Německé severní země chtějí řidičské průkazy pro 17tileté

Berlín - Šest spolkových zemí na severu Německa chystá modelový pokus vydávat řidičské průkazy už sedmnáctiletým, kteří by mohli řídit za doprovodu dospělých. V pozadí tohoto pokusu je snaha omezit nehodovost mladých řidičů. Záměr ale vedle nadšení mladých adeptů motorismu vyvolal i silnou kritiku odpůrců, poukazujících na to, že co už v některých zemích funguje, v Německu s mimořádně hustým provozem může mít opačný dopad.

"Modely, které jsou úspěšné na americkém Středozápadě nebo v řídce osídleném Švédsku, prostě nelze jednoduše přenést do Německa," namítá ministr dopravy Kurt Bodewig. Podporuje ho v tom automotoklub ADAC. Podle studií způsobují začátečníci asi čtvrtinu všech dopravních nehod v Německu. Také nehodovost ve věkové skupině 18 až 24 let patří v celosvětovém měřítku k nejvyšším. 

Podle záměru severních zemí, které chtějí návrh předložit na jaře parlamentu, by se mohli mladí lidé začít připravovat na získání řidičského průkazu po 16. roce věku a v 17 letech pak složit zkoušku. Rok by pak směli jezdit pouze v doprovodu osoby
starší 25 let, která zároveň musí nejméně sedm roků vlastnit řidičské oprávnění.

Řízení s doprovodem sice už existuje například ve Francii, Rakousku, Norsku nebo Švédsku, ale pro Němce je příkladem právě řídce osídlené Švédsko, kde se nehodovost začátečníků snížila až o 40 procent. Oprávnění pro sedmnáctileté zřejmě ještě bude předmětem debat, ale reálně se v sousední zemi rýsují naopak některá zpřísnění. Sněm dopravních soudců, kteří jednali před pár dny v Goslaru, navrhl absolutní zákaz pití alkoholu právě pro začátečníky. I když se donedávna povolená hranice 0,8 promile alkoholu snížila na 0,5 promile, je stejná i pro mladé řidiče. U smrtelných nehod lidí ve věku 18 až 24 roků hraje alkohol roli v 75 procentech případů.

V Německu je obvyklé, že návrhy sněmu dopravních soudců se poměrně brzy prosadí do zákonů. Tak tomu bylo i při zavedení pokut za telefonování mobilním telefonem při jízdě nebo snížení povolené hranice alkoholu. Loňské zavedení pokuty ve výši 30 eur (asi 960 Kč) za používání mobilu považují soudci za nedostatečné a volají po nejméně 50 eurech. Řidiči si z dosavadní pokuty moc nedělají a zákazu málo dbají.

Stejně tak soudci naléhají na omezování možností, při nichž by nákladní automobily směly předjíždět na dálnicích, a na redukci rychlé jízdy malých nákladních aut. Absolutní zákaz předjíždění pro náklaďáky ale odmítají.