je v současnosti po Belazu nejspíš druhým největším vozem svého druhu. Uveze 400 tun nákladu. Obří důlní náklaďák je v aktuálním provedení poháněn velikánským vidlicovým dvacetiválcem Caterpillar C175-20 o objemu 105,8 litru. Čtveřice turbodmychadel mu pomáhá k celkovému maximálnímu výkonu 4 000 koní, tedy 2 983 kW. Stlačený vzduch je ochlazován v mezichladičích, motor má klasickou čtyřdobou koncepci, čtyři ventily na válec a používá vstřikování common-rail, spalována může být bionafta. Provozní otáčky mají hodnotu 1 800 za minutu a například olejová náplň motoru má objem 675 litrů.

Největší zvláštností pohonného ústrojí je v dané kategorii fakt, že jde o klasický mechanický pohon, tedy že obří motor pohání kola přímo přes automatickou planetovou převodovku s hydrodynamickým měničem. Konkurence využívá diesel-elektrickou koncepci.





BMW M4 Coupe
BMW M4 Coupe

r.v. 2014, naj. 46 800 km, benzín
1 828 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.