Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU chce v německých městech zakázat starší diesely

aktualizováno 
Znečistění vzduchu oxidy dusíku je v německých městech natolik vysoké, že Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření. Například by do znečistěných center měst nesměla jezdit starší auta s naftovým motorem.
Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření

Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření | foto: Reuters

Zpráva Evropské komise upozorňuje Německo, že na 29 místech po celé zemi v letech 2010 až 2013 nedodrželo limity koncentrace oxidů dusíku v ovzduší. Porušení příslušného nařízení 2008/50/ES se týká většiny hustě obydlených městských aglomerací, mezi jinými Berlína, Mnichova, Frankfurtu, Kolína nad Rýnem nebo lokalit v průmyslové oblasti Porúří. Německo navíc dle Evropské komise zatím nepřijalo žádná opatření, která by měla vést k nápravě situace. Podle běžných postupů je toto varování posledním krokem před zahájením řízení o sankci za porušení evropské legislativy.

Příčinou současného stavu jsou především automobily s naftovými motory. Silniční daň se v Německu vypočítává na základě objemu motoru a k němu se přičítá penalizace za vysoké emise CO2 – konkrétně dvě eura za každý gram nad hodnotu 95 g/km. Tento systém jasně favorizuje auta spalující naftu, protože ta v měřicím cyklu dosahují nižší spotřeby. Právě od kombinované spotřeby je přímo úměrná oficiální hodnota emisí CO2, ačkoliv realita v hustém městském provozu může být značně odlišná.

Zběsilá honba za (spíše formálním) snižováním emisí CO2 u osobních automobilů ale dlouho ignorovala oxidy dusíku. Oxid dusný je skleníkovým plynem a rozpouští ozónovou vrstvu, oxid dusičitý zase vyvolává kyselé deště a způsobuje záněty dýchacích cest. Limity pro emise těchto výfukových plynů byly však u naftových motorů vždy benevolentnější než u benzinových. Nápravu této situace přináší až emisní norma Euro 6, závazná pro nově vyrobená vozidla od 1. srpna 2015, která snižuje povolené množství oxidů dusíku u naftových motorů na úroveň blízkou té u benzinových motorů – konkrétně 80 mg na kilometr (pro benzinové motory platí již od Euro 5 limit 60 mg/km). To ovšem stav ovzduší v německých městech ovlivní až v horizontu mnoha let.

Evropská komise proto navrhuje drastické řešení: zákaz vjezdu dieselových aut do vybraných lokalit a zvýhodnění automobilů s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem. Komise dále doporučuje změnit systém silniční daně tak, aby zvýhodnil benzinové a alternativní pohony. Německá vláda se musí k těmto návrhům a výtkám vyjádřit do dvou měsíců. Aby to nebylo tak jednoduché, konečná zodpovědnost za stav ovzduší leží na orgánech místní správy v příslušných oblastech.

Do hry se tedy vrací rok starý nápad na zavedení modré emisní nálepky (Umweltplakette). Ta by rozšířila stávající systém, který se skládá ze tří barev – zelená pro všechna benzinová auta s katalyzátorem a naftová s filtrem pevných částic nebo emisní normou alespoň Euro 4, žlutá pro naftové motory Euro 3 a červená pro Euro 2. Modrou nálepku by mohla získat jen auta splňující Euro 6 a tato nálepka by byla jediným oprávněním pro vjezd do oblastí s nejvyšší koncentrací oxidů dusíku.

Co na to řeknou řidiči, kteří si právě kvůli dosavadnímu způsobu výpočtu daně koupili auto s naftovým motorem, i když třeba plně nevyhovuje jejich potřebám, to zřejmě nikoho na příslušných místech nezajímá. Přitom teď hrozí, že i rok stará auta budou mít zákaz vjezdu do městských oblastí – a navíc tento fakt může zásadním způsobem ovlivnit jejich zůstatkovou hodnotu, respektive i samotnou prodejnost takového ojetého vozu.

Na závěr však přece jen máme jednu dobrou zprávu. V pěti městských oblastech je stav ovzduší natolik dobrý, že koncentrace oxidů dusíku v ovzduší předepsané pro rok 2020 zřejmě dosáhnou dříve. Je mezi nimi i německé velkoměsto našim hranicím velmi blízké, Norimberk. V nejbližších letech proto nehrozí, že byste na oblíbené vánoční trhy nemohli vyrazit svým starším autem.

Autoři:




Nejčtenější

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Další z rubriky

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.