Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejvyšší čas prodat ojetinu

  22:50aktualizováno  22:50
Jaro je vrcholem bazarové sezony. V tomto období jdou ojetá auta nejvíc na odbyt. Vytěžit z toho co nejvíc peněz mohou i ti, kteří na tento čas plánují prodej vozu. Máte doma auto a chcete se ho zbavit? Tak teď je ta nejlepší doba. "V bazarech se zvyšuje poptávka, takže i ceny při výkupech jsou vyšší," vysvětluje Petr Táborský, vedoucí programu Auto-plus, který se zabývá výkupem a prodejem aut značek Volkswagen, Audi a Seat.

Ojetina | foto: AAA AUTO

Více starostí, větší zisk
Prodej ve vlastní režii je složitější a někdy možná i riskantnější, ale může přinést více peněz. Záleží na schopnostech přesvědčit kupce o kvalitách nabízeného vozu. Hlavní výhoda spočívá v tom, že z prodejní ceny není potřeba odečítat marži, která by jinak skončila v kapse autobazaru.

Je potřeba počítat s tím, že budou volat zájemci, kteří si chtějí auto prohlédnout a samozřejmě se i svézt. To stojí čas. "Takových návštěv jsem absolvoval pět. Když už se mi neozval třetí zájemce, který si auto prohlédl, chtěl jsem to vzdát a jet do bazaru. Nakonec ho koupil až pátý člověk, ale pořád se mi to finančně vyplatilo. Prodal jsem ho za stejnou cenu, jaká by byla v bazaru, a marže zůstala mně," popisuje prodej své Škody Octavia Lukáš Kočka.

Při prodeji na inzerát by se prodávající ve svém vlastním zájmu měl postarat i o kupní smlouvu. „Musí obsahovat především jména kupujícího i prodávajícího, jejich rodná čísla a základní údaje o vozidle,“ radí advokát Jan Černý.

Bazar vše zařídí
Druhým a pohodlnějším způsobem prodeje je autobazar. Ačkoliv ve většině bazarů odpadá zdlouhavá administrativa, i tady čeká prodávajícího boj. Boj o peníze.

Bazary také nabízejí dva základní rozdílné postupy při výkupu auta. Zákazník si může zvolit buďto přímý výkup, nebo komisní prodej. Při prvním způsobu dostanete peníze ihned a současně přestáváte být majitelem vozu. Inkasovaná částka je však o poznání nižší než u komisního prodeje. Rozdíl může být sedm, deset, ale i 35 procent. Záleží na solidnosti bazaru.

Při komisním způsobu zůstává auto ve vlastnictví majitele a bazar jen zprostředkuje. Za to si odebere provizi v rozmezí pěti až deseti procent z prodejní ceny.

  Jak výhodně prodat auto

1. Nepodceňte čistotu
Špinavé auto s interiérem čpícím po cigaretovém kouři kupujícího příliš nenaláká a autobazaru dá do ruky trumf v podobě nabídky nízké odkupní ceny. Vyčištění je přitom otázkou stovek korun.

2. Dbejte na vzhled
Drobné oděrky na laku lze zamaskovat. U dražších aut se vyplatí i výměna poškozených částí interiéru, skel nebo plastových lišt. Některé tyto náhradní díly seženete i na vrakovišti.
3. Neprodávejte v Praze
O množství peněz, které lze za prodávané auto získat, rozhoduje i místo prodeje. Nižší prodejní, a tedy i výkupní ceny jsou v Praze a blízko německých hranic. Více lze za auto dostat na Moravě.
4. Zkuste víc bazarů
Jestliže chcete dát auto do bazaru, objeďte jich několik. Nabízené výkupní částky se výrazně liší. Stejně tak i marže při komisním prodeji.
5. Nepodceňte smlouvu
Prodej auta mějte podložen smlouvou. Díky ní se zbavíte možných komplikací po prodeji.
6. Neskrývejte závady
Při prodeji se vyplatí zakrýt nedostatky. Snaha získat co nejvíc peněz by však neměla vést k zatajování závažných vad, které mohou zapříčinit poničení vozu nebo dokonce ohrožovat zdraví posádky.

"Prodávající by si před cestou do bazaru měl zjistit, kolik za vůz může požadovat. Platí, že cena nabídnutá bazarem by měla být maximálně o 15 procent nižší, než jaká je představa prodávajícího. Samozřejmě jen pokud vychází z reálného základu,“ říká Jan Kupec ze společnosti AutoPoint, která se specializuje na výkup a prodej prověřených vozů.

Ocenění po telefonu

Jednou z cest, jak zjistit hodnotu auta, je i ocenění po telefonu. To nabízejí některé autobazary. "Tento způsob je velmi ošemetný. První odhad bývá příznivý. Když však člověk přijede do bazaru, je všechno jinak. Na zákazníka je vytvořen obrovský tlak a výsledná cena je diametrálně odlišná od původně nabízené. Prodejce většinou argumentuje různými nálezy, o nichž při telefonickém odhadu nevěděl. Ne každý zákazník tomuto nátlaku dokáže odolat a podhodnocený vůz neprodá," vysvětluje Táborský.

Chcete-li si s prodejem starého auta koupit jiný vůz, jak autobazary, tak prodejci nových aut nabízejí výkup formou protiúčtu. Bazar však nabídne částku přibližně na úrovni přímého výkupu.

Prodeji by měla předcházet příprava auta. Prvním dojmem vůz neposuzují jen laici, ale i pracovníci výkupu v autobazarech. "Špatným kosmetickým stavem dává majitel auta šanci obchodníkovi argumentovat nižší výkupní cenou. Umytí interiéru či motoru jednoznačně doporučuji. Je to investice, která se určitě vrátí," radí Petr Táborský.

Jiné je to s opravami. Záleží na hodnotě auta i rozsahu opravy. "U vozidla za 80 tisíc je důležité, aby bylo v pořádku po technické stránce. Oděrka na laku tolik nevadí. U vozidla za 250 tisíc je potřeba mít v pořádku vše. Jinak cena hodně klesá," říká Jan Kupec. Podle Petra Táborského by cena opravy neměla přesáhnout 10 procent z ceny vozu.

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.