Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

  12:15aktualizováno  12:15
Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými passaty odmítá svolávací akce zúčastnit.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut. | foto: Volkswagen

V případě uprav vozidel s podvodným softwarem, který Volkswagen využíval pro splnění emisních norem, panují v Německu přísné podmínky. Majitelé se musí svolávací akce, při níž je tento software odstraněn, zúčastnit prakticky povinně. Hrozí jim totiž, že neprojdou na technické prohlídce a že jejich vozidlu bude odebrána homologace.

Policie v Bavorsku však teď vyslala spolkovému ministru dopravy Alexanderu Dobrindtovi jasný signál, že podobný postup není po chuti ani státním institucím. Zatím nehodlá poslat do servisu ani jeden ze svých 500 passatů.

„Policejní oddělení pro pořizování nových vozidel v Dolních Frankách (oblast na severozápadě Bavorska - pozn. red.) se po konzultaci se zemskou vládou rozhodlo, že se se svými vozy postiženými emisní aférou nezúčastní svolávací akce,“ potvrdil pro německý Focus Online mluvčí zemské vlády. „Rozhodnutí, jestli a kdy se tak stane, zatím není konečné. Ale chceme zamezit tomu, aby přehrání softwaru nezhoršilo nebo neznemožnilo vymahatelnost nároků, které by mohly v budoucnu vzniknout. Chceme vyčkat na ukončení soudních jednání ohledně náhrady škody a k tomu patří i snahy EU o zajištění odškodnění pro postižené zákazníky.“ Svolávací akce se policejní volkswageny mohou zúčastnit do konce roku 2017. „To nám dává určitý prostor. Zatím jsme nedokončili interní právní analýzu celé věci,“ doplnil mluvčí.

V pozadí za tím, že se policisté „staví na zadní“, může být i to, že Volkswagen zatím nedal zákazníkům žádnou záruku, že úpravy na vozidlech neovlivní jejich životnost. V USA zákazníci s upravenými vozy dostanou příští rok v servisu nový katalyzátor a filtr pevných částic. Motory totiž po přehrání softwaru pracují se zvýšenou recirkulací výfukových plynů, s čímž inženýři původně nepočítali.

Pokud by se celá věc dostala k soudu, budou pravděpodobně zapotřebí drahé expertní posudky. K tomu, aby německý úřad pro motorová vozidla (KBA) povolil svolávací akci, provedl i testy, které měly simulovat dlouhodobé zatížení, ale bližší informace k nim stejně jako VW neposkytuje.

Chování bavorské policie každopádně vyvolá na nejvyšších místech rozruch. KBA by mohl zakázat provoz hlídkových policejních vozů. Na druhou stranu je také precedentem pro ostatní majitele „cinklých“ aut.

Mnichovský advokát Markus Klammert, který zastupuje zákazníky VW, svým mandantům nadále doporučuje, aby update softwaru neprováděli. Jeho názor souhlasí s názorem bavorské zemské vlády. „Provedení softwarového updatu zbaví zákazníky jakýchkoliv práv vzniklých na základě odhalení vady (vrácení peněz atd.). Nebudou již moci tato práva uplatnit proti dealerům, ale museli by se soudit přímo s Volkswagenem. A to je výrazně složitější.“

Autoři:




Nejčtenější

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Karoq
Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.