Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli emisím jede do servisů 630 tisíc aut od šestnácti značek

  12:00aktualizováno  12:00
Německé automobilky svolají v Evropě do servisů 630 tisíc naftových vozů Volkswagen, Audi, Porsche, Opel a Mercedes k úpravě softwaru pro regulaci emisí. Oznámil to německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Dodal, že podobné opatření slíbili i někteří zahraniční výrobci, například Renault.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut. | foto: Volkswagen

Ohlášenému svolávání automobilů předcházely testy emisí naftových automobilů různých značek, ke kterým přikročil německý úřad pro motorová vozidla KBA v reakci na emisní skandál Volkswagenu.

Dobrindt uvedl, že žádný z testovaných modelů nebyl vybaven podobným softwarem jako automobily, kterých se skandál Volkswagenu týká. Nicméně dodal, že některé vozy byly vybaveny technologií vypínající při určitých teplotách systém čištění emisí, a to za účelem ochrany motoru.

Co si počít?

Co dělat, pokud jsem našel své auto v seznamu?

Pokud jste našli své auto v seznamu vozů, ke kterým by mělo zamířit pozvání do servisu, počkejte na oficiální výzvu od automobilky (dovozce). Nikdo vás k návštěvě servisu nemůže nutit.

Tato technologie sice není nezákonná, objevily se však pochybnosti o tom, zda není používána i při teplotách, za kterých k tomu není důvod. Automobilky proto souhlasily s dobrovolným svoláním automobilů, které Dobrindt oznámil.

Celkem se svolávací akce týká šestnácti výrobců. Kromě domácích značek Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz, Opel a Porsche mají zamířit ke kontrole do servisů také modely značek Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan, Renault a Suzuki.

Podle agentury AFP může Německo nařídit servisní akci jen domácím značkám. U ostatních je rozhodnutí na zemi, kde daný model dostal evropskou homologaci.

Na webových stránkách německého ministerstva dopravy se objevil dokument (zde) se všemi podezřelými modely. Jsou rozděleny do tří skupin. V první jsou auta, která limity splňují a také ta, u kterých případné odchylky výrobce dokázal přesvědčivě vysvětlit. Ve druhé jsou vozy, které nesplňují limity NOx a ve třetí jsou auta, která mají pod kapotou turbodiesely koncernu VW, kvůli nimž se celá dieselgate rozpoutala. Jsou to motory TDI euro 5 řady EA 189.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Modely, které zkoumalo německé ministerstvo dopravy

Skupina I:

Audi A3 2.0 TDI Euro 6 (EA 288)

Audi A6 2.0 TDI Euro 6 (EA 288)

Audi A6 3.0 V6 TDI Euro 6

BMW 320d Euro 5

BMW 216d Gran Tourer Euro 6

BMW 530d Euro 6

Fiat Panda 1.3 MultiJet Euro 5

Ford Focus 2.0 TDCi Euro 5

Honda HR-V 1.6 i-Dtec Euro 6

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D Euro 6

Mercedes-Benz C 220 BlueTec Euro 6

Mercedes-Benz S 350 BlueTec Euro 6

Mercedes-Benz Sprinter 2.1 CDI Euro 5

Mitsubishi ASX 2.2 DI-D Euro 5

Opel Astra 2.0 CDTI Euro 5

Peugeot 308 SW 1.6 HDi Euro 6

Range Rover Evoque 2.0 TD4 Euro 6

Smart Fortwo cdi Euro 5

Toyota Auris 2.0 D-4D Euro 5

Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion Euro 6 (EA 288)

Volkswagen Golf 2.0 TDI Euro 6 (EA 288)

Volkswagen Passat 2.0 TDI Euro 6 (EA 288)

Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI Euro 6 (EA 288)

Volkswagen Touran 2.0 TDI Euro 6 (EA 288)

Volkswagen Golf 1.6 TDI Euro 5 (EA 288)

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI Euro 6

Volvo V60 D3 Euro 6

Skupina II:

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM Euro 5

Audi A6 3.0 V6 TDI Euro 5

Chevrolet Cruze 2.0 VCDi Euro 5

Dacia Sandero 1.5 dCi Euro 6

Fiat Ducato 3.0 MultiJet Euro 5

Ford C-Max 1.5 TDCi Euro 6

Ford C-Max 2.0 TDCi Euro 6

Hyundai i20 1.1 CRDi Euro 6

Hyundai ix35 2.0 CRDi Euro 5

Jaguar XE 2.0 D Euro 6

Jeep Cherokee 2.0 MultiJet Euro 5

Mercedes-Benz V 250 Bluetec Euro 6

Nissan Navara 2.5 dCi Euro 5

Opel Insignia 2.0 CDTI Euro 6

Opel Zafira 1.6 CDTI Euro 6

Porsche Macan 3.0 V6 diesel Euro 6

Range Rover 3.0 TDV6 Euro 5

Renault Kadjar 1.5 dCi Euro 6

Renault Kadjar 1.6 dCi Euro 6

Suzuki Vitara 1.6 DDiS Euro 6

Volkswagen Amarok 2.0 TDI Euro 5 (EA 189)

Volkswagen Crafter 2.0 TDI Euro 5 (EA 189)

Skupina III:

Volkswagen Beetle 2.0 TDI Euro 5 (EA 189)

Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI Euro 5 (EA 189)

Volkswagen Passat 2.0 TDI Euro 5 (EA 189)

Volkswagen Polo 1.2 TDI Euro 5 (EA 189)

Zdroj: Quattroruote

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.