Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření

Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření | foto: Reuters

EU chce v německých městech zakázat starší diesely

  • 85
Znečistění vzduchu oxidy dusíku je v německých městech natolik vysoké, že Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření. Například by do znečistěných center měst nesměla jezdit starší auta s naftovým motorem.

Zpráva Evropské komise upozorňuje Německo, že na 29 místech po celé zemi v letech 2010 až 2013 nedodrželo limity koncentrace oxidů dusíku v ovzduší. Porušení příslušného nařízení 2008/50/ES se týká většiny hustě obydlených městských aglomerací, mezi jinými Berlína, Mnichova, Frankfurtu, Kolína nad Rýnem nebo lokalit v průmyslové oblasti Porúří. Německo navíc dle Evropské komise zatím nepřijalo žádná opatření, která by měla vést k nápravě situace. Podle běžných postupů je toto varování posledním krokem před zahájením řízení o sankci za porušení evropské legislativy.

Příčinou současného stavu jsou především automobily s naftovými motory. Silniční daň se v Německu vypočítává na základě objemu motoru a k němu se přičítá penalizace za vysoké emise CO2 – konkrétně dvě eura za každý gram nad hodnotu 95 g/km. Tento systém jasně favorizuje auta spalující naftu, protože ta v měřicím cyklu dosahují nižší spotřeby. Právě od kombinované spotřeby je přímo úměrná oficiální hodnota emisí CO2, ačkoliv realita v hustém městském provozu může být značně odlišná.

Zběsilá honba za (spíše formálním) snižováním emisí CO2 u osobních automobilů ale dlouho ignorovala oxidy dusíku. Oxid dusný je skleníkovým plynem a rozpouští ozónovou vrstvu, oxid dusičitý zase vyvolává kyselé deště a způsobuje záněty dýchacích cest. Limity pro emise těchto výfukových plynů byly však u naftových motorů vždy benevolentnější než u benzinových. Nápravu této situace přináší až emisní norma Euro 6, závazná pro nově vyrobená vozidla od 1. srpna 2015, která snižuje povolené množství oxidů dusíku u naftových motorů na úroveň blízkou té u benzinových motorů – konkrétně 80 mg na kilometr (pro benzinové motory platí již od Euro 5 limit 60 mg/km). To ovšem stav ovzduší v německých městech ovlivní až v horizontu mnoha let.

Evropská komise proto navrhuje drastické řešení: zákaz vjezdu dieselových aut do vybraných lokalit a zvýhodnění automobilů s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem. Komise dále doporučuje změnit systém silniční daně tak, aby zvýhodnil benzinové a alternativní pohony. Německá vláda se musí k těmto návrhům a výtkám vyjádřit do dvou měsíců. Aby to nebylo tak jednoduché, konečná zodpovědnost za stav ovzduší leží na orgánech místní správy v příslušných oblastech.

Do hry se tedy vrací rok starý nápad na zavedení modré emisní nálepky (Umweltplakette). Ta by rozšířila stávající systém, který se skládá ze tří barev – zelená pro všechna benzinová auta s katalyzátorem a naftová s filtrem pevných částic nebo emisní normou alespoň Euro 4, žlutá pro naftové motory Euro 3 a červená pro Euro 2. Modrou nálepku by mohla získat jen auta splňující Euro 6 a tato nálepka by byla jediným oprávněním pro vjezd do oblastí s nejvyšší koncentrací oxidů dusíku.

Co na to řeknou řidiči, kteří si právě kvůli dosavadnímu způsobu výpočtu daně koupili auto s naftovým motorem, i když třeba plně nevyhovuje jejich potřebám, to zřejmě nikoho na příslušných místech nezajímá. Přitom teď hrozí, že i rok stará auta budou mít zákaz vjezdu do městských oblastí – a navíc tento fakt může zásadním způsobem ovlivnit jejich zůstatkovou hodnotu, respektive i samotnou prodejnost takového ojetého vozu.

Na závěr však přece jen máme jednu dobrou zprávu. V pěti městských oblastech je stav ovzduší natolik dobrý, že koncentrace oxidů dusíku v ovzduší předepsané pro rok 2020 zřejmě dosáhnou dříve. Je mezi nimi i německé velkoměsto našim hranicím velmi blízké, Norimberk. V nejbližších letech proto nehrozí, že byste na oblíbené vánoční trhy nemohli vyrazit svým starším autem.