Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci vyšetřují, jak moc lžou automobilky o spotřebě

aktualizováno 
Je poměrně známé, že udávané hodnoty spotřeby nemají mnoho společného s realitou. Podle měření německých úřadů ale automobilky falšovaly i laboratorní hodnoty. Teď by jim mohlo hrozit, že budou muset platit obrovské odškodnění.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Dieselgate byla dosud otázkou nadměrných oxidů dusíku. Speciální software ovlivnil chování motoru tak, že v běžném provozu vyprodukoval několikanásobně vyšší množství toxických oxidů dusíku, než je dovoleno. Výsledkem byl podvod, který ale nijak nezasáhl zákazníka jako takového.

Teď by se to ale mohlo změnit. Podle nejnovějších zjištění německého Spiegelu vyšetřují německé úřady podvod, který se bude dotýkat přímo majitelů aut. Výrobci totiž nekale manipulovali se spotřebou.

Udávané vs. naměřené hodnoty

  • Audi A6 3.0 TDI
    Udáno: 5,0 l/100 km, 133 g CO2 na km
    Naměřeno: 6,8 l/100 km, 179,6 g CO2 na km
    Odchylka 35 %
  • Jaguar XE 20d
    Udáno: 4,0 l/100 km, 106 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,1 l/100 km, 136 g CO2 na km
    Odchylka: 28,3 %
  • Range Rover Evoque TD4
    Udáno: 4,9 l/100 km, 129 g CO2 na km
    Naměřeno: 6,0 l/100 km, 157,9 g CO2 na km
    Odchylka: 22,4 %
  • VW Polo 1.2 TDI
    Udáno: 3,7 l/100 km, 99 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,6 l/100 km, 121,8 g CO2 na km
    Odchylka: 23,0 %
  • Mercedes-Benz C 220 d
    Udáno: 4,3 l/100 km, 115 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,2 l/100 km, 140 g CO2 na km
    Odchylka: 21,7 %
  • Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi
    Udáno: 4,1 l/100 km, 109 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,0 l/100 km, 131,5 g CO2 na km
    Odchylka: 20,6 %
  • VW Touran 2.0 TDI
    Udáno: 4,7 l/100 km, 125 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,6 l/100 km, 148,8 g CO2 na km
    Odchylka: 19,1 %
  • Smart fortwo 0.8 CDI
    Udáno: 3,3 l/100 km, 86 g CO2 na km
    Naměřeno: 3,8 l/100 km, 101,7 g CO2 na km
    Odchylka: 18,3 %
  • VW Passat Variant 2.0 TDI
    Udáno: 4,5 l/100 km, 120 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,3 l/100 km, 141,3 g CO2 na km
    Odchylka: 17,8 %
  • Volvo V60 D2
    Udáno: 4,1 l/100 km, 109 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,7 l/100 km, 125,7 g CO2 na km
    Odchylka: 15,3 %
  • Porsche Macan S Diesel
    Udáno: 6,2 l/100 km, 164 g CO2 na km
    Naměřeno: 7,1 l/100 km, 187,2 g CO2 na km
    Odchylka: 14,2 %
  • VW Touareg 3.0 TDI
    Udáno: 6,6 l/100 km, 174 g CO2 na km
    Naměřeno: 7,6 l/100 km, 202,4 g CO2 na km
    Odchylka: 16,3 %
  • Audi A3 Sportback 2.0 TDI
    Udáno: 4,1 l/100 km, 112 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,7 l/100 km, 125,7 g CO2 na km
    Odchylka: 12,2 %

Spolkový úřad pro motorová vozidla provedl opakované měření u 54 modelů. Téměř 30 z nich v laboratoři vykázalo vyšší emise CO2 a s tím i vyšší spotřebu, než kolik stálo v technickém průkazu. U testovaného Audi A6 3.0 TDI byla spotřeba vyšší téměř o dva litry, o 35 % vyšší než udávaná. Velké odchylky se ukázaly např. i u Jaguaru XE, Range Roveru Evoque, Mercedesu C 220 d, Opelu Zafira, Volvo V60 a Porsche Macan.

Měření, která mají k dispozici němečtí novináři, byla provedena v souvislosti s opakovanými prověrkami emitovaných oxidů dusíků. Na začátku tohoto roku si je kvůli dieselgate vyžádala vyšetřovací komise Spolkového ministerstva dopravy. Na základě výše uvedených zjištění se teď chce zaměřit i na hodnoty emisí CO2.

Co to může znamenat pro automobilky? Finanční ztráty. Pokud byly u jednotlivých modelů uváděny lživé hodnoty spotřeby, zákazníci by měli mít právo na odškodnění. Pokud je rozdíl mezi nově zjištěnou a původně udávanou spotřebou vyšší než deset procent, vzniká dokonce právo na odstoupení od smlouvy a vrácení auta.

A to není vše, ve většině evropských zemí se silniční daň počítá právě podle emisí CO2. V Německu by tak Spolkové ministerstvo financí mohlo po výrobcích požadovat doplatek daně, která byla původně spočítána podle nepravdivých údajů.

Audi, Jaguar Land Rover, Mercedes, Opel, Volvo a Porsche zatím celou kauzu odmítly komentovat, neznají totiž podmínky, za jakých byla měření prováděna.

Volkswagen, v jehož případě byla vyšší spotřeba zjištěna u modelů Polo, Golf, Touran, Touareg a Passat, již reagoval zvýšením oficiálních údajů o spotřebě u posledních dvou jmenovaných modelů. Podle centrály ve Wolfsuburgu už do budoucna nebude možné využít všechny triky ke snížení spotřeby, o nichž jsme psali zde.

Autoři:




Nejčtenější

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.