Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU chce v německých městech zakázat starší diesely

aktualizováno 
Znečistění vzduchu oxidy dusíku je v německých městech natolik vysoké, že Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření. Například by do znečistěných center měst nesměla jezdit starší auta s naftovým motorem.
Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření

Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření | foto: Reuters

Zpráva Evropské komise upozorňuje Německo, že na 29 místech po celé zemi v letech 2010 až 2013 nedodrželo limity koncentrace oxidů dusíku v ovzduší. Porušení příslušného nařízení 2008/50/ES se týká většiny hustě obydlených městských aglomerací, mezi jinými Berlína, Mnichova, Frankfurtu, Kolína nad Rýnem nebo lokalit v průmyslové oblasti Porúří. Německo navíc dle Evropské komise zatím nepřijalo žádná opatření, která by měla vést k nápravě situace. Podle běžných postupů je toto varování posledním krokem před zahájením řízení o sankci za porušení evropské legislativy.

Příčinou současného stavu jsou především automobily s naftovými motory. Silniční daň se v Německu vypočítává na základě objemu motoru a k němu se přičítá penalizace za vysoké emise CO2 – konkrétně dvě eura za každý gram nad hodnotu 95 g/km. Tento systém jasně favorizuje auta spalující naftu, protože ta v měřicím cyklu dosahují nižší spotřeby. Právě od kombinované spotřeby je přímo úměrná oficiální hodnota emisí CO2, ačkoliv realita v hustém městském provozu může být značně odlišná.

Zběsilá honba za (spíše formálním) snižováním emisí CO2 u osobních automobilů ale dlouho ignorovala oxidy dusíku. Oxid dusný je skleníkovým plynem a rozpouští ozónovou vrstvu, oxid dusičitý zase vyvolává kyselé deště a způsobuje záněty dýchacích cest. Limity pro emise těchto výfukových plynů byly však u naftových motorů vždy benevolentnější než u benzinových. Nápravu této situace přináší až emisní norma Euro 6, závazná pro nově vyrobená vozidla od 1. srpna 2015, která snižuje povolené množství oxidů dusíku u naftových motorů na úroveň blízkou té u benzinových motorů – konkrétně 80 mg na kilometr (pro benzinové motory platí již od Euro 5 limit 60 mg/km). To ovšem stav ovzduší v německých městech ovlivní až v horizontu mnoha let.

Evropská komise proto navrhuje drastické řešení: zákaz vjezdu dieselových aut do vybraných lokalit a zvýhodnění automobilů s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem. Komise dále doporučuje změnit systém silniční daně tak, aby zvýhodnil benzinové a alternativní pohony. Německá vláda se musí k těmto návrhům a výtkám vyjádřit do dvou měsíců. Aby to nebylo tak jednoduché, konečná zodpovědnost za stav ovzduší leží na orgánech místní správy v příslušných oblastech.

Do hry se tedy vrací rok starý nápad na zavedení modré emisní nálepky (Umweltplakette). Ta by rozšířila stávající systém, který se skládá ze tří barev – zelená pro všechna benzinová auta s katalyzátorem a naftová s filtrem pevných částic nebo emisní normou alespoň Euro 4, žlutá pro naftové motory Euro 3 a červená pro Euro 2. Modrou nálepku by mohla získat jen auta splňující Euro 6 a tato nálepka by byla jediným oprávněním pro vjezd do oblastí s nejvyšší koncentrací oxidů dusíku.

Co na to řeknou řidiči, kteří si právě kvůli dosavadnímu způsobu výpočtu daně koupili auto s naftovým motorem, i když třeba plně nevyhovuje jejich potřebám, to zřejmě nikoho na příslušných místech nezajímá. Přitom teď hrozí, že i rok stará auta budou mít zákaz vjezdu do městských oblastí – a navíc tento fakt může zásadním způsobem ovlivnit jejich zůstatkovou hodnotu, respektive i samotnou prodejnost takového ojetého vozu.

Na závěr však přece jen máme jednu dobrou zprávu. V pěti městských oblastech je stav ovzduší natolik dobrý, že koncentrace oxidů dusíku v ovzduší předepsané pro rok 2020 zřejmě dosáhnou dříve. Je mezi nimi i německé velkoměsto našim hranicím velmi blízké, Norimberk. V nejbližších letech proto nehrozí, že byste na oblíbené vánoční trhy nemohli vyrazit svým starším autem.

Autoři:




Nejčtenější

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ford chce v roce 2021 komerčně nasadit plně autonomní vůz

Automobilka Ford chce mít v roce 2021 v komerčním nasazení plně autonomní vůz, který bude schopen jezdit bez řidiče. Mohl by sloužit pro sdílené jízdy nebo...  celý článek

Škoda Citigo
Jednoduché způsoby, jak zjistit, že auto není v kondici

Včasné zjištění závady u auta může ušetřit nemalé peníze. Pokud totiž některé odhalíte příliš pozdě, spustí se řetězec dalších problémů a cena opravy pak roste...  celý článek

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.