Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci vyšetřují, jak moc lžou automobilky o spotřebě

aktualizováno 
Je poměrně známé, že udávané hodnoty spotřeby nemají mnoho společného s realitou. Podle měření německých úřadů ale automobilky falšovaly i laboratorní hodnoty. Teď by jim mohlo hrozit, že budou muset platit obrovské odškodnění.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Dieselgate byla dosud otázkou nadměrných oxidů dusíku. Speciální software ovlivnil chování motoru tak, že v běžném provozu vyprodukoval několikanásobně vyšší množství toxických oxidů dusíku, než je dovoleno. Výsledkem byl podvod, který ale nijak nezasáhl zákazníka jako takového.

Teď by se to ale mohlo změnit. Podle nejnovějších zjištění německého Spiegelu vyšetřují německé úřady podvod, který se bude dotýkat přímo majitelů aut. Výrobci totiž nekale manipulovali se spotřebou.

Udávané vs. naměřené hodnoty

  • Audi A6 3.0 TDI
    Udáno: 5,0 l/100 km, 133 g CO2 na km
    Naměřeno: 6,8 l/100 km, 179,6 g CO2 na km
    Odchylka 35 %
  • Jaguar XE 20d
    Udáno: 4,0 l/100 km, 106 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,1 l/100 km, 136 g CO2 na km
    Odchylka: 28,3 %
  • Range Rover Evoque TD4
    Udáno: 4,9 l/100 km, 129 g CO2 na km
    Naměřeno: 6,0 l/100 km, 157,9 g CO2 na km
    Odchylka: 22,4 %
  • VW Polo 1.2 TDI
    Udáno: 3,7 l/100 km, 99 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,6 l/100 km, 121,8 g CO2 na km
    Odchylka: 23,0 %
  • Mercedes-Benz C 220 d
    Udáno: 4,3 l/100 km, 115 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,2 l/100 km, 140 g CO2 na km
    Odchylka: 21,7 %
  • Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi
    Udáno: 4,1 l/100 km, 109 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,0 l/100 km, 131,5 g CO2 na km
    Odchylka: 20,6 %
  • VW Touran 2.0 TDI
    Udáno: 4,7 l/100 km, 125 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,6 l/100 km, 148,8 g CO2 na km
    Odchylka: 19,1 %
  • Smart fortwo 0.8 CDI
    Udáno: 3,3 l/100 km, 86 g CO2 na km
    Naměřeno: 3,8 l/100 km, 101,7 g CO2 na km
    Odchylka: 18,3 %
  • VW Passat Variant 2.0 TDI
    Udáno: 4,5 l/100 km, 120 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,3 l/100 km, 141,3 g CO2 na km
    Odchylka: 17,8 %
  • Volvo V60 D2
    Udáno: 4,1 l/100 km, 109 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,7 l/100 km, 125,7 g CO2 na km
    Odchylka: 15,3 %
  • Porsche Macan S Diesel
    Udáno: 6,2 l/100 km, 164 g CO2 na km
    Naměřeno: 7,1 l/100 km, 187,2 g CO2 na km
    Odchylka: 14,2 %
  • VW Touareg 3.0 TDI
    Udáno: 6,6 l/100 km, 174 g CO2 na km
    Naměřeno: 7,6 l/100 km, 202,4 g CO2 na km
    Odchylka: 16,3 %
  • Audi A3 Sportback 2.0 TDI
    Udáno: 4,1 l/100 km, 112 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,7 l/100 km, 125,7 g CO2 na km
    Odchylka: 12,2 %

Spolkový úřad pro motorová vozidla provedl opakované měření u 54 modelů. Téměř 30 z nich v laboratoři vykázalo vyšší emise CO2 a s tím i vyšší spotřebu, než kolik stálo v technickém průkazu. U testovaného Audi A6 3.0 TDI byla spotřeba vyšší téměř o dva litry, o 35 % vyšší než udávaná. Velké odchylky se ukázaly např. i u Jaguaru XE, Range Roveru Evoque, Mercedesu C 220 d, Opelu Zafira, Volvo V60 a Porsche Macan.

Měření, která mají k dispozici němečtí novináři, byla provedena v souvislosti s opakovanými prověrkami emitovaných oxidů dusíků. Na začátku tohoto roku si je kvůli dieselgate vyžádala vyšetřovací komise Spolkového ministerstva dopravy. Na základě výše uvedených zjištění se teď chce zaměřit i na hodnoty emisí CO2.

Co to může znamenat pro automobilky? Finanční ztráty. Pokud byly u jednotlivých modelů uváděny lživé hodnoty spotřeby, zákazníci by měli mít právo na odškodnění. Pokud je rozdíl mezi nově zjištěnou a původně udávanou spotřebou vyšší než deset procent, vzniká dokonce právo na odstoupení od smlouvy a vrácení auta.

A to není vše, ve většině evropských zemí se silniční daň počítá právě podle emisí CO2. V Německu by tak Spolkové ministerstvo financí mohlo po výrobcích požadovat doplatek daně, která byla původně spočítána podle nepravdivých údajů.

Audi, Jaguar Land Rover, Mercedes, Opel, Volvo a Porsche zatím celou kauzu odmítly komentovat, neznají totiž podmínky, za jakých byla měření prováděna.

Volkswagen, v jehož případě byla vyšší spotřeba zjištěna u modelů Polo, Golf, Touran, Touareg a Passat, již reagoval zvýšením oficiálních údajů o spotřebě u posledních dvou jmenovaných modelů. Podle centrály ve Wolfsuburgu už do budoucna nebude možné využít všechny triky ke snížení spotřeby, o nichž jsme psali zde.

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Seat Ibiza 1,4i...
Seat Ibiza 1,4i...

r.v. 2003, naj. 195 997 km, benzín
54 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.