Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Není vidět na krok, zapněte mlhovky

  15:48aktualizováno  15:48
Deka, která přikryla celé Česko, je neprostupná jako u Rákosníčkova rybníku Brčálníku. Když je mlha hustá tak, že by se dala krájet, je čas rozsvítit mlhovky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Mlhy řidiče trápí hlavně dopoledne a navečer. Objevují se prakticky všude, kde se ochlazuje vzduch těsně nad povrchem země. Mlha je vlastně kondenzovaná vodní pára, tedy vlastně mrak, který leží na zemi.

Pro řidiče je jedním z nejrizikovějších povětrnostních faktorů a zákon přímo říká, jak musí řidič v takovém počasí jezdit.

Zjednodušeně řečeno, v mlze je nutné jet tak pomalu, abyste stihli kdykoli "na fleku" zastavit. "Povinné je zapnout zadní červenou mlhovku, tou musí být vybaveno každé auto. Můžete zapnout i přední mlhová světla, ta však povinná nejsou. Za jízdy je dobré občas bliknout dálkovými světly, abyste viděli, jestli se situace zhoršuje nebo zlepšuje: pokud vidíte jen bílou stěnu, mlha houstne; pokud ji prosvítí, řídne," říká expert Autoklubu ČR Václav Špička. Jinak nechávejte dálková světla zhasnutá, nepomůžete si, naopak spíš přihoršíte. "Dálkovky" totiž způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe.

Mlhovka nejen v mlze

Silniční zákon přímo předepisuje, že zadní světla do mlhy musí řidič užít vždy za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Kdy je ta správná chvíle zadní červenou mlhovku zapnout? "Je trochu problém posoudit, zda déšť je hustý, anebo jestli už jde opravdu o mlhu a ne jen o nějaký mlžný opar, případně zda poletující sněhové vločky je možno považovat již za sněžení. Rozhodující pro zapnutí zadních mlhovek je, když špatně vidíte zadní koncová světla vpředu jedoucího auta," říká Špička.

Nikdy mlhovky nezapínejte předem, ani je nenechávejte svítit po vyjetí z mlhy nebo sněžení, protože ostatní řidiče oslňují.

Držte se středové čáry

Pro mlžnou jízdu platí několik základních pravidel: držet si větší odstup než normálně a zásadně nepředjíždět. A to ani na dálnici nebo silnici s více pruhy. "I v levém pruhu může stát porouchané auto," říká Špička.

"Řidič přichází o doplňkové informace, na které je zvyklý a které jsou důležité pro bezpečné řízení," říká o jízdě v mlze dopravní psycholožka rakouského autoklubu ÖAMTC Marion Seidenbergerová. Řidič se podle ní v mlze soustředí především na to, aby viděl silnici před sebou a je tak vytížen, že jeho reakce jsou mnohem horší než při dobré viditelnosti.

Silnice bývá při mlze vlhká a prodlužuje se brzdná dráha, připomíná Marion Seidenbergerová. Když je nejhůř, je lepší jet krokem než zbytečně riskovat.

Václav Špička zdůrazňuje, že je nutné naplno se věnovat řízení a o asistenci klidně požádat i spolujezdce, ať pozorně sleduje, není-li na krajnici nějaká překážka, třeba chodec nebo nepojízdné auto.

"Ideální je orientovat se podle vodorovného značení, tedy bílých čar. V Česku bývají ale často nezřetelné. Jsou-li viditelné, sledujte střední dělicí čáru, protože při jízdě těsně při pravém okraji silnice hrozí nebezpečí, že tam bude chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka," radí Václav Špička.

Nad obligátní radou sledovat koncová světla jiného auta se však usmívá. "Jistě se tak jede lépe, ale můžete taky dojet jinam, než jste chtěli," říká. Navíc to může být nebezpečné.

Při jízdě za mlhy je velmi důležité udržovat dostatečný odstup od aut jedoucích vpředu. "Řidič se cítí za světly jedoucími před ním v husté mlze bezpečněji, protože vidí alespoň něco. Nesmí se však přiblížit takovému autu na tak malou vzdálenost, že by při brzdění nestačil včas zastavit," varuje Petr Buček ze specializovaného serveru AutemBezpečně.cz.

V případě, že jste nuceni z auta vystoupit na nepřehledném místě, je v mlze víc než kdy jindy třeba obléci reflexní vestu a postavit do dostatečné vzdálenosti výstražný trojúhelník.

Autoři: ,




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.