Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německo slaví 75 let své první čtyřproudové bezkřižovatkové silnice

  11:52aktualizováno  11:52
Německé dálnice se v dějinném povědomí často spojují s nacistickým diktátorem Adolfem Hitlerem a jeho snahou dát práci nezaměstnaným. První silnice tohoto druhu a zřejmě druhá na světě se ale v Německu postavila ještě předtím. Otevírala se právě před 75 roky - 6. srpna 1932 mezi Kolínem nad Rýnem a Bonnem.

Ilustrační foto | foto: Archiv Tomáše Jandy

"Čtyřproudovou bezkřižovatkovou silnici", jak tehdy Němci své první dálnici říkali, však paradoxně otevíral první poválečný kancléř Konrad Adenauer. V roce 1932 ale byl ještě primátorem Kolína nad Rýnem, než pak musel za nacistů funkce opustit.

"Tak budou vypadat silnice budoucnosti," prorokoval Adenauer. Zhruba 22 kilometrů dlouhou dálnici tehdy vystavělo 2700 nezaměstnaných. Má se za to, že právě tento nápad Hitler převzal.

První krátká, byť bezkřižovatková silnice sice vznikla už v roce 1921 v severní části Berlína, ale za klasickou dálnici se nepovažuje. Tou je zřejmě dálnice - autostráda - mezi Milánem a Varese na severu Itálie z roku 1924.

Původní silnice mezi Bonnem a Kolínem patřila v Německu k nejfrekventovanějším a stále častěji bývala svědkem smrtelných úrazů.

Výstavba čtyřproudové asfaltované dálnice začala v roce 1929 a trvala tři roky. Uprostřed ji však tehdy ještě nepůlil dělící pruh, a tak ti drzejší řidiči předjížděli protisměrem.

Pak už to byl Hitler, který jakéhokoli otevíraného úseku dálnice využil k propagandě. Historikové ale poukazují na to, že se význam odbourávání nezaměstnanosti výstavbou dálnic za nacistů přeceňuje. Na vrcholu stavební činnosti se podílelo kolem 125 000 dělníků, avšak nezaměstnaných bylo přes šest milionů.

"Říšské dálnice" také mnohde byly na konci války pouhá nedostavěná torza. Opět paradoxně je po válce dotáhly do zdárného konce první vlády Konrada Adenauera.

Nyní je v Německu hustá dálniční síť, která měří přes 12 000 kilometrů.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.