Barcelonský veletrh je největším veletrhem telekomunikační techniky v Evropě a možná i na světě. Mezi mobilními telefony se ale letos objevila i jedna hodně neobvyklá premiéra – Ford zde totiž poprvé odborné veřejnosti ukázal kompaktní minivan B-Max.
Vůz navíc odhalil sám Bill Ford, šéf automobilky a pravnuk jejího zakladatele. Na rozdíl od premiér na stáncích mobilních výrobců navíc nebylo u Fordu příliš mnoho novinářů, takže jsme si nový B-Max mohli prohlédnout poměrně dobře.
Ještě, než se ale budeme věnovat samotnému autu, měli bychom vysvětlit, proč vůbec Ford auto představil na tomto veletrhu. Důvod je prostý, jde totiž o první model, který na evropském trhu dostane technologii Sync, kterou Ford do svých aut připravuje ve spolupráci s Microsoftem.
Systém Sync má dvě roviny. První je vlastně způsob, jak ovládat různé funkce auta nebo připojeného mobilního telefonu hlasem. Auto může být také připojeno na internet a řidič může za jízdy provádět některé úkony, které by jinak byly nemyslitelné. Systém mu například přečte došlou SMS nebo nový e-mail. Řidič přitom nemusí spustit oči z vozovky ani dávat ruce z volantu.
Otázkou je, jak bude systém Sync fungovat v Česku – zatím totiž podporuje 19 jazyků a náš rodný mezi nimi chybí.
I v České republice ale bude plně fungovat druhá část systému Sync, automatický asistent v případě kolize. Vůz díky němu po nehodě automaticky zavolá na tísňovou linku a v lokálním jazyce (tentokrát by čeština podporována měla být) operátorovi oznámí podrobnosti o havárii a aktuální GPS souřadnice auta. Následně systém dovolí spojení s operátorem samotné posádce.
Systém Sync se krom B-Maxu dostane i do dalších modelů Fordu, zanedlouho bude následovat například focus.
Unikátní dveřeFord je vyvíjel tři roky - čtěte zde |
B-MAX a jeho dveře na vlastní oči
Billem Fordem odhalený B-Max na stánku měl bílou barvu, která výrazně kontrastovala s interiérem v černé kůži. Vzhledově atraktivní MPV bude vypadat lépe asi v jiných barvách, ale ani bílá není špatná. Navíc právě v kombinaci s tmavým interiérem dala barva skvěle vyniknout neobvyklé konstrukci, která postrádá středový sloupek mezi dveřmi.
Právě na mechanismus dveří jsme se při zkoumání auta nejvíce zaměřili. V karoserii na první pohled zaujmou masivní oka, do kterých se po zavření dveře auta doslova zaháknou. Pozornost přitáhne i samotný silný profil dveří a asi dvaceticentimetrové černé lišty, které při zavřených dveřích dosedají přes sebe.
Auto s otevřenými dveřmi působí opravdu neobvyklým dojmem. Vstupní otvor je královský, na druhou stranu nastupování na zadní sedadla by asi mohlo být ještě pohodlnější, pokud by se zadní dveře daly odsunout o kousek víc.
Otevřené dveře dávají B-Maxu dojem ohromující prostornosti, jenže posádka bude pochopitelně jezdit s dveřmi zavřenými.
První dojem je takový, že B-Max nebude nejprostornějším vozem svého segmentu, nedostatkem místa ale posádka určitě trpět nebude. Ford se však chlubí tím, že jeho vůz bude rozhodně nejúspornějším v segmentu.