Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut. | foto: Volkswagen

Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

  • 58
Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými passaty odmítá svolávací akce zúčastnit.

V případě uprav vozidel s podvodným softwarem, který Volkswagen využíval pro splnění emisních norem, panují v Německu přísné podmínky. Majitelé se musí svolávací akce, při níž je tento software odstraněn, zúčastnit prakticky povinně. Hrozí jim totiž, že neprojdou na technické prohlídce a že jejich vozidlu bude odebrána homologace.

Policie v Bavorsku však teď vyslala spolkovému ministru dopravy Alexanderu Dobrindtovi jasný signál, že podobný postup není po chuti ani státním institucím. Zatím nehodlá poslat do servisu ani jeden ze svých 500 passatů.

„Policejní oddělení pro pořizování nových vozidel v Dolních Frankách (oblast na severozápadě Bavorska - pozn. red.) se po konzultaci se zemskou vládou rozhodlo, že se se svými vozy postiženými emisní aférou nezúčastní svolávací akce,“ potvrdil pro německý Focus Online mluvčí zemské vlády. „Rozhodnutí, jestli a kdy se tak stane, zatím není konečné. Ale chceme zamezit tomu, aby přehrání softwaru nezhoršilo nebo neznemožnilo vymahatelnost nároků, které by mohly v budoucnu vzniknout. Chceme vyčkat na ukončení soudních jednání ohledně náhrady škody a k tomu patří i snahy EU o zajištění odškodnění pro postižené zákazníky.“ Svolávací akce se policejní volkswageny mohou zúčastnit do konce roku 2017. „To nám dává určitý prostor. Zatím jsme nedokončili interní právní analýzu celé věci,“ doplnil mluvčí.

V pozadí za tím, že se policisté „staví na zadní“, může být i to, že Volkswagen zatím nedal zákazníkům žádnou záruku, že úpravy na vozidlech neovlivní jejich životnost. V USA zákazníci s upravenými vozy dostanou příští rok v servisu nový katalyzátor a filtr pevných částic. Motory totiž po přehrání softwaru pracují se zvýšenou recirkulací výfukových plynů, s čímž inženýři původně nepočítali.

Pokud by se celá věc dostala k soudu, budou pravděpodobně zapotřebí drahé expertní posudky. K tomu, aby německý úřad pro motorová vozidla (KBA) povolil svolávací akci, provedl i testy, které měly simulovat dlouhodobé zatížení, ale bližší informace k nim stejně jako VW neposkytuje.

Chování bavorské policie každopádně vyvolá na nejvyšších místech rozruch. KBA by mohl zakázat provoz hlídkových policejních vozů. Na druhou stranu je také precedentem pro ostatní majitele „cinklých“ aut.

Mnichovský advokát Markus Klammert, který zastupuje zákazníky VW, svým mandantům nadále doporučuje, aby update softwaru neprováděli. Jeho názor souhlasí s názorem bavorské zemské vlády. „Provedení softwarového updatu zbaví zákazníky jakýchkoliv práv vzniklých na základě odhalení vady (vrácení peněz atd.). Nebudou již moci tato práva uplatnit proti dealerům, ale museli by se soudit přímo s Volkswagenem. A to je výrazně složitější.“