Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Není záruka jako záruka. Platí i pro ojetiny?

aktualizováno 
Na trhu ojetin se objevuje stále více zánovních aut, u nichž prodávající (a je jedno, jestli je jím autobazar nebo soukromá osoba) inzeruje, že vůz je "stále v záruce". Ale automaticky to tak není. Kupujete-li od někoho zboží v záruce, vyžádejte si písemné prohlášení, že na vás garanci převádí. Jinak přestává platit.

Ilustrační foto | foto: AAA AUTO

"Zákonná záruka v délce dvou let platí pouze ve vztahu prodávající–kupující, tedy autosalon– první majitel. Při dalším prodeji už je v roli prodávajícího autobazar, a žádný zákon nestanoví, že původní záruka stále platí. To se netýká jen aut, ale veškerého spotřebního zboží,“ upozorňuje specialista na spotřební právo Tomáš Pelikán.

Záruka se dá převést
Jediný způsob, jak záruku převést na vás coby nového majitele, je vyžádat si prohlášení, že vám původní vlastník záruční práva postupuje.

"U automobilů to však v praxi znamená, že takové prohlášení by musel mít k dispozici už autobazar od původního vlastníka, a pak ho teprve postoupit na vás,“ vysvětluje Pelikán.

A ještě jedna zajímavá věc se týká zákonné záruky. "Během těchto 24 měsíců není možné její uplatnění ničím podmiňovat, tedy ani třeba povinností jezdit s autem na pravidelné prohlídky. To může výrobce vyžadovat jen u smluvní nadstandardní záruky,“ dodává Pelikán.

Co je to smluvní záruka
Zmíněná "smluvní záruka“ nemá s tou zákonnou nic společného, a její délka se liší firmu od firmy.

Většina evropských automobilek dává dva roky, japonských tři a třeba korejská KIA pět let na celý vůz plus dva na motor a převodovku. Omezení bývá i v ujetých kilometrech, většinou 100 až 150 tisíc.

"Právní řád umožňuje takovouto výhodu poskytnout. Takže třeba u nás platí záruka po dobu celých tří let, ať už auto vlastní první nebo pátý majitel. Záruční opravy tedy uznáváme, není pouze možná výměna vozu za jiný,“ říká Tomáš Vaněk z českého zastoupení japonské Toyoty.

U všech automobilek je nutné dodržet jednu klíčovou podmínku.

"Naše pětiletá záruka – respektive sedmiletá na motor a převodovku – je plně přenosná, nutné však je, aby měl majitel řádně vyplněnou servisní knížku, potvrzující pravidelnou předepsanou péči o auto,“ doplňuje Patrik Fanc z automobilky KIA.

Alespoň VIN a razítko
Ale jak to bude v případě, že auto je téměř nové a v servisní knížce žádný záznam není?

To je běžné třeba u mnoha vozů, které autobazar AAA Auto kupuje ve Francii coby předváděcí a služební vozy přímo od výrobce, automobilky Peugeot.

Auta mají najeto do 20 tisíc kilometrů, přičemž první prohlídka je předepsána až ve 30 tisících.

"V takovém případě je nutné, aby v servisní knížce byl uvedený VIN, čili výrobní číslo automobilu, datum prodeje neboli počátku záruky a razítko prodejní organizace, tedy francouzského Peugeotu. Pak bude záruka uznána kterýmkoli evropským dealerem,“ ujišťuje technický ředitel českého Peugeotu Milan Šalamoun.

Stejně tak jsou platné všechny správně vyplněné a orazítkované servisní knížky (v jakémkoli jazyce), když auto koupíte kdekoliv v Evropě.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.